خانه اقتصاد کار و شغل بگو چطور ورزشکار حرفه ای شوم؟ – بخش دوم

بگو چطور ورزشکار حرفه ای شوم؟ – بخش دوم

۱
7
نیازهای جسمی و روحی ورزش حرفه ای

نیازها و مقدمات تبدیل شدن به یک ورزشکار حاضر در ورزش حرفه ای

ورزش حرفه ای

+ ۱۰سال اندک .

ویترین ورزش قهرمانی همیشه نمایی جذاب و فریبنده دارد و این باعث میشود که خیلی از جوانان و والدین علاقه مند باشند که خود یا فرزندشان پا جای پای این قهرمانان بگذارند.

اما چیزی که معمولا از آن غافل هستیم پشت صحنه این ویترین و زحمتها و سختی هاییست که این ورزشکاران برای رسیدن به قهرمانی پشت سر گذاشته اند.ورزش حرفه ای بسیار سخت و بی رحم است و کوچکترین اشتباه فردی، اخلاقی و جسمی میتواند به پایان دوران حرفه ای یا عدم ورود به آن بینجامد.

بنابراین مهمترین نکته در ورود به این وادی، مقدماتی است که باید در نظر بگیریم و نیازهای شخصی، روحی و جسمی مورد نیاز برای تبدیل شدن به ورزشکار حرفه ایست.

در بخش اول این مقاله، ورزشکار حرفه ای معرفی شد و سپس مشکلات پیش روی فردی که به ورزش حرفه ای مشغول است برشمرده شد. در انتها مقدمات مورد نیاز برای شروع مسیر حرفه ای در ورزش معرفی شد.

در این مقاله، خصوصیات شخصی و فردی مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک ورزشکار حرفه ای بیان شده است:

برای تبدیل شدن به ورزشکار حرفه ای چه خصوصیاتی باید داشت

برای تبدیل شدن به ورزشکار حرفه ای چه خصوصیاتی باید داشت

  • نظم در همه ابعاد زندگی: ورزشکار حرفه ای موفق بدون نظم یا متولد نمیشود و یا عمرش بسیار کوتاه است. این نظم باید در همه ابعاد زندگی فرد جاری باشد، زمانهای خواب، بیداری، انجام تمرین، وقت های ازاد و فعالیتهایی که در وقت های آزاد انجام میشود باید کاملا مشخص و خط کشی شده باشد. کوچکترین نقص در این نظم ممکن است به از دست رفتن دستاوردها و استعداد تبدیل شود.
  • اهل رقابت بودن: ورزش حرفه ای یعنی تلاش برای ثانیه ها و میلیمتر ها. ورزشکار حرفه ای بدون مبارزه طلبی و جنگندگی نمیتواند رقبا را کنار بزند. اگر کسی هستید که ورزش را برای تفریح و داشتن لحظاتی خوش میخواهید به دنبال ورزش حرفه ای نروید.
  • روحیه قوی: ورزشکار حرفه ای همیشه تحت فشار است. فشار تمرینات، فشار مسابقات، فشار انتظارات، فشار رسانه ها و … . زندگی زیر این فشارها نیاز به روحیه ای قوی دارد. فردی که روحیه لطیفی دارد زیر این فشارها خواهد شکست و یا آسیب های جدی خواهد دید.
  • انعطاف پذیری و شرایط بدنی مناسب: ورزشکار حرفه ای موفق باید بدنی متناسب رشته ورزشی داشته باشد که با کمک تمرینات ساخته و پرداخته شود. بدون وجود خمیرمایه اصلی مسیر سخت حرفه ای شدن، بسیار سخت تر و صعب العبور تر میشود.
  • آمادگی برای سفر و اردوهای متوالی: ورزش حرفه ای یعنی سفر و شرکت در اردوهای بلند مدت و کوتاه مدت. ورزشکار حرفه ای همانند یک جهانگرد، زمان کمی را با خانواده سپری خواهد کرد و فرصت اندکی برای رفت و آمد با رفقا خواهد داشت. فرد باید آمادگی اردوهای طولانی و قرنطینه وار پیش از مسابقات و دوری از خانواده را داشته باشد.

نیازهای جسمی و روحی ورزش حرفه ای

نیازهای ذهنی برای تبدیل شدن به ورزشکار حرفه ای

نیازهای ذهنی برای تبدیل شدن به ورزشکار حرفه ای

  • ورزشی انتخاب کنید که دوست دارید: تمرین و ممارست بدون داشتن علاقه امری بی معنی و بی نتیجه است. ورزشی انتخاب کنید ه به آن علاقه داردی و از انجام آن لذت میبرید. این لذت بردن نه تنها تمرکز شما را بیشتر میکند، بلکه به شما کمک میکند که سختی های تمرین را بهتر تحمل کنید و با استرس کمتری پای در این مسیر بگذارید و در صورت مصدومیت با روحیه بهتری خود را بازیابی کنید.
  • ورزش اولیت اول شما باشد: ورزشکار حرفه ای در درجه اول به تمرین و موفقیت در رشته اش فکر میکند. انتظار سختی است که فردی در عین اینکه به ورزش حرفه ای میپردازد بتواند در کار یا کارهای دیگری نیز به همان اندازه وقت و انرژی بگذارد. البته این موضوع صحت دارد که اگر فردی بتواند در کنار ورزش کار یا تجربه ای بیاموزد و تحصیل کند، شرایط بهتری از دیگران خواهد داشت.
  • مثبت اندیش باشید: ورزشکار حرفه ای بودن یعنی مبارزه و رقابت با دیگران برای دستیابی به موفقیت. تمرکز روی نقاط مثبت و توانایی هایتان باعث میشود که بتوانید بهترین خود باشید و به نتایجی که برایش زحمت کشیده اید برسید. توجه داشته باشید که هیچ کس ایده آل نیست و همیشه یک قهرمان داریم.
  • هدفمند باشید: ورزشکاران بزرگ برای کوتاه مدت و بلند مدت خود هدف دارند و بر اساس آن برنامه ریزی میکنند. مهمترین ویژگی این اهداف این است باید منطقی و قابل دست رسی باشد. ورزشکار موفق کسی نیست که فقط هدف داشته باشد بلکه باید بتواند به هدف های منطقی اش دست پیدا کند.

    دو نوع هدف میتوان مشخص کرد. اهداف عملکردی و اهداف عادتی. در اهداف عملکردی شما تصمیم میگیرید که به قابلیت یا نتیجه مشخصی دست پیدا کنید. رسیدن به رکورد خاص، زدن وزنه با وزن مشخص، دویدن در مسافتی معین. این اهداف باید قابل محاسبه و اندازه گیری باشند تا بتوانید به خوبی پیشرفتتتان را در آن اندازه گیری کنید.

    اهداف عادتی هدف هایی هستند که فرد برای ایجاد تغییر در نوع بازی و تمرکز روی فرایند ورزش بدون توجه به نتایج معین خواهد کرد. او با این کار تلاش میکند کیفیت کاری خود را افزایش دهد که خود میتواند به پیشبرد اهداف عملکردی منجر شود. تغییر در روش حرکت یا ایستادن، پاس دادن با سر بالا در فوتبال، تغییر در زمان خواب و بیداری و … از این دسته هستند.

  • آینده خود را مجسم کنید: آمادگی ذهنی برای آینده و تصور سناریو های متفاوت در موفقیت و شکست از جمله موارد مهم برای موفقیت در مسیر پیش روست. ورزشکاران حرفه ای زمانی را برای تجسم آینده دور و اتفاقات نزدیک خود سپری میکنند. این کار به ورزشکار حرفه ای کمک میکند که آرامش بیشتری داشته باشد و با تجسم احساس خوب موفقیت و پیروزی، استرس و هیجان پیش از مسابقه را از خود دور کنند.

    یکی از راههای ایجاد آرامش توجه و تفکر درباره موفقیت ها و امتیازهایی است که تاکنون کسب کرده و در اختیار دارید. احساس خوب زمان دستیابی به این موفقیت ها پیروزی ها به شما کمک میکند که اعتماد به نفستان بیشتر شده و در مسیر تکرار آنها گام های استوار تری بردارید.

  • متواضع باشید: یک ورزشکار حرفه ای فقط به تمرین و قهرمانی فکر نمیکند. ورزشکار حرفه ای به معنای واقعی کلمه آدم خاکی ای است که به همه افراد، به خصوص کسانی که در رشته ورزشی او به نوعی زحمت میکشند و همه رقبا احترام میگذارد. یک ورزشکار رحفه ای موفق، احساسات و عواطف خود را کنترل میکند و به راحتی عصبی نشده و در برابر دیگران عکس العمل نابجا انجام نمیدهد.

ورزش حرفه ای

مراقبت از جسم برای تبدیل شدن به ورزشکار حرفه ای

مراقبت از جسم برای تبدیل شدن به ورزشکار حرفه ای

  • آب کافی بنوشید : مهم نیست که به چه ورزشی اشتغال دارید؛ مهم این است که آب مورد نیاز بدن را قبل، حین و بعد از تمرین و ورزش تامین شود. از دست رفتن آب بدن در ورزش اتفاق طبیعی ای است اما جایگزین نشدن آن میتواند به سردرد، سرگیجه، از حال رفتن و کاهش قابلیت های بدن بینجامد.

    پیشنهاد شده است که دو تا سه ساعت پیش از ورزش حدود نیم لیتر آب، حدود ۲۵۰ میلی لیتر آب حدود نیم ساعت قبل از شروع تمرین و گرم کردن، نوشیده شود. هنگام تمرین نیز هر ده تا بیست دقیقه نوشیدن حدود ۲۵۰ میلی لیتر آب و بعد از پایان تمرین نیز حدود ۱۵۰ میلی لیتر آب مصرف شود. البته طبیعی است که در هوای گرم و یا بخش های سنگین تمرینات، مصرف آب بیشتر طبیعی باشد.

    در زمان تمرین و ورزش نوشیدن نوشیدنی های ورزشی به صورت همزمان سطح آب و انرژی بدن را تنظیم میکند. نوشیدنی های ورزشی حاوی کربوهیدراتها و الکترولیت ها برای این منظور مناسبند.

  • مواد مغذی مناسب و کافی دریافت کنید: تغذیه مناسب و کافی باعث میشود که بدن بتواند انرژی کافی برای تمرین های سخت و فشرده را تامین کند و ماهیچه ها و عضلات را پرورش دهد. ورزشکار حرفه ای باید این علم و توانایی را داشته باشد که تغذیه مناسب خود قبل و بعد از تمرین و مسابقه را انتخاب و دریافت کند.

    به این منظور بهتر است که ورزشکار با مربی و متخصص تغذیه مشورت کند تا مواد غذایی متناسب با نوع ورزش و نوع تمرین و مسابقه را شناسایی و مصرف کند.

    به طور کلی، قبل از تمرین نیاز به مواد غذایی است که بتواند انرژی مورد نیاز را به بدن برساند. این غذا میتواند یک غذای مقوی حاوی پروتئین مانند مرغ و سبزیجات باشد. در صورتی که زمان کافی برای خوردن ندارید فاصله خوردن تا تمرین کم است، باید به دنبال کربوهیدراتهای سریع هضم بود.

    بعد از تمرین اما اولیوت با ریکاوری و بازیابی بدن است. مواد غذایی دارای پروتئین و کربوهیدرات برای جبران انرژی مصرف شده مورد نیاز است. خوراکی هایی نظیر شیر که حاوی هر دوی این مواد است انتخاب هوشمندانه ایست. در کنار آن، مغزها و آجیل مقوی یا ماست های طعم دار به فرایند بازیابی کمک خواهد کرد.

  • به اندازه کافی بخوابید :خواب میتواند نقش اساسی در بازیابی و عملکرد ورزشکار حرفه ای داشته باشد. خواب باعث بازیابی و بازسازی انرژی و قدرت ورزشکار بعد از تمرین شده و او را برای روز تازه و تمرین های جدید آماده میکند.

    از طرفی خواب کافی سطح استرس فرد را تنظیم کرده و فشارهای عصبی را نیز کاهش میدهد. این موضوع به افزایش تمرکز و آمادگی روحی ورزشکار خواهد انجامید. به طور نرمال هر فرد بالغ حدود ۸ ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارد ولی نیاز هر فرد با دیگری متفاوت است و باید متناسب با نیازتان تصمیم بگیرید.

    در دوران کوران مسابقات یا تمرینهای سخت، افزودن اندکی به زمان خواب و به خصوص استراحت کوتاه در طول روز، به افزایش انرژی و قدرت شما خواهد انجامید.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
بارگذاری بیشتر در کار و شغل

یک دیدگاه

  1. آیلتس

    ۹۷/۰۷/۱۱ در ۱:۵۲ ب.ظ

    از اینکه با سایت شما آشنا شدم بسیار خوشحالم

    دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

بگو چطور ورزشکار حرفه ای شوم؟ – بخش اول

نیازها و مقدمات تبدیل شدن به یک ورزشکار حرفه ای ورزشکار حرفه ای    حسن یزدانی رقبا را یکی …