خانه سلامت بیماری ها بگو چطور از ترش کردن و ریفلاکس اسید معده جلوگیری کنم؟

بگو چطور از ترش کردن و ریفلاکس اسید معده جلوگیری کنم؟

۰
9

راهکارهایی در تغذیه و سبک زندگی برای کاهش ترش کردن

جلوگیری از ریفلاکس اسید معده

هزینه مواد غذایی و دارو + ۱۸سال اندک در صورت باردار بودن یا بیماری خاص، ابتدا با پزشک مشورت کنید
ترش کردن و خروج اسید معده ار محدوده تعریف شده اش اتفاقی است که خیلی ها به صورت متناوب یا موردی با آن درگیر میشوند. بنابر گفته دبیر هفته سلامت، بیست درصد از ایرانی ها به صورت موردی یا همیشگی دچار ریفلاکس معده هستند. نوع خوراک، نحوه تغذیه و سبک زندگی از عواملی هستند که شدت این موضع را کم و زیاد میکنند.

ترش کردن معمولا در اثر بالا بودن مقدار اسید معده رخ نمیدهد بلکه زمانی رخ میدهد که دریچه بالای معده خوب بسته نشود و یا دچار مشکل عملکرد گردد و نتواند محتویات معده، به خصوص اسید آن را از ورود به مری بازدارد. این موضوع به خودی خود موضوع عجیب و خطرناکی نیست و میتوان با روشهایی اسید معده را خنثی کرد و شرایط را پشت سر گذاشت ولی اگر ترش کردن و ریفلاکس اسید معده تبدیل به امری همیشگی و هر روزه شود در نهایت میتواند به زخم در مری، تنگ شدن مری و نوعی سرطان مری منجر شود.

در این مقاله ببینید که چگونه میتوان از ترش کردن و ریفلاکس اسید معده پیشگیری و جلوگیری کرد و عوارض و دفعات آن را کاهش داد:

کنترل مصرف مواد غذایی عامل یا تقویت کننده ریفلاکس اسید معده

کنترل مصرف مواد غذایی عامل یا تقویت کننده ریفلاکس اسید معده

برخی مواد غذایی هستند که باعث افزایش ترشح اسید معده و در نتیجه افزایش احتمال ترش کردن میشوند. البته تاثیر این مواد غذایی روی افراد مختلف متفاوت است و ممکن است هر کسی نسبت به یک یا چند نوع از این مواد عکس العمل نشان دهد.

به طور کلی میتوان گفت که غذاهای چرب، ترش و یا خیلی شیرین از مظنوان اصلی این اشکال هستند. البته ترک این خوراکی های جذاب و اکثرا مفید کار بسیار سختی است ولی میتوانید با کاهش حجم و دفعات مصرف این مواد غذایی، احتمال درگیر شدن با این مشکل را کاهش دهید.

مواد غذایی که احتمال ترش کردن و ریفلاکس اسید معده را بالا میبرند:

  • غذاهای تند : محققان هنوز دلیل علمی برای اثبات این که غذاهای تند باعث ترش کردن بشوند پیدا نکرده اند ولی وقتی سس فلفل میخورید و اسید معده را به قلقل می اندازد بهتر است منتظر نتایج آنها ننشینید و مصرف غذاهای تند را کاهش دهید.
  • نوشیدنی های گازدار: اگر معده حساسی داشته باشید، به اندازه کافی گاز معده مزاحم خواهید داشت. وقتی نوشیدنی گازدار هم بنوشید که دیگر نور علی نور خواهد شد و معده در شرایط دشواری قرار خواهد گرفت. تلاش گاز معده برای خروج از معده به سمت مری یعنی باز شدن دریچه و احتمال بالا زدن اسید و محتویات معده .
  • سیر و پیاز : سیر و پیاز هزار و یک خاصیت دارند ولی قبل از اینکه خواص خود را به بدن بدهند، ابتدا از خجالت معده در می آیند. این اتفاق به خصوص هنگام خوردن سیر و پیاز خام بیشتر خود را نشان میدهد.
  • غذاهای چرب و سرخ کرده : هضم این غذاها سخت است و مدت زمان بیشتری در معده باقی میمانند. هر چه مدت زمان ماندگاری آنها در معده بیشتر باشد، احتمال ترش کردن نیز افزایش می یباد. چربی حیوانی، لبنیات پرچرب مانند خامه و سرشیر، خوراکی هایی نظیر چیپس و پفک، فست فود ها و جوجه سرخ کرده از جمله این غذاها هستند.
  • غذاهای ترش و اسیدی: ترشیجات برخی غذاهای آماده حاوی مواد اسیدی، و مواد و میوه های اسیدی با تقویت اسید معده، شانس برگشت اسید معده را بالا میبرند. مرکبات میوئه های ذاتا اسیدی هستند و باید هنگام مصرف، رعایت شرایط خود را بکنید.

    گوجه فرنگی و محصولات مرتبط با آن نظیر رب گوجه و سس گوجه (آن هم از نوع تند) از دیگر قاتلان معده هستند. هر جا که سرکه وجود داشته باشد، انتظار ترش کردن را باید بکشید.

    البته خانواده سرکه یک بچه مثبت به نام سرکه سیب دارد که نه تنها مشکل ایجاد نمیکند، بلکه میتواند در بهرود عملکرد معده هم نقش داشته باشد. (درباره سرکه سیب در ادامه بخوانید)

  • چای و قهوه: با اینکه هنوز پیوهش علمی جامع و مانعی درباره تاثیر کافئین و مواد دارای کافئین نظیر چای و قهوه بر ریفلاکس معده و ترش کردن وجود ندارد ولی برخی محققان بر این باورند که برای کسانی که از این مشکل رنج میبرند، مصرف کمتر چای و قهوه به بهبود کمک میکند. توجه داشته باشید که هر چه چای و قهوه پر رنگ تر و زمان دم کردن طولانی تری داشته باشد، مقدار کافئین موجود در نوشیدنی شما بیشتر خواهد بود.
  • شکلات : شکلات ها با خود معده کمتر کار دارند ولی ماده ای به متیل زانتین در آنها وجود دارد که ماهیچه های دریچه بالای معده را رلکس کرده و شل میکنند. همین امر باعث میشود که محتویات معده این شانس را پیدا کنند که از معده خارج شوند.
  • نعناع و نعناع فلفلی: مواد شیمیایی موجود در نعناع نیز همانند شکلات تاثیر ریلکس کنندگی ماهیچه های دریچه معده را داشته و احتمال ریفلاکس را بالا میبرند. توجه داشته باشید که این موضوع حتی با جویدن آدامس های نعناعی نیز ممکن است اتفاق بیفتد.

نوشیدنی ها و خوراکی هایی که مشکل ترش کردن را درمان میکنند

نوشیدنی ها و خوراکی هایی که مشکل ترش کردن را درمان میکنند

  • خوراکی هایی که مشکل ریفلاکس را کاهش میدهند: البته نمیتوان هیچ رژیم غذایی را به طور کامل ضد ریفلاکس معرفی کرد ولی برخی مواد غذایی کم اسید یا قلیایی عملکرد معده را بهتر کرده و شانس اسیدی شدن و ترش کردن را کم میکنند.

    سبزیجات برگدار مانند کاهو، موز ، رازیانه، برنج، ملون، جعفری و بلغور جو از جمله این مواد غذایی هستند. زرده تخم مرغ، مصرف گوشت به صورت آب پز و لبنیات پروبیوتیک نیز خطر ترش کردن را کاهش میدهند.

  • آبلیمو و عسل : نوشیدن معجون آبلیمو و عسل با ترکیب یک قاشق چایخوری عسل واقعی و یک قاشق چایخوری آب لیموی طبیعی هنگام و بعد از خوردن غذا به بدن شما اعلام وجود اسید در معده کرده و در نتیجه بدن اسید کمتری تولید خواهد کرد.
  • سرکه سیب و عسل: نوشیدن نوشیدنی آب سرکه سیب طبیعی رقیق شده در آب و عسل نیز همان کارکرد را در بدن داشته و بدن را از تولید اسید اضافه نهی میکند. عسل در این ترکیب حکم شیرین کننده طبیعی داشته و تندی احتمالی سرکه سیب را هنگام نوشیدن کاهش میدهد. در صورتی که دیابت دارید از مصرف سرکه سیب خودداری کنید.
  • سیب با پوست : همانطور که همیشه از سیب به عنوان میوه سلامتی نام برده میشود، این بار نیز این میوه پرخاصیت به کمک معده شما می آید. پکتین موجود در پوست سیب میتواند به عنوان یک ماده ضد اسید عمل کرده و حجم اسید موجود در معده را کاهش میدهد. اگر از آن دسته افرادی هستید که خیلی به خوردن سیب تمایل ندارید، میتوانید برشهای کوچک آن را به سالاد اضافه کنید و بخورید.
  • نوشیدنی زنجبیل : زنجبیل به عنوان ماده ای ضد التهاب و آرام بخش برای معده است. این ماده میتواند حالت تهوع و استفراغ را نیز از بین ببرد. برای ساختن نوشیدنی زنجبیل، یک قاشق چایخوری زنجبیل تازه را به به آب جوش اضافه کنید و پنج دقیقه هم بزنید و بعد از سردشدن بنوشید. نوشیدن این نوشیدنی حدود نیم ساعت قبل از صرف غذا تاثیر بسیار خوبی خواهد داشت. زنجبیل برای افرادی که مشکلات قلبی یا دیابت دارند میتواند مضر باشد.
  • نوشیدنی آلوئه ورا: آلوئه ورا گیاهی بسیار مفید است که بیشتر کاربرد آن را در محصولات نگهداری از پوست دیده ایم. آب طبیعی آلوئه ورا میتواند به عنوان آرامش بخش و خنثی کننده اسید معده عمل کند. با توجه به اینکه آلوئه ورا خاصیت ملین نیز دارد، مصرف بیش از یک تا دو فنجان از این نوشیدنی در روز توصیه نمیشود. افرادی که دیابت، مشکلات کلیوی و هموروئید دارند نباید از این نوشیدنی استفاده کنند.
  • روغن نارگیل: روغن نارگیل با داشتن خواص انتی باکتریال با ریفلاکس اسید معده مقابله خواهد کرد. نیم تا یک قاشق چایخوری روغن نارگیل را با آب پرتقال (شیرین) گرم یا به صورت تنها را تا سه بار در روز مخلوط کرده و بنوشید. مصرف روغن نارگیل را تا سه روز بعد از رفع ریفلاکس معده ادامه دهید.
  • آدامس بدون شکر بجوید: بعد از صرف غذا جویدن آدامس بدون شکر باعث میشود که بزاق بیشتری در دهان ترشح شود و این بزاق که حاوی بیکربنات است در نهایت در معده به کار خنثی کردن اسید می آید. توجه داشته باشید که جویدن آدامس های دارای شکر (که رستوران ها لطف میکنند و به همراه غذا سرو میکنند) به واسطه حضور شکر مشکل معده شما را افزایش خواهد داد.

نحوه غذاخوردن خود را تغییر دهید

نحوه غذاخوردن خود را تغییر دهید

غذاخوردن در حجم بالا یعنی فشار به معده و افزایش احتمال سر ریز کردن آن. سعی کنید وعده های غذایی کم حجم تری داشته باشید.

غذا را به خوبی بجوید. جویدن غذا یعنی زحمت کمتر معده برای هضم و البته هضم سریعتر آن. هر چه غذا بهرت و سریعتر هضم شود، نیاز به اسید کمتر و زمان کمتری برای ماندن در معده است واحتمال ریفلاکس اسید معده کاهش پیدا میکند.

از پوشیدن لباس های تنگ و بستن محکم کمربند خودداری کنید

از پوشیدن لباس های تنگ و بستن محکم کمربند خودداری کنید

با اینکه تیپ و قیافه اهمیت دارد ولی سلامتی از آن مهم تر است. پوشیدن لباس تنگ، به خصوص لباسهایی که به محیط اطراف معده فشار وارد میکند میتواند به فشرده شدن آن و در نهایت فشار به دریچه های بالای معده شود.

اگر هنوز تیپ و قیافه برایتان مهم تر است، یا وزنتان را کاهش دهید و یا حداقل هنگام غذا خوردن و زمانی که معده پر است، لباستان را عوض کنید.

تغییر در زمان و نحوه خوابیدن

تغییر در زمان و نحوه خوابیدن

جلوگیری و درمان ریفلاکس اسید معده

سعی کنید دو تا سه ساعت قبل از خواب، غذا نخورید. وقتی بعد از خورد غذا دراز میکشید عملا حجم غذا را به سمت دریچه بالای معده سرازیر میکنید و این فشار ممکن است به آسیب و باز شدن آن بینجامد. وقتی غذاهای سنگینی مانند کله پاچه خورده اید باید این زمان را طولانی تر کنید.

هنگام خوابیدن سعی کنید طاقباز بخوابید و تخت زیر سر خود را کمی مرتفع تنظیم کنید به گونه ای که بالاتنه در سطحی بالاتر از بدن قرار بگیرد. توجه داشته باشید که صرف بلند بودن بالشت به شما کمک زیادی نخواهد کرد. با این کار سر و گردن را در شرایطی قرار خواهد داد که هم ممکن است آسیب فیزیکی ببینید و هم به معده فشار وارد کنید.

وزن اضافه را کاهش دهید

وزن اضافه را کاهش دهید

وزن اضافه به خصوص در ناحیه شکمی یعنی فشار بیشتر به دستگاه گوارش و به خصوص معده. سری به مقالات ما درباره کاهش وزن بزنید  و برای این کار برنامه ریزی کنید.

الکل و سیگار را ترک کنید

الکل و سیگار را ترک کنید

الکل و سیگار در کار معده تداخل ایجاد کرده و با اسیب زدن غشای مخاطی معده، در ایجاد ریفلاکس معده و ترش کردن نقش دارند. همچنین سیگار با افزایش اسید تولیدی در معده و ریلکس کردن ماهیچه ها، احتمال ریفلاکس معده را بالا خواهد برد.

از خوردن مایعات زیاد همراه غذا خودداری کنید

از خوردن مایعات زیاد همراه غذا خودداری کنید

خوردن مایعات به همراه غذا باعث رقیق شدن محتویات معده و سرد شدن محیط معده میشود. با رقیق شدن محتویات معده، عمل هضم دیر تر صورت گرفته و غذا مدت زمان بیشتر و با حجم بیشتر از معمول در معده باقی میماند که این خود باعث بالارفتن خطر بازگشت اسید به مری است.

بعد از غذا کمی قدم بزنید

بعد از غذا کمی قدم بزنید

قدم زدن بعد از صرف غذا به معده کمک میکند تا بهتر و راحت تر غذا عمل هضم را انجام دهد. با قدم زدن فرآیند ترشح آنزیم های معده سریع تر رخ خواهد داد از طرفی با این کار فرایند سوخت و ساز بدن بیشتر شده و عملکرد اعضای بدن بهتر خواهد شد. دقت داشته باشید که منظور از قدم زدن راه رفتن آرام است و دویدن و ورزش کردن مد نظر نیست.

فشار و استرس عصبی را مدیریت کنید

فشار و استرس عصبی را مدیریت کنید

منشا بسیاری از مشکلات گوارشی، مشکلات و تنش های عصبی است. رشته های عصبی در سرتاسر سیستم گوارش وجود دارند و تحریک این رشته ها میتواند به اختلال در عملکرد سیستم گوارش و معده منجر شود. برخی از استرس ها میتوانند ترشح اسید در معده را افزایش دهند بنابراین افرادی که در معرض تنش و اضطراب قرار دارند ممکن است با علائمی نظیر ترش کردن و ریفلاکس اسید معده مواجه شوند. مقاله بگو چطور تنش و استرس روزمره را کاهش دهم؟ راهکارهای ساده ای برای کاهش سطح استرس روزمره در اختیار شما قرار خواهد داد.

استفاده از مشورت و داروهای پزشکی

استفاده از مشورت و داروهای پزشکی

در صورتی که تغییر در سبک زندگی و رعایت نوع تغذیه نتوانست مشکل شما را درمان کند و هنوز درگیر ریفلاکس معده هستید بهتر است با پزشک مشورت کنید و از او کمک بخواهید. به خصوص وقتی حالت ویژه ای مانند باردار بودن، ابتلا به بیماری خاص یا مصرف دارویی خاص دارید باید ابتدا با پزشک مشورت کنید و از هرگونه تغییر خودسرانه در نوع تغذیه و داروها خودداری کنید.

برخی داروها نظیر آسپرین، شل کننده های عضلات و داروهای فشار خون ممکن است دلیل ترش کردن باشند. همچنینی آنتی بیوتیک ها، تتراسایکلین، ترکیبات بایفوسفونات، برخی مکمل های آهن و پتاسیم نیز ممکن است در تشدید دردهای معده و ریفلاکس اسید معده نقش داشته باشند.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
بارگذاری بیشتر در بیماری ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

بگو چطور در تعطیلات عید چاق نشوم؟

راهکارهایی برای کنترل وزن در ایام پرخوراکی تعطیلات عید و نوروز تعطیلات عید     یک سال زحمت…