خانه سلامت بگو چطور در هوای سرد بدن خود را گرم نگاه دارم؟

بگو چطور در هوای سرد بدن خود را گرم نگاه دارم؟

۰
21
گرم ماندن بدن در هوای سرد

نکته هایی برای گرم ماندن بدن در هوای سرد و زمستانی

گرم ماندن بدن

هزینه خرید پوشش + ۱۰سال اندک در انتخاب لباس، گرم کردن از زیبایی مهمتر است

اولین چیزی که با شنیدن نام زمستان به ذهن ما میرسد سرماست. با اینکه این سالها دیگر زمستان آن زمستان سابق نیست ولی هنوز سوز و سرمایی دارد که باید خود را در مقابل آن ایمن کنیم. هوشمندانه پوشیدن در زمستان لذت حضور در هوا و شرایط خاص زمستانی را بیشتر میکند. اگر هم به جبر و به خاطر نیاز به انجام کاری از منزل خارج میشوید، پوشش مناسب و رعایت نکته های گرمایشی موفقیت شما در هدفتان را بیشتر خواهد کرد.

در این مقاله نکته های مهم و روش اصولی انتخاب پوشش و گرم ماندن بدن در هوای سرد را بخوانید:

لباس زیر مناسب بپوشید

لباس زیر مناسب بپوشید

یک پوشش خوب و هوشمندانه زمستانی با مجموعه لباس زیر مناسب آغاز میشود. لباس های زیر نزدیک ترین پوشش به بدن شما هستند و علی رغم ظاهر بی ادعایشان، کمک زیادی به حفظ گرمای بدن شما خواهند کرد. جوراب ضخیم، شلوار گرم کن نازک، زیرپوش آستین دار بلند یا بلوز گرم کن لباس های زیری هستند که باید با توجه به وضعیت هوا بپوشید.

سعی کنید این لباسها را به گونه ای انتخاب کنید که بین آنها فاصله ای برای ورود هوای سرد وجود نداشته باشد. یعنی شلوار کشباف به نسبت تنگی روی ساق داشته باشد و یا جوراب روی شلوار زیر قرار بگیرد. زیرپوش نیز آنقدر بلند باشد که تا زیر باسن ادامه داشته باشد. چنین زیرپوشی هنگام خم شدن و یا فعالیت فیزیکی از شلوار گرمکن خارج نمیشود و کمر شما در معرض باد سرد قرار نخواهد گرفت.

لباسهایی بپوشید که حرارت بدن شما را حفظ کنند

لباسهایی بپوشید که حرارت بدن شما را حفظ کنند

وقتی در هوای آزاد قرار دارید، تنها منبع حرارتی که دارید بدن خودتان است. بنابراین انتخاب لباسهایی که حرارت بدن را در خود حبس کند بخش مهمی از گرم ماندن در زمستان است. لباسهایی از جنس پشم، نئوپرن، خز و چرم های لایه دار از جمله مواد طبیعی محافظ در سرما هستند. لباسهای پشمی این مزیت را دارند که حتی در صورت خیس شدن هم شما را گرم نگاه میدارند.

در سالهای اخیر پارچه ها و البسه ای به نام پلار وارد بازار شده اند که در میان کوهنوردان و ورزشکاران در هوای سرد طرفداران ویژه ای پیدا کرده است. پوشش های پلار از پلی استر تولید شده و با ترکیبی از کرک مصنوعی و یک لایه پنبه ای، پوششی کاربردی و عالی در هوای سرد به حساب می آیند.

آخرین لایه پوشش را ضد آب انتخاب کنید

آخرین لایه پوشش را ضد آب انتخاب کنید

بارش باران و برف اتفاق معمولی در زمستان است. در صورتی که احتمال بارش وجود دارد و یا باران میبارد، سعی کنید آخرین لایه پوششتان یا کاپشنتان ضد آب بوده و یا حداقل مقاومت خوبی در مقابل باران داشته باشد. ورود قطرات باران به پوشش شما باعث میشود که لباسهایتان عمل عکس انجام دهند و حرارت بدنتان بیشتر از دست برود.

استفاده از چتر به خصوص وقتی شدت باد کم ولی بارش زیاد است، راه مناسبی برای حفظ پوشش از رطوبت و خیس شدن است.

دست و پا را گرم نگاه دارید

دست و پا را گرم نگاه دارید

با سرد شدن هوا، بدن به صورت طبیعی و برای حفظ اندام های حیاتی، گردش خون را به سمت اعضای داخلی بدن هدایت میکند. این یعنی رسیدگی کمتر حرارت داخلی به دست ها و پاها. این کار اگرچه برای حفظ حیات ضروری است ولی دست و پا ابزار کار کردن و تحرک انسان است و اگر خودتان به گرم شدن آنها کمک نکنید فعالیت برایتان مشکل و سخت میشود.

برای پوشش پاها، از جورابهای ضخیم استفاده کنید. بهترین پوشش پا، جورابی است که حداقل ۷۰ درصد پشم داشته باشد. انتخاب کفش ضد آب، بدون منفذ که فضای داخلی گرمی نیز داشته باشد نیز بسیار مهم و حیاتی است. همچنین در هوای سرد، کفش ها را در خانه نگاه داری کنید یا قبل از حرکت آنها را در نزدیکی منبع گرما قرار دهید. حتما تجربه کرده اید که کفش سرد چه شوکی به پا وارد میکند.

برای دستها نیز دستکش مناسب انتخاب کنید. دستها اولین ابزار ارتباطی شما با محیط هستند و از کار افتادن آنها یعنی از کار افتادن شما. پوشیدن دستکش گرم که در مقابل رطوبت مقاومت داشته باشد، ضامن فعالیت و انجام صحیح کارها در زمستان است. دستکش چرم با لایه داخلی پرز دار انتخاب مناسبی برای هوای سرد و مرطوب زمستانی است.

گرم نگه داشتن بدن

سر و صورت را بپوشانید

سر و صورت را بپوشانید

پوست حساس صورت، وجود حفره های سینوسی روی صورت و پیشانی که از سرما آسیب میبینند، دهان که میتواند بخش زیادی از حرارت داخل بدنتان را خارج کند دلایل کافی ای هستند که شما سر، صورت و گردن را با کلاه، شال گردن، شال یا روسری ضخیم بپوشانید.

طبیعی است که هر چه حجم و ارتفاع مو روی سر و صورتتان کمتر باشد، نیاز بیشتری به پوشش و پوشش ضخیم تر خواهید داشت. همچنین سعی کنید هر چه بیشتر با بینی نفس بکشید. با این کار گرمای کمتری از بدن خارج شده و هوای سرد ورودی به بدن در مجرای بینی گرم میشود.

شاید جالب باشد که بدانید پوشاندن سر و گرم نگاه داشتن آن باعث گرم ماندن پا نیز میشود. وقتی سر بدون حفاظ است، گرمای زیادی از این بخش از دست میرود. هر چه بدن شما از این طریق حرارت از دست بدهد، این حرارت را از پاها دریغ خواهد کرد.

کاپشن و پالتوی تنگ نپوشید

کاپشن و پالتوی تنگ نپوشید

هنگام انتخاب کاپشن و پالتو بیش از آنکه به تیپ و مد فکر کنید، به این بیندیشید که معمولا در زمستان حجم لباس زیر ان بیشتر است و از طرفی کاپشن یا پالتوی بزرگتر باعث حبس هوا بین لباسها و کاپشن شده و نوعی عایق حرارتی ایجاد خواهد کرد.

فعالیت بدنی داشته باشید

فعالیت بدنی داشته باشید

در صورت نیاز با استفاده از ورزش یا فعالیت بدنی، کالری بسوزانید و حرارت داخلی بدن خود را افزایش دهید. البته توجه داشته باشید که معمولا در زمستان زمین لغزنده است. بنابراین سعی کنید با جهش های خیلی کوتاه یا تکان های عمودی، همزمان با گرم افتادن، احتمال لغزش و افتادن را کاهش دهید.

نوشیدنی گرم بنوشید

نوشیدنی گرم بنوشید

نوشیدن نوشیدنی گرم ترجیحا بدون کافئین باعث بالارفتن دمای بدن و مجاری تنفسی شما میشود. کافئین موجود در قهوه و چای باعث گشاد شدن رگها و از دست رفتن گرمای بدن میشوند. همچنین تلقی اشتباهی وجود دارد که نوشیدنی الکلی میتواند دمای بدن را بالا ببرد، در حالی که الکل علی رغم اینکه حس گرم شدگی به شما میدهد، دمای بدن را کاهش خواهد داد.

غذا بخورید و قند خون را در حالت نرمال نگاه دارید

غذا بخورید و قند خون را در حالت نرمال نگاه دارید

پیش از وارد شدن به هوای سرد به مقدار کافی غذا بخورید و اجازه دهید قند خونتان در حد استاندارد قرار بگیرد. وقتی کالری کافی دریافت کنید و قند خون در سطح خوبی باشد، بدن شما گرم می افتد و میتواند با سرمای بیرون مقابله کند. نوشیدن آب کافی هم در این مهم نقش مهمی ایفا میکند.

ریسک های سنی و درمانی خود را بشناسید

ریسک های سنی و درمانی خود را بشناسید

برخی داروهایی فشار خون ممکن است حساسیت شما نسبت به سرما را بالا ببرند. همچنین افزایش سن نیز تحمل سرما را کاهش خواهد داد. افراد بالای ۶۰ سال معمولا در تامین گرمای بدن در هوای سرد ضعف دارند. کودکان زیر دو سال نیز هنوز توانایی تولید گرما و افزایش دما با لرزیدن را ندارند.

اجتماعی باشید

اجتماعی باشید

تحقیقات نشان داده است که افراد گوشه گیر که از جمع ها کناره گیری میکنند بیش از افراد اجتماعی و معاشرتی احساس سرما میکنند. حضور در جمع دوستان و افراد مورد علاقه، حواس ما را از سرمای هوا و گذر زمان پرت میکند. همچنین یادآوری خاطرات خوب گذشته نیز در گرم تر شدن دمای بدن تاثیر خواهد گذاشت.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
بارگذاری بیشتر در سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

بگو چطور برچسب راهنمای لباس را بخوانم؟

راهنمای علائم و نشانه های مشخصات روی برچسب راهنمای لباس برچسب راهنمای لباس     لباس نویی م…