خانه فرهنگ و هنر سینما و تئاتر بگو چطور با ترس بعد از دیدن فیلم ترسناک کنار بیایم؟

بگو چطور با ترس بعد از دیدن فیلم ترسناک کنار بیایم؟

۲
14
کنترل ترس بعد از دیدن فیلم ترسناک

راهکارهایی برای کنترل ترس بعد از دیدن فیلم ترسناک

کنترل ترس بعد از دیدن فیلم ترسناک

هزینه اندک + ۱۵ سال اندک .

وسوسه دیدن فیلم های ترسناک همیشه وجود دارد. این وسوسه حتی افرادی که به شدت با این گونه فیلم ها مشکل دارند را تنها نمیگذارد. جدا از ترس و دلهره ای که هنگام دیدن فیلم به سراغمان می آید و در مقاله بگو چطور در حالی که میترسم، فیلم ترسناک ببینم؟ به آن پرداخته شد. وهم و ترسی که بعد از دیدن فیلم به سراغمان می آید نیز میتواند تا مدتی بر زندگی روزمره ما و به خصوص خواب و استراحت تاثیر منفی بگذارد.

طبیعی است که شاید اولین راه حل این باشد که فیلم ترسناک نبینیم ولی این پاک کردن صورت مسئله است. در مرحله بعد سوال اینجاست که چگونه میتوان بر ترس بعد از دیدن فیلم ترسناک غلبه کرد و افکار خود را منظم نمود؟ چطور بعد از دیدن اینگونه فیلمها خواب راحتی داشته باشیم؟

در این مقاله راهکارهایی برای کنترل و مدیریت ترس بعد از دیدن فیلم ترسناک را بخوانید:

 بخش اول: مدیریت ترس بعد از دیدن فیلم ترسناک با روبرو شدن با آن
بخش دوم: انحراف حواس به منظور کنترل ترس بعد از دیدن فیلم ترسناک
بخش سوم: آماده کردن محیط برای خواب به منظور کنترل ترس بعد از دیدن فیلم ترسناک

چرا فیلم ترسناک میبینیم؟

چرا فیلم ترسناک میبینیم؟

شاید سوال اول این باشد که چرا به سوی فیلم ترسناک کشش وجود دارد و افراد حتی با علم به ترس بعد از دیدن فیلم ترسناک باز هم به سراغ آن میروند. محققان هنوز نتوانسته اند دلیل یا دلایل واقعی کشش افراد به دیدن اینگونه فیلم ها را با قطعیت بیان کنند ولی چیزی که هست، ترس یکی از پایه ای ترین احساسات و غرایز بشری است که از ابتدای خلقت در وجود او بوده است.

دکتر گلن دی والترز سه دلیل برای کشش انسان به سوی ترس و ترسیدن بیان کرده است:

تنش: از بی واسطه ترین نتایج ترس که از راه دلهره، وحشت و معما ایجاد میشود

ارتباط و همذات پنداری: بیننده فیلفم ترسناک با قهرمانان و قربانیان فیلم های ترسناک و البته بیننده های آنها احساس همذات پنداری و ارتباط اجتماعی میکند. بیننده از اینکه دیگرانی نیز هستند که در این حس ترس با او شریک هستند و اینکه این اتفاقات شوم برای او رخ نداده است احساس خوبی خواهد داشت.

اطلاع از غیرواقعی بودن یا گرایش به دروغ: با اینکه در فیلم های ترسناک اتفاقات شوم و دهشت باری رخ میدهد ولی این صحنه ها تفاوت مهم و فاحشی با فیلم های مستند از یک واقعه و اتفاق خشن و خشونت بار دارد. همه میدانیم که فیلم های ترسناک واقعی نیستند و در نهایت اتفاقی برای قهرمانان فیلم نیفتاده است. بسیاری از افرادی که به فیلم های ترسناک علاقه دارند، نمیتوانند فیلم های خشن واقعی را تحمل کنند.

بنابراین با اغماض میتوان گفت که فیلمهای ترسناک به دلیل ایجاد تنش، حس همذات پنداری و ارتباط اجتماعی و همچنین آگاهی از جعلی بودن وقایع فیلم، ما را به سوی خود جذب میکنند.

بخش اول: مدیریت ترس بعد از دیدن فیلم ترسناک با روبرو شدن با آن

  • از چیزهایی که شما را ترساند فرار نکنید: بعد از دیدن فیلم ترسناک ممکن است فکر کنید روحی به دنبال شماست یا یک زامبی پشت در توالت انتظار میکشد یا صدای موتوری که در کوچه شنیدید به یک قاتل بی رحم تعلق دارد. از این حس ها فرار نکنید و به آنها فکر کنید. اجازه ندهید که این احساس شما را دنبال کند. مرگ یک بار و شیون هم یک بار.
  • درباره ترس هایتان صحبت کنید: درباره وحشت و حس خود با دیگران صحبت کنید. این فرد میتواند پدر و مادر یا یک دوست باشد که حامی شماست و به احساساتتان احترام میگذارد. این ارتباط میتواند حضوری، تلفنی یا از طریق شبکه های اجتماعی باشد. مشکل و ترس خود را توضیح دهید و خود را تخلیه کنید و از شنیدن این که این وقایع واقعیت ندارد و احساس خوبی که دریافت میکنید، آرامش بیابید.
  • آداب دیدن فیلم ترسناک را رعایت کنید: سری به مقاله بگو چطور در حالی که میترسم، فیلم ترسناک ببینم؟ بزنید و آداب دیدن فیلم ترسناک بدون ترسیدن را به جا بیاورید. وقتی در طول فیلم بتوانید احساساتتان را کنترل کنید پس از آن هم در کنترل شرایط خود موفق خواهید بود.
  • با منطق به سراغ ترس بروید: به خودتان یادآوری کنید که همه چیز مانند قبل از دیدن فیلم ترسناک است و اتفاق عجیب و غریبی رخ نداده است که شما را نگران کند. این یک فیلم است که واقعیت ندارد و اتفاقا طراحی شده است که شما را بترساند. پس اگر ترسیدید به سازندگان و کارگردان فیلم آفرین بگویید و به زندگی خود برسید. از خود بپرسید: اصلا چرا همین الان باید زامبی ها به شما حمله کنند؟ این قاتلان خون خوار تا قبل از دیدن فیلم چرا به سراغ شما نیامدند و حالا پشت در منتظر شمایند؟
  • این اتفاق ها در دنیای واقعی رخ نداده است: فریب جمله هایی که میگوید بر اساس داستان واقعی را نخورید. در دنیای واقعی هیچ قتل و جنایتی به این شیوه ای که شما دیده اید رخ نمیدهد. در همه فیلم ها برای تحت تاثیر قرار دادن بیننده، همه جور حیله و ابزار استفاده شده است. شما فقط کافی است به توصیه های پلیس برای حفظ خود عمل کنید.
  • با ترس ها روبرو شوید: بهترین راه برای مقابله با یک ترس، روبرو شدن با آن است. ترس خود را فراخوانی کنید، با آن روبرو شوید، نفس عمیقی بکشید با خود بگویید که همه چیز مرتب است حتی اگر هنوز ترس با شماست. به عنوان مثال اگر بعد از پایاین فیلم از تاریکی هراس دارید، برق ها را خاموش کنید. دقایقی در این حالت قرار بگیرید و ببینید که قرار نیست اتفاقی برای شما رخ بدهد. یا ممکن است فکر کنید زامبی ها برای شکار شما کمین کرده اند. در اینترنت به دنبال ویدیوها و عکس هایی بگردید که درباره زامبی ها ساخته شده است. ببینید که این موجودات تخیلی هستند و قرار نیست همه مردگان از قبر بیرون بیایند و شما را دنبال کنند.
  • پشت صحنه فیلم های ترسناک را ببینید: دیدن قاتل ترسناک و خشن فیلمی که مشاهده کردید در حال جفتک و چارتاق انداختن و بگو بخند با مقتولان حال شما را بهبود خواهد داد و مطمئن میشوید که نه تنها برای شما تفاقی نخواهد افتاد، بلکه برای آنها که اتفاق افتاده است نیز اتفاقی نیفتاده است!!!! در اینترنت درباره فیلمی که دیدید جستجو کنید. ویدیو های پشت صحنه، بازسازی های کمیک و شوخی با صحنه های فیلم، مراحل گریم و ساخت بخش های مختلف را ببینید و لذت ببرید.

بخش دوم: انحراف حواس به منظور کنترل ترس بعد از دیدن فیلم ترسناک

  • ویدیو و فیلم شاد و بانمک ببینید: پادزهر صحنه های خشن و ترسناک فیلم، ویدیو ها و فیلم های کمدی، شوخ و شنگ و با نمک است. روی چیزی غیر از فیلمی که دیدید تمرکز کنید تا ترس از ذهن شما دور شود. جدا از انحراف فکری از موضوع، خندیدن نیز حس و حال شما را تغییر داده و حال شما را بهتر خواهد کرد. مجموعه Scary Movie میتواند حال شما را خوب کند.
  • مطالعه کنید: کتاب یا مجله ای انتخاب کنید که محتوایی مفرح و ارام داشته باشد تا بتواند ذهن شما را از دغدغه های به وجود آمده دور کرده و تلاطمات آن را کاهش دهند.
  • موسیقی گوش کنید: هندزفری را روی گوشتان بگذارید، چشمها را ببندید و دل به موسیقی مورد علاقه خود بدهید. اجازه بدهید جادوی موسیقی دقایقی شما را نه تنها از فیلم ترسناکی که دیدید، بلکه از تمام رنجها و دل مشغولی ها دور کند.
  • تلویزیون نبینید: ترجیحا دور تلویزیون و اخبار و حواشی روزمره را خط بکشید. معمولا در این موارد اتفاق خوب و مثبتی به گوشتان نخواهد رسید و به جای آرامش فکری، مغزگیجه!! خواهید گرفت.
  • فعالیتهای آرام بخش انجام دهید: در صورتی که با روشهای یوگا و مدیتیشن آشنایی دارید الان بهترین فرصت برای استفاده از آنهاست. دوش آب گرم و تنفس عمیق و به طور کلی هر فعالیتی که به شما آرامش میدهد و ضربان قلبتان را منظم میکند را نیز امتحان کنید.
  • فعالیتهای نیاز به تمرکز انجام دهید: همه ما کلی کارهای عقب افتاده داریم که معمولا تنبلی اجازه نمیدهد به آنها برسیم. مرتب کردن کمد و اتاق، منظم کردن حافظه تلفن و برنامه ها، طبقه بندی کردن برخی پرونده های کاری و غیره. الان فرصت خوبی است که با کمک این کارها، ذهن خود را از فضای فیلم منحرف کنید. اگر خیلی آدم منضبطی هستید و کار عقب افتاده ندارید، جدول کلمات متقاطع، شطرنج، سودوکو و نظایر اینها به کمک شما خواهد آمد.
  • با دوستان معاشرت کنید: به جای کز کردن گوشه اتاق و ترسیدن با دوستان خود معاشرت کنید. در صورت دسترسی داشتن به آنها و زمان مناسب به صورت حضوری و در غیر آن از طریق شبکه های مجازی به گپ و گفت بپردازید و با حس و حال خود شوخی کنید.
  • ورزش کنید: ورزش و فعالیت جسمی به خصوص از نوع شاد و موزونش میتواند ذهن شما را آرام کرده و البته جسمتان را نیز مستعد یک خواب سنگین و راحت کند.

بخش سوم: آماده کردن محیط برای خواب به منظور کنترل ترس بعد از دیدن فیلم ترسناک

  • تنها نخوابید: از دوست یا یکی از افراد خانواده بخواهید که شب را در اتاق شما سپری کنند. حضور فرد دیگری در اتاق به شما حس آرامش بیشتری خواهد داد.
  • درهای اتاق را باز بگذارید یا قفل کنید: برخی افراد وقتی در اتاق یا کمدها باز باشد احساس آرامش بیشتری دارند و البته برخی نیز به عکس، با درهای قفل شده آرامش ذهنی بهتری خواهند داشت. با توجه به روحیه خود یکی از این حالات را انتخاب کنید.
  • چراغ خواب یا چراغ اتاق را روشن بگذارید: بیشتر ترس ما از عدم تسلط بر محیط نشات میگیرد. وقتی نبینیم که چه در اطرافمان میگذرد، خواه ناخواه افکار منفی به سراغمان خواهد آمد. اگر این افکار منفی با یک فیلم ترسناک تقویت شود دیگر کنترل آنها سخت خواهد شد. چراغ خواب یا لامپ اتاق را روشن بگذارید تا مطمئن شوید که اتفاق عجیبی اطراف شما رخ نمیدهد.
  • راحت بخوابید: هر چه بدن و ذهنتان در وضعیت آرام بخش تری قرار بگیرد، راحت تر به خواب خواهید رفت. راحت ترین لباستان را بپوشید، بهترین بالش و پتو را زیر سر و روی خود بگذارید و دمای اتاق را در خواستنی ترین دما تنظیم کنید.
  • تلویزیون را روشن بگذارید: در صورتی که تنها هستید، تلویزیون را روشن کنید تا با صدای ملایم برنامه ای پخش کند. تر جیحا شبکه های ورزشی یا فرهنگی را انتخاب کنید که تصاویر آرامش بخش و صداهای آرامی از آن ها پخش شود.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
بارگذاری بیشتر در سینما و تئاتر

۲ دیدگاه ها

  1. آموزش تعمیرات موبایل

    ۹۶/۱۰/۲۳ در ۴:۴۹ ق.ظ

    سلام و تشکر فراوان
    در زمینه ای که فعالیت میکنید جزو بهترین سایتا هستید
    خسته نباشید.

    دیدگاه

  2. سالن آرایش عروس

    ۹۶/۱۰/۲۰ در ۱۱:۲۸ ق.ظ

    سلام.مطالب سایت عالیه.ممنون از شما.به امید توفیق روزافزون.

    دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

بگو چطور در حالی که میترسم، فیلم ترسناک ببینم؟

راهکارهایی برای دیدن فیلم ترسناک و ژانر وحشت بدون ترسیدن فیلم ترسناک     فیلم های ژانر وحش…