خانه سلامت بیماری ها بگو چطور از آلودگی هوا آسیب کمتری ببینم؟

بگو چطور از آلودگی هوا آسیب کمتری ببینم؟

۴
31
کاهش اثرات منفی آلودگی هوا

سبک زندگی و تغذیه برای کاهش آسیب های آلودگی هوا

کاهش اثرات منفی آلودگی هوا

هزینه اندک + ۱۰ سال اندک تردد در فضای باز را کاهش دهید

آلودگی هوا سالهاست که برای شهروندان شهرهای بزرگ و صنعتی وجود دارد. اما این آلودگی لوکس! کم کم پای خود را به برخی شهرهای کوچکتر نیز باز کرده است و عملا دیگر اتفاق عجیبی نیست. این آلودگی اواخر پاییز و ابتدای زمستان با به وجود آمدن پدیده وارونگی هوا تبدیل به معضلی بسیار جدی تر میشود.

آلودگی هوا سالانه موجب مرگ میلیونها فرد میشود. تحقیقی نشان داد که در سال ۲۰۱۵ نزدیک به ۹ میلیون مرگ ثبت شده مرتبط با الودگی محیط زیست در دنیا وجود دارد که شش و نیم میلیون آن در اثر آلودگی هواست. حال اگر افرادی که در اثر آلودگی هوا دچار بیماریهای مزمن میشوند را به این فهرست بیفزاییم به تعداد تکان دهنده ای میرسیم.

اما چگونه میتوان از آلودگی آب و هوا آسیب کمتری دید. در این مقاله راهکارهایی در سبک زندگی و تغذیه برای کاهش آسیب های آلودگی هوا را بخوانید:

بخش اول: تغییر در سبک زندگی برای کاهش اثرات منفی آلودگی هوا

وضعیت هوای شهر خود را بررسی کنید

وضعیت هوای شهر خود را بررسی کنید

با استفاده از سامانه های اعلام وضعیت هوای شهر محل زندگی خود، وضعیت آلودگی را بررسی کنید و با توجه به وضعیت هوای شهر و مناطق مختلف آن برنامه ریزی کنید.

سامانه پایش کیفی هوای کشور به طور کلی وضعیت هوای شهرهای بزرگ کشور را اعلام میکند. در شهرهای بزرگ نظیر تهران و مشهد نیز سامانه های خاص با تفکیک وضعیت مناطق مختلف شهر وجود دارد.

اپلیکیشن های موبایلی نظیر آلودگی تهران اصفهان و هوای تهران وضعیت جوی تهران و برخی شهرهای بزرگ را اعلام میکنند. در صورتی که زیاد اهل جابجایی در شهر هستید، نصب این برنامه روی گوشی در برنامه ریزی سفرهای درون شهری به کمک شما خواهد آمد.

سفرهای درون شهری خود را بهینه کنید

سفرهای درون شهری خود را بهینه کنید

پیش از بیرون رفتن از منزل یا محل کار، نقشه ای برای انجام کارهای روزمره بکشید تا به بهینه ترین حالت ممکن و در کمترین زمان ممکن در محیط ازاد قرار داشته باشید.

بعد از ظهر ها ورزش کنید

بعد از ظهر ها ورزش کنید

هدف ورزش کردن افزایش سلامتی جسم است ولی ورزش در هوای آلوده مضرات بسیار بیشتری از سود آن دارد. معمولا گرم ترین ساعتهای شبانه روز، کمترین حالت پدیده وارونگی و آلودگی را به همراه خواهد داشت. بنابراین بر خلاف انتظارتان، صبح زود، هوا پاک تر از ساعات دیگر نیست و بهتر است این ورزش روزانه را به محیط های سربسته و یا بعدازظهرها حدود ساعت ۲ تا ۵ عصر منتقل کنید.

شبها از خانه خارج نشوید

شبها از خانه خارج نشوید

در روزهای ایستایی جو و وارونگی هوا ، هر چه هوای شبانه روز سرد تر شود، آلودگی ها زیر پتویی از هوای گرم بالای شهرها محبوس شده و نمیتوانند خارج شوند. این موضوع باعث بالارفتن آلودگی هوا میشود. سردترین ساعات شبانه روز بعد از غروب آفتاب تا طلوع آفتاب است. سعی کنید در این ساعات، به خصوص ساعات پایانی شبانه روز در فضاهای باز قرار نگیرید.

در فضای باز از ماسکهای مخصوص استفاده کنید

در فضای باز از ماسکهای مخصوص استفاده کنید

ماسکهای فیلتر داری نظیر نوع N95 کمترین چیزی است که میتوانید برای پوشاندن دهان در هوای باز آلوده استفاده کنید. البته این ماسکها نیز تنها مانع بخشی از آلودگی میشوند و توصیه کلی، کاهش زمان حضور در فضای باز است. توجه داشته باشید که ماسکهای ساده و بدون فیلتر هیچ محافظتی دربرابر آلودگی ندارند و استفاده از آنها کمکی به شما نمیکند.

از بینی تنفس کنید

از بینی تنفس کنید

ساختار بینی انسان به گونه ایست که حداقل های جلوگیری از ورود برخی از ذرات غبار و آلودگی به بدن را دارد. سعی کنید تا میتوانید از بینی تنفس کنید.

فضای سبز اطراف خود را گسترش دهید

فضای سبز اطراف خود را گسترش دهید

برخی اعتقاد دارند که افزودن فضای سبز میتواند در جذب ذرات معلق هوا و تصفیه آن مفید باشد. هر کجا که به دستتان میرسد گل و گیاه و درخت بکارید. این گل و گیاه میتواند در میط کار یا آپارتمان قرار داشته باشد یا در باغچه کوچک حیاط. گیاهانی نظیر گیاه عنکبوتی، عشقه ، یاس و آلوئه ورا از جمله تصفیه کنندگان خوب هوا هستند.

از تصفیه کننده هوای خانه استفاده کنید

از تصفیه کننده هوای خانه استفاده کنید

ابزارهای تصفیه هوای خانه با استفاده از فیلترهای خاص به خصوص فیلتر هپا HEPA ذرات معلق موجود در هوا را جذب میکنند. استفاده از این تصفیه کننده ها در کنار عایق بندی ورودی و خروجی های هوای ساختمان به کاهش آلودگی محیط های بسته کمک شایانی میکند.

گردش هوای خانه را بیشتر کنید

گردش هوای خانه را بیشتر کنید

هوای آلوده داخلی اثرات منفی بیشتری از هوای آلوده بیرون دارد. در صورتی که از تصفیه کننده هوا استفاده نمیکنید، مطمئن شوید که هوای آزاد بتواند به خانه راه پیدا کند. این موضوع به خصوص برای اتاق کودکان و افراد مسن بسیار ضروری است. سعی کنید در ساعات بعداز ظهر، به خصوص دو تا ۵ عصر که هوا معمولا در کمترین شاخص آلودگی قرار دارد با باز کردن پنجره ها و ورودی های دیگر هوا، هوای تازه تر را به خانه وارد کنید.

هوای خانه را مرطوب کنید

هوای خانه را مرطوب کنید

با استفاده از دستگاه بخور و یا قرار دادن یک دیگ آب روی شعله بخاری یای گاز و البته افزودن چند قطره عصاره اوکالیپتوس به آن، هوای خانه را مرطوب تر کنید. این کار آرامش و نرمی مجاری تنفسی شما را بیشتر کرده و به دفع ذرات ریز مضر از بدن کمک میکند.

تهویه مطبوع خودرو را در حالت گردش داخلی قرار دهید

تهویه مطبوع خودرو را در حالت گردش داخلی قرار دهید

سیستم تهویه خودرو ها در دو حالت گردش هوای آزاد و گردش هوای داخلی خودرو فعالیت میکند. با قرار دادن تهویه در گردش هوای داخلی، از ورود هوای آلوده و ذرات ریز به خودرو جلوگیری کنید.

سیگار را ترک کنید

سیگار را ترک کنید

در هوای الوده ریه های شما به اندازه کافی درگیر آلودگی ها و ذرات معلق هستند. با کشیدن سیگار این موضوع را برای خود و اطرافیانتان سخت تر نکنید.

بخش دوم: تغییر رژیم غذایی برای مقابله با اثرات آلودگی هوا

تحقیقات نشان داده است که برخی مواد غذایی و ویتامین ها میتواند به کم شدن اثرات منفی آلودگی هوا کمک کند و مقاومت بدن را در برابر میهمانان ریز ناخوانده بالا ببرد.

ویتامین E مصرف کنید

ویتامین E مصرف کنید

خط مقدم مقابله با آسیب های بافتی و سلولی ویتامین ای است . این ویتامین اکسیژن رسانی به سلولها را افزایش داده و قدرت سیستم ایمنی بدن را افزایش خواهد داد.

این ویتامین در روغن های گیاهی نظیر آفتابگردان و زیتون، مغزهایی نظیر بادام و تخمه آفتابگردان، ماهی سالمون، ادویه جات و پودر چاشنی سبزیجات نظیر پاپریکا، سیر، ریحان و جعفری، زرده تخم مرغ و برخی سبزیجات سبز تیره مانند اسفناج و بروکلی وجود دارد.

ویتامین C‌مصرف کنید

ویتامین C‌مصرف کنید

آنتی اکسیدان قدرتمند در حذف رادیکال های آزاد و بازسازی کننده ویتامین E در بدن، شما را در مقابل آلودگی ها واکسینه میکند. ویتامین سی را از مرکبات، سبزیجاتی نظیر بروکلی، کلم و جعفری دریافت کنید.

ویتامین A و بتاکاروتن مصرف کنید

ویتامین A و بتاکاروتن مصرف کنید

ویتامین A ماده ای است که در ساخت غشاهای مجرای تنفسی و گوارش و قدرتمند سازی آنها در مقابل التهابات و مزاحمت های خارجی نقش دارد. بتاکاروتن نیز علاوه بر نقش آنتی اکسیدانی در بدن به ویتامین A تبدیل میشود.

سبزیجات برگدار نظیر کاهو و اسفناج، هویج و برگ تربچه، جگر و کره از جمله منابع غنی این مواد هستند.

سلنیم را در رژیم غذایی خود بگنجانید

سلنیم را در رژیم غذایی خود بگنجانید

سلنیم ماده ای است که با رادیکال های آزاد آسیب زننده به کبد و ریه ها مبارزه میکند. این ماده در تخم مرغ، پیاز، سیر و ماهی به وفور یافت میشود.

مصرف امگا ۳ را افزایش دهید

مصرف امگا ۳ را افزایش دهید

چربی امگا ۳ از قلب در مقابل اثرات منفی آلودگی های هوا مراقبت میکند. این چربی مفید در مغزها، غذاهای دریایی و سبزیجات برگدار دیده میشود.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
بارگذاری بیشتر در بیماری ها

۴ دیدگاه ها

  1. ایران زیرنویس

    ۹۷/۰۳/۰۲ در ۱۰:۳۵ ق.ظ

    ممنونم بخاطر مطلب مفیدتون

    دیدگاه

  2. بهترین ریمل حجم دهنده

    ۹۶/۱۰/۰۶ در ۱۰:۵۹ ق.ظ

    مرسی از اطلاع رسانی
    اما نمیشه انقد استاندارد پیش رفت .

    دیدگاه

    • مدیر سایت

      ۹۶/۱۰/۰۶ در ۱:۴۰ ب.ظ

      لازم نیست حتما همه راهکارها رو استفاده کنیم.. یکی رو هم که به کار ببریم به خودمون کمک کردیم

      دیدگاه

  3. جزوات حرف آخر

    ۹۶/۱۰/۰۵ در ۹:۲۵ ق.ظ

    ممنون از توضیحات مفید و کاربردیتون موفق باشید

    دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

بگو چرا روغن گیاهی ممکن است از روغن حیوانی مضر تر باشد؟

دلایلی برای اینکه روغن های گیاهی میتواند از چربی حیوانی مضر تر باشد روغن گیاهی    روغن گیا…