خانه سلامت بیماری ها بگو چطور خر و پف را درمان کنم؟

بگو چطور خر و پف را درمان کنم؟

۰
24
درمان خر و پف و کاهش آن

راهکارهایی برای درمان، حذف یا کاهش خر و پف و خرناس

درمان خر و پف

اندک + ۱۵ سال اندک از خر و پف برای خودتان هیولا نسازید

در میانه های رویای شیرینی هستید که احساس میکنید نوایی آسمانی به گوشتان میرسد و نامتان را صدا میزند. لحظه ای بعد احساس لرزش میکنید و در نهایت از خواب میپرید و میبینید که همسرتان شما را به دلیل خر و پف های گوش خراشتان بیدار کرده است.

تقریبا ۳۵ درصد از خانم ها و ۴۵ درصد از آقایان، کمابیش خر و پف میکنند. بنابراین میتوانید خوشحال باشید که در این داستان تنها نیستید و افراد زیادی همانند شما با این مشکل دست و پنجه نرم میکنند. خوشبختانه علل خر و پف کردن تا حد زیادی قابل درمان یا کاهش عوارض هستند.

در صورتی که همسر یا هم اتاقی دارید که از خر و پف شما در عذاب است در حالی که به توصیه های این مقاله عمل میکنید، مقاله بگو چطور در کنار فردی که خر و پف میکند بخوابم؟ را به او پیشنهاد دهید تا همزیستی مسالمت آمیزی با هم داشته باشید.

در این مقاله راهکارهایی برای درمان خر و پف یا کاهش و روشهایی برای کنار آمدن با آن ارایه شده است:

علت خر و پف را پیدا کنید

علت خر و پف را پیدا کنید

خرناس یا خر و پف معمولا به خاطر وجود عاملی که باعث تنگ شدن مسیر تنفس میشود رخ میدهد. از جمله این عوامل میتوان به انحراف تیغه بینی، تنگی مادرزادی بینی و حلق، پولیپ بینی، احتقان بینی، بزرگی لوزه ها، بزرگی زبان، چاقی و بلندی کام نرم و زبان کوچک اشاره کرد.

خرناس کشیدن معمولا با دهان باز و یا با دهان بسته رخ میدهد. به طور معمول خر و پف با دهان بسته نشانه این است که زبان عامل ایجاد صداست که معمولا با تمرین و تغییر در سبک زندگی مشکل قابل حل است. خر و پف با دهان باز میتواند در اثر مشکلات سینوسی، حالت خوابیدن و برخی عوامل دیگر رخ دهد.

برخی از این عوامل قابل درمان یا حذف با جراحی هستند. در برخی موارد خرناس کشیدن با توقف تنفسی همراه است که میتواند برای فرد خطرناک شود و مشکلاتی همچون نارسایی های قلبی و مغزی را ایجاد کند. در این صورت باید به پزشک مراجعه کرد.

برنامه منظم خواب داشته باشید

برنامه منظم خواب داشته باشید

یکی از دلایل خر و پف کردن، بی برنامه و نامنظم خوابیدن است. وقتی نظم خواب و مقدار آن کافی نباشد، بدن شرایط نرمال و طبیعی خود را از دست میدهد. این بی نظمی باعث میشود که بدن ار هر فرصتی که برای خوب به دست می آورد برای استراحتی عمیق بهره بگیرد و در نتیجه بیشتر عضلات و ماهیچه ها همچون ماهیچه های اطراف حلق، رها تر از حالت خواب عادی شده و مجرای تنفس را تنگ تر میکنند و خر و پف را افزایش میدهند.

به اندازه کافی و منظم بخوابید. در زمانی که سعی میکنید برنامه خوابتان را منظم کنید، از چرت زدن در طول روز بپرهیزید و تا زمان خواب شبانه صبر کنید تا خوابی سریع و راحت داشته باشید.

حداقل دو ساعت قبل از خواب ورزش سنگین نکنید

حداقل دو ساعت قبل از خواب ورزش سنگین نکنید

ورزش سنگین در ساعتهای نزدیک به زمان خواب باعث تغییر ریتم قلب شده و بدن را نا آرام خواهد کرد. البته تمرینهای سبک کششی و قدم زدن عصرانه برای خواب راحت شبانه بسایر مفید است.

مصرف غذاهای چرب و سنگین را محدود کنید

مصرف غذاهای چرب و سنگین را محدود کنید

مصرف غذاهای چرب و کافئین قبل از خواب و همچنین مصرف غذا با حجم بالا پیش از خوابیدن میتواند وضعیت خرناس کشیدن را شدید تر کند. غذاهای چرب و سنگین با فشار آوردن به دیافراگم و محدود کردن مجراهای تنفسی باعث خر و پف میشوند، بنابراین مصرف آنها را به خصوص در ساعات پایانی شب و پیش از خواب محدود کنید.

سیگار و الکل را ترک کنید

سیگار و الکل را ترک کنید

سیگار و الکل مشکلات مختلفی برای بدن ایجاد میکند که خرناس کشیدن یکی از نتایج آن است. الکل با دستکاری سیستم عصبی و سیگار با اثرگذاری منفی روی سیستم تنفسی به افزایش خر و پف می انجامند.  در صورتی که به این مواد وابستگی دارید بهتر است به فکر ترک آنها باشید.

مصرف آب کافی در شبانه روز

مصرف آب کافی در شبانه روز

کم آبی بدن موجب خشک شدن گلو و نرم کام شده و فرآیند خرناس کشیدن را شدید تر خواهد کرد. سعی کنید در طول روز آب کافی بنوشید و در صورتی که در طول شب نیز احساس نیاز کردید، آب در دسترس داشته باشید.

وزن خود را کاهش دهید

وزن خود را کاهش دهید

از اثرات متنوع چاقی بر جسم و روح یکی همین خرناس کشیدن و ایجاد مزاحمت برای اطرافیان است. اگر اضافه وزن دارید و هنوز برای کاهش آن اقدام نکرده اید الان وقت این کار است. مقاله های بگو چطور کاهش یا افزایش وزن داشته باشم؟ و بگو چطور سریع وزن کم کنم؟ نیز میتوانند به شما کمک کنند.

تغییر حالت خوابیدن

تغییر حالت خوابیدن

نوع و جهت خوابیدن از عوامل مهم در مسدود شدن مجرای تنفسی و ایجاد خر و پف است. وقتی به پشت یا طاقباز میخوابید نرم کام یا قسمت پشتی زبان روی دیواره حلق شما می افتد و مسیر حرکت هوا را تنگ میکند. در این صورت با ورود و خروج هوا، نرم کام میلرزد و صدای خرناس ایجاد میشود. فردی که خرناس میکشد باید تلاش کند که به پهلو ها بخوابد.

در صورتی که ناخودآگاه به صورت طاقباز باز میگردید، قرار دادن یک توپ تنیس در قسمت پشت لباس خواب، کمک میکند که در اثر درد و ناراحتی ناشی از چرخش روی توپ، دوباره به پهلو بازگردید.

گرفتگی بینی خود را رفع کنید

گرفتگی بینی خود را رفع کنید

در برخی موارد گرفتگی بینی عاملی برای خرناس کشیدن است. این موضوع به خصوص در فصل سرما و سرماخوردگی شیوع بیشتری دارد. تمیز کردن و تخلیه مجرای بینی و استفاده از قطره بینی پیش از خواب، به کاهش اثرات این پیدید کمک میکند. دوش آب گرم پیش از خواب یا استفاده از بخور برای باز شدن مجاری تنفسی پیشنهاد میشود.

تقویت ماهیچه های زبان و حلق

تقویت ماهیچه های زبان و حلق

تقویت ماهیچه های زبان و حلق باعث میشود که مقاومت آنها نسبت به تغییر زاویه در خواب افزایش یافته و به کاهش خر و پف کمک شود. این موضوع به خصوص با افزایش سن اهمیت بیشتری پیدا میکند.

نرمش های زیادی برای تقویت ماهیچه های حلق و زبان وجود دارد. با برخی از آنها را در ادامه آشنا شوید:

  • نوک زبان را به سقف دهان فشار داده و ۲۰ بار به سمت عقب بکشید.
  • زبان را روی سقف دهان بگذارید و فشار دهید. این کار را ۲۰ بار تکرار کنید.
  • نوک زبان را به پشت دندانهای جلو و پایین بچسبانید و زبان را ۲۰ مرتبه به پایین فشار دهید.
  • کام نرم و زبان کوچک را ۲۰ بار بلند کنید
  • با استفاده از انگشت تمیز عضله گونه خود را از دندان ها دور کنید و این کار را ۲۰ بار تکرار کنید.
  • زبان خود را تا جای ممکن از دهان بیرون بیاورید و آن را ۲۰ بار به گوشه چپ و راست لب ها بچسبانید.
  • هنگام فرو دادن غذا، زبان را بدون سفت کردن عظلات گونه، تا سقف دهان بالا بیاورید.
  • تمرین آواز کنید چون باعث توقیت عضلات حلق خواهد شد.
  • روزی چند بار حروف صدادار مانند اَ اِ اُ را بلند تکرار کنید.
  • ورزش های هوازی انجام دهید.

انجام تمرینات تنفس عمیق پیش از خوابیدن

انجام تمرینات تنفس عمیق پیش از خوابیدن

انجام تمرینات تنفسی پیش از خواب هم به آرامش بیشتر شما کمک میکند و هم فرایند تنفس شما در خواب را بهبود خواهد داد.

  • تمرین نفس عمیق: به پشت دراز بکشید و دو دست را روی شکم قرار دهید و انگشتان را از هم باز کنید. با کمک افزایش حجم شکم، نفسی آرام، طولانی و عمیق بکشید. این کار یعنی تنفس دیافراگمی انجام داده اید. به ارامی نفس را بیرون دهید و این کار را تا میتوانید تکرار کنید. در صورتی که احساس سرگیجه کردید تنفس طبیعی انجام دهید چون اکسیینی بیش از مقدار نیاز به بدنتان وارد شده است.
  • بازدم با صدا: هنگامی که بازدم انجام میدهید صدای هوممممم ایجاد کنید. با این کار دیافراگم خود را تقویت خواهید کرد. این کار را تا زمانی که احساس کمبود نفس نکردید تکرار کنید.

فضای اتاق خواب را برای خوابیدن مناسب سازی کنید

فضای اتاق خواب را برای خوابیدن مناسب سازی کنید

سعی کنید نور، صدا و دمای اتاق را مناسب خواب کنید. در صورتی که بدن شما از مزاحمت های صدایی و نور محیط دور باشد و در دمای متناسب قرار بگیرد، آرامش بیشتری داشته و خواب بهتری را تجربه میکند و احتمال خر و پف کاهش می یابد.

هوای اتاق را تازه و عاری از گرد و غبار کنید

هوای اتاق را تازه و عاری از گرد و غبار کنید

غشای روی حلق ، لوزه ، نرم کام و ذهان شما به مزاحمت گرد و غبار و دیگر ذرات معلق در هوا حساس هستند. این موضوع در افرادی که حساسیت و آلرژی دارند شدیدتر مشاهده میشود.

  • هوای اتاق را تمیز و تازه نگاه دارید.
  • رختخواب را تمیز نگاه داشته و روکش ها را مرتب بشویید.
  • روکش ها را هر شش ماه تعویض کنید.
  • اتاق را مرتب جاروبرقی بکشید و پرده ها را بشویید.
  • حیوانات خانگی را از اتاق خواب دور نگاه دارید.

مصرف داروهای خواب آور را محدود کنید

مصرف داروهای خواب آور را محدود کنید

هر دارویی که برای خوابیدن استفاده کنید در صورت استفاه طولانی مدت میتواند اعتیاد آور باشد و همچنین خر و پف کردن را افزایش دهد. این داروها معمولا باعث ریلکس شدن ماهیچه ها و عضلات بدن شده و در نتیجه عضلات اطراف حلق نیز دچار لختی میشوند. این موضوع احتمال مسدود شدن مجرای تنفس و خر و پف را بیشتر میکند.

استفاده از ابزارهای ضد خر و پف

استفاده از ابزارهای ضد خر و پف

ابزارهای پزشکی جدیدی تولید شده اند که در برخی افراد اثرات قابل ملاحظه ای در کاهش خرناس داشته اند. برخی از این ابزارها مانند چسب بینی به راحتی قابل خرید و استفاده اند وبرخی دیگر باید با مشورت پزشک استفاده شوند.

البته استفاده از این ابزارها تضمین شده نیست و ممکن است برای هر فرد تاثیر متفاوتی داشته باشد.

مراجعه به پزشک برای یافتن علت و درمان خر و پف

مراجعه به پزشک برای یافتن علت و درمان خر و پف

گاهی توقف یا آپنه تنفسی در کنار خر و پف وجود دارد و میتواند موجب مشکلات حادی نیز بشود. با پزشکی مشورت کنید تا در صورت وجود این مشکل، برای آن راه حلی پزشکی بیابید.

 

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
بارگذاری بیشتر در بیماری ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

بگو چرا روغن گیاهی ممکن است از روغن حیوانی مضر تر باشد؟

دلایلی برای اینکه روغن های گیاهی میتواند از چربی حیوانی مضر تر باشد روغن گیاهی    روغن گیا…