خانه سلامت بیماری ها بگو چطور احساس خستگی روزانه را برطرف کنم؟

بگو چطور احساس خستگی روزانه را برطرف کنم؟

۰
42
برطرف کردن خستگی روزانه

راهکارهایی برای برطرف کردن احساس خستگی و بالا بردن سطح انرژی در طول روز

خستگی

هزینه اندک +۱۵ سال اندک بدون مشورت پزشک داروهای انرژی زا مصرف نکنید
 

صبح ها به زور آغوش پتو را ترک می کنید و تا سطح انرژی به وضعیت نرمال برسد کلی زمان می برد. در طول روز مدام خمیازه می کشید و تمرکز کافی برای درست انجام دادن کارها ندارید. مدام با خود می گویید چقدر خسته ام! چه روز مزخرفی! و این روزهای کسالت بار همین طور ادامه پیدا می کند و از زندگی آنچنان که در خور توانایی های شماست بهره نمی برید.

عامل خستگی مداوم چیست؟ چه چیزهایی آن را تشدید می کند و راهکارهایی برای دور شدن از خستگی و خواب آلودگی و کسب انرژی برای فعالیت روزانه چیست؟ برای دریافت پاسخ این سوالات در این مقاله با ما همراه شوید.

منظور از خستگی مداوم چیست؟

منظور از خستگی مداوم چیست؟

طبق آمارها بیشترین شکایتی که بیماران هنگام ذکر علائم نزد پزشک دارند خستگی و کسالت است. خستگی لزوما این نیست که احساس کنید دارید از فرط خواب بیهوش می شوید بلکه هر گونه احساس فیزیکی و ذهنی و روانی که در آن کسل و بی رمق هستید و انرژی کمی دارید نیز نوعی حالت خستگی است.

عوامل متعدد موجب کسالت روزانه می شود. از جمله کم خونی، اختلال عملکرد غده تیروئید، مشکلات گوارشی، نوع تغذیه، استرس، افسردگی، سبک زندگی و …

دکمه اسنوز یا تعویق زنگ را نزنید

دکمه اسنوز یا تعویق زنگ را نزنید

وقتی موبایل خود را تنظیم می کنید تا راس ساعت خاصی بیدار شوید به آن متعهد باشید. صبح وقتی زنگ آلارم گوشی به صدا در آمد از جایتان بلند شوید و دکمه تعویق زنگ یا اسنوز را نزنید. دکمه تعویق نه تنها وقتتان را هدر می دهد بلکه شما را برای دقایقی به حالت نیمه خوابی می برد که نتیجه اش احساس کم خوابی و کسالت بیشتر است.

به محض بیدار شدن از رختخواب خارج شوید

به محض بیدار شدن از رختخواب خارج شوید

وقتی از خواب بیدار می شوید در رختخواب نمانید. لبخند بزنید و بلافاصله از جایتان برخیزید. ور رفتن با گوشی تلفن همراه، کش و قوس دادن بدن در رختخواب و حرص خوردن از اینکه چرا مجبورید از رختخواب جدا شوید و نمی توانید بیشتر بخوابید نتیجه ای جز خواب آلودگی و کسالت بیشتر ندارد. هر چه زودتر روز خود را پس از بیداری شروع کنید احساس بهتری خواهید داشت.

برای آماده شدن و شروع کارهای روزانه به خودتان زمان بدهید

برای آماده شدن و شروع کارهای روزانه به خودتان زمان بدهید

وقتی از خواب بیدار می شوید و متوجه شده اید که مثلا ده دقیقه زودتر از معمول بیدار شده اید از جایتان برخیزید و به خودتان برای شروع یک روز خوب زمان بیشتری بدهید.

کاری که معمولا اتفاق نمی افتد و اکثر ما ترجیح می دهیم ده دقیقه باقی مانده را دوباره بخوابیم. اما این را در نظر داشته باشید که بر خلاف آنچه فکر می کنید ده دقیقه خواب اضافه نه تنها کمکی در استراحت بیشتر به شما نخواهد کرد بلکه تاثیر معکوس داشته و کسالت شما را بیشتر می کند.

بجای آن ده دقیقه به خود بیشتر وقت بدهید و بهتر و با آرامش بیشتر از خانه خارج شوید یا به کارهای خانه بپردازید. خواب کافی با ارزش است اما شروع پر انرژی برایتان روز بهتری خواهد ساخت تا اینکه با چشمان نیمه باز مشغول فعالیت شوید.

پس از برخاستن کارهای انرژی بخش انجام دهید

پس از برخاستن کارهای انرژی بخش انجام دهید

وقتی از رختخواب بلند شدید کمی هوای آزاد به ریه هایتان برسانید. پنجره را باز کنید یا به بالکن بروید تا هوای آزاد به صورتتان بخورد. نفس عمیق بکشید و ریه هایتان را از اکسیژن پر کنید.

سپس صورتتان را با آب سرد بشویید و اگر حوصله اش را داشتید یک دوش صبحگاهی برای پر کردن سطح انرژیتان معجزه می کند. می توانید پس از برخاستن موسیقی شاد و مورد علاقه تان را پخش کنید تا حین آماده شده شدن ازموسیقی نیز لذت ببرید.

صبحانه مقوی بخورید

صبحانه مقوی بخورید

مادرتان درست می گوید! مهم ترین وعده غذایی صبحانه است.از زمانی که به رختخواب رفته اید تا بیداری چیزی نخورده اید. قند خونتان پایین آمده و همین موجب می شود کم انرژی شوید. پس برای اینکه سطح قند خون بدنتان را به نرمال برسانید یک صبحانه مقوی بخورید و هرگز وعده صبحانه را حذف نکنید. تحقیقات نشان داده افرادی که صبحانه می خورد در علم آموزی یا فعالیت هایی که نیاز به تمرکز دارد عملکرد بهتری دارند.

حواس پنجگانه خود را فعال نگه دارید

حواس پنجگانه خود را فعال نگه دارید

برای آنکه از خواب آلودگی پیشگیری کنید بهتر است حواس خود را تحریک کنید. مطمئن شوید چشمان، بینی، گوش و دهانتان در طول روز هشیار است. برای دست یابی به این امر راهکارهای زیر موثرند.

یک برگ نعنا یا آدامس بجوید. یا تنقلات سالمی چون میوه خشک استفاده کنید تا حس چشاییتان فعال باشد.

نور را به اتاق دعوت کنید. پرده را کنار بزنید یا لامپ روشن کنید و یا کنار پنجره بنشینید. نور خورشید برای انرژی بخشی و فعال کردن حس بیناییتان بسیار مفید است.

یک اسانس طبیعی با خود به همراه داشته باشید و هر از چند گاهی آن را بو کنید.

به چشمانتان ورزش بدهید به این صورت که از خیره شدن به یک نقطه به مدت طولانی اجتناب کنید و بدون حرکت دادن زاویه گردن به چپ و راستتان نگاه کنید.

موسیقی یا رادیو گوش دهید تا شنواییتان فعال شود.

ورزش کنید

ورزش کنید

شاید با خود بگویید با ورزش خسته تر خواهم شد اما باید بدانید در صورتی که ورزش روزانه ملایمی داشته باشید نه تنها خسته نمی شوید بلکه انرژیتان بالا رفته سرحال تر خواهید شد.

ورزش صبحگاهی یا هنگام عصر بسیار برای افزایش انرژی مفید است اما شب هنگام ورزش نکنید چون سطح آدرنالین خونتان بالا رفته و بی خوابی به سراغتان خواهد آمد.

روزانه بیست دقیقه پیاده روی کنید، به کلاس های ورزشی بروید، فعالیت فیزیکیتان را بالا ببرید، بجای آسانسور از پله ها استفاده کنید و ضربان قلبتان را به چالش بکشید، ماشین را دورتر از مقصدتان پارک کنید تا مجبور شوید کمی پیاده روی کنید، بیش از یک ساعت در وضعیت ثابتی نباشید اگر پشت میز نشین هستید سعی کنید هر یک ساعت از جایتان بلند شده کمی راه بروید یا اگر برایتان مقدور نیست از جایتان بلند شوید به صورت نشسته ورزش های کششی انجام دهید.

تنفس عمیق بکشید

تنفس عمیق بکشید

درست تنفس کنید به این صورت که تقریبا هر یک ساعت نسبت به تنفستان آگاه شوید و سعی کنید آن را اصلاح کنید. سعی کنید تنفس عمیق دیافراگمی انجام دهید به این شکل که هنگام دم بجای سینه شکمتان را باد کنید تا اکسیژن بیشتری را دریافت کرده سرحال تر شوید.

غذاهای سالم بخورید

غذاهای سالم بخورید

یک صبحانه خوب برای انرژی بخشی به بدنتان عالیست اما این شیوه را در مورد غذاهای دیگر نیز باید پیش بگیرید. یک ناهار و شام مقوی به شما کمک خواهد کرد تا سرحال تر باشید در حالی که غذاهایی که دیر هضم و ناسالم هستند برای هضم انرژی زیادی صرف کرده و شما را بیشتر خواب آلوده خواهد کرد. زمانی که گرسنه اید سعی کنید تنقلات و میان وعده های سالم بخورید و معده تان را برای مدت طولانی خالی نگه ندارید. مایعات زیاد بنوشید تا متابولیسم شما فعال شود و بدنتان دچار کم آبی نشود که خستگی و بی حالی را به همراه خواهد داشت.

ذهنتان را فعال نگه دارید

ذهنتان را فعال نگه دارید

اگر ذهنتان فعال باشد احساس خستگی کمتری خواهید داشت. روش های زیر برای بالا بردن تمرکز ذهنی کاربردی هستند.

هر از چند گاهی کارهایتان را عوض کنید. اگر برای یک ساعت مشغول یک کار خاص هستید حتما حوصله تان سر خواهد رفت و خواب آلوده خواهید شد. مثلا وقتی پشت میز مشغول کار هستید پس از یک ساعت تلگرام یا اینستاگرام خود را چک کنید، با اطرافیانتان صحبت کنید، از جایتان بلند شوید و از پنجره نگاهی به بیرون بیندازید یا کمی مطالعه کنید.

اگر در مدرسه هستید به آنچه معلمتان می گوید خوب توجه کنید و در پرسش و پاسخ شرکت کرده با خودکارهای رنگارنگ نکات مهم را یادداشت کرده و محیط کلاس را برای خود جذاب تر سازید.

در صورتی که خستگی ذهنی دارید برای آنکه حواس پرتی هوشمندانه داشته باشید مقاله بگو چطور هیچ کاری نکنم؟ راهکارهای خوبی به شما نشان خواهد داد.

قهوه مانند تیغ دو لبه است

قهوه مانند تیغ دو لبه است

قهوه یک نوشیدنی با عملکرد پیچیده است. بخاطر کافئین بالا حسابی شما را سرحال و شاداب و پرانرژی خواهد کرد اما اگر خیلی خودتان را به قهوه وابسته کنید بدنتان به آن عادت کرده و شما را معتاد کافئین می کند. یعنی اگر نتوانید قهوه بخورید حسابی خسته و کم انرژی و حتی مبتلا به سردرد خواهید شد. پس فقط در مواقعی که واقعا نیاز به انرژی فوری دارید از این نوشیدنی جادویی استفاده کنید.

شاید هم یک فنجان چای برای بیرون کردن خستگی از بدنتان کافی باشد.

خواب شبانه با کیفیت داشته باشید

خواب شبانه با کیفیت داشته باشید

سعی کنید هر شب راس ساعتی معین به رختخواب رفته و صبح در ساعت مشخصی از خواب برخیزید. این آسان ترین راه است برای آنکه بدانید خوابتان کافیست. بگذارید بدنتان به ساعت خواب و بیداری یکنواخت، عادت کند. اگر یک شب ۵ ساعت بخوابید و شب بعدی ده ساعت مطمئنا به نسبت روزهایی که هفت ساعت خوابیده اید کسل تر خواهید بود. قبل از خواب از نوشیدن قهوه و الکل دوری کنید تا بی خوابی به سرتان بزند و صبح روز بعد دچار کرختی و سردرد نباشید. مقاله بگو چطور زود خوابم ببرد؟ به شما کمک خواهد کرد.

به دکتر مراجعه کنید

به دکتر مراجعه کنید

اگر با تغییر سبک زندگی و با رعایت توصیه های بالا باز هم احساس کسالت و خستگی دارید به دکتر مراجعه کنید. شاید مشکلی همانند کم کاری غده تیروئید، کم خونی یا بیماری نهانی داشته باشید که انرژی شما را کم می کند.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
بارگذاری بیشتر در بیماری ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

بگو چرا روغن گیاهی ممکن است از روغن حیوانی مضر تر باشد؟

دلایلی برای اینکه روغن های گیاهی میتواند از چربی حیوانی مضر تر باشد روغن گیاهی    روغن گیا…