خانه سبک زندگی روانشناسی بگو چطور (هیچ کاری) نکنم؟

بگو چطور (هیچ کاری) نکنم؟

۰
7
هیچ کاری نکردن یا حواس پرتی هوشمندانه

راهکارهایی برای حواس پرتی هوشمندانه

هیچ کاری نکردن یا حواس پرتی هوشمندانه

اندک + ۱۵ سال اندک تنبلی خود را با این اسم توجیه نکنید

شاید اگر کسی به شما بگوید فعالیت های بی معنایی مانند دیدن کلیپ خنده دار در تلگرام میتواند به حل مسائل پیچیده و تصمیم گیری های سخت منجر شود، به او بخندید ولی روان شناسان در تحقیقاتشان به این نتیجه رسیده اند که افراد در موقعیت هایی بی ربط در زمانی که در حال وقت تلف کردن هستند، خلاق تر شده و بهتر مسائل را حل میکنند.

مشابه این موقعیت را چند بار تجربه کرده اید یا برایتان تعریف شده است: “مسئله ای توسط استادتان مطرح شده است و در حل آن به بن بست رسیده اید. بعد از سر و کله زدن های زیاد و خط خطی کردن کلی کاغذ چرکنویس نا امید میشوید و دفتر و دستک را جمع میکنید و به همراه رفقا به سینما میروید. در حالی که فیلم به لحظه های حساس نزدیک است، در یک زمان بی ربط، با یک جمله بی ربط و دیدن تصویری بی ربط، راه حل مسئله را پیدا میکنید و همانند ارشمیدس، اورکا اورکا گویان از سینما بیرون میزنید.”

در این حالت شما ذهن را آزاد کرده و به ناخودآگاه خود اجازه میدهید که در پشت صحنه به حساب و کتاب بپردازد. این حواس پرتی هوشمندانه کمک زیادی در گشودن گره های موجود در مسائل خواهد کرد.

در این مقاله میبینیم که چگونه میتوان هیچ کاری نکرد یا حواس خود را پرت کرد:

چطور هیچ کاری نکردن یا حواس پرتی هوشمندانه به شما کمک میکند

چطور هیچ کاری نکردن یا حواس پرتی هوشمندانه به شما کمک میکند

بر اساس تحقیقات زمانی که از موضوع اصلی فاصله میگیرید و به کار بی ربطی میپردازید، تفکر ناخودآگاه و تفکر خودآگاه مدام اطلاعات از پیش ثبت‌شده را پردازش می‌کنند که به تصمیم‌گیری ناخودآگاه می‌انجامد و در زمان نیاز می‌توان آن را به تفکر خودآگاه فراخواند. به زبان ساده تر این یعنی ذهن ما در ظاهر به چیزی (ویدیوی تلگرام) توجه میکند و همزمان چیز دیگری (مسایل پیچیدۀ) را واکاوی میکند. به عنوان نمونه پژوهشگری در دانشگاه ملبورن استرالیا دریافته است بازدهیِ افرادی که به «گشت‌وگذار اینترنتی در اوقات فراغت محل کار» می‌پردازند، حدود ۹ درصد بیش از دیگران است.

اصول هیچ کاری نکردن چیست

اصول هیچ کاری نکردن چیست

باید توجه داشته باشید که این حواس پرتی هوشمندانه را با تنبلی و وقت کشی اشتباه نگیرید. هیچ کاری نکردن صحیح خودش کار حساب کتاب داری است و در صورتی که اصول آن را رعایت نکنید به جای حل مشکلات، مشکلات خود را افزایش خواهید داد.

اصول مهمی که در حواس پرتی هوشمندانه باید رعایت کنید:

  • زمانی که قرار است هیچ کاری نکنید و از موضوعات روزمره فاصله بگیرید، باید کاری را انجام دهید که کاملا بی ربط با آن موضوع باشد. مثلا اگر مسئله ای مرتبط با اتومبیل ذهنتان را به خود مشغول کرده است، کلیپ تست عملکرد فلان خودرو جدید را نبینید یا مجله ماشین را ورق نزنید.
  • هیچ کاری نکردن نباید تبدیل به یک عادت همیشگی و طولانی شود. این روش را به عنوان زنگ تفریح در میان کارها در نظر بگیرید نه اینکه چند ساعت به چرت زدن و بطالت بپردازید و چند دقیقه ای هم برای موضوع اصلی وقت بگذارید.
  • قلق خود را بگیرید و ببینید در چه صورتی بیشترین خلاقیت به سراغ شما می آید. برخی افراد با آشپزی کردن ذهنشان مرتب میشود و برخی با فیلم نگاه کردن. ممکن است از ان دسته افرادی باشید که زیر دوش کشف و شهود میکنند یا از دسته ای که بعد از ورزش انرژی میگیرند.
  • در زمان حواس پرتی عذاب وجدان نداشته باشید. چون برای این بی برنامگی هم در حقیقت برنامه ای دارید و قصد دارید با استراحت دادن به ذهن، به ناخودآگاه فرصت کار کردن بدهید و خود آگاه خود را پاک سازی کنید. به چیزی فکر نکنید و خود را رها کنید.

آماده شدن برای هیچ کاری نکردن یا حواس پرتی هوشمندانه

آماده شدن برای هیچ کاری نکردن یا حواس پرتی هوشمندانه

  • در طول روز برای استراحت و زنگ تفریح برنامه ریزی کنید: اما اگر در میانه یک مشکل پیچیده و خاص کاری یا عاطفی گیر افتادید و شرایط برایتان قفل شد، نیازی نیست منتظر به صدا در آمدن زنگ تفریح باشید. بدون رودربایستی با خودتان حداقل ده تا پانزده دقیقه زمان را “بدزدید” و از آن برای بازیابی خود استفاده کنید.
  • مکان آرام و ساکتی برای استراحت پیدا کنید: در چنین شرایطی بهترین گزینه این است که از محل تنش و درگیری فاصله بگیرید. حتی اگر به اندازه یک صندلی یا مبل هم که شده از محل قبلی جابجا شوید و جایی برای استراحت و خلوت کردن انتخاب کنید. این محل نیازی نیست که یک اتاق خلوت و ایزوله از سر و صدا و عبور و مرور باشد. یک گوشه دنج از یک پارک شلوغ، گوشه ای از آشپزخانه که بتوانید یک لیوان چای راحت بنوشید یا قدم زدن در حیاط آپارتمان میتواند گزینه های خوبی برای حواس پرتی باشد.
  • عوامل حواس پرتی از حواس پرتی!! را از خود دور  کنید: لوازم کار، برگه ها و نوشته های مرتبط با موضوع، تلفن همراهی که هر لحظه ممکن است تصویر رییس روی آن نقش ببندد را از خود دور کنید. قبل از شروع زمان هیچ کاری! زمان پایان آن را مشخص کنید و به ادازه کل این زمان، از دنیا فاصله بگیرید.
  • نور محیط را کاهش دهید: برخی افراد با کاهش دادن نور محیط و استراحت ذهن خود را تخلیه میکنند. در صورتی که به وان حمام دسترسی دارید میتوانید آن را مملو از آب ولرم با دمایی نزدیک به دمای بدن کنید. برقها را خاموش کنید و مدتی در آن غوطه ور شوید.

پیشنهادهایی برای هیچ کاری نکردن یا حواس پرتی هوشمندانه

پیشنهادهایی برای هیچ کاری نکردن یا حواس پرتی هوشمندانه

  • چرت بزنید: چه کاری بهتر از خوابیدن میتواند خودآگاه شما را از مسائل دور کند و ناخودآگاه شما را فعال مپکند؟! در صورتی که امکان و فرصتش را دارید چرت کوتاهی بزنید.

    البته افرادی که با خوابیدن زیر دو ساعت مشکل دارند بهتر است این موضوع را فراموش کنند و نهایتا دقایقی چشم ها را روی هم بگذارند.

  • راحت بنشینید یا دراز بکشید: بدنتان را در حالت آرامش قرار دهید و فقط بنشینید. گاهی اوقات هیچ کاری نکردن از انجام یک کار سخت تر باشد چون وقتی میخواهید هیچ کاری نکنید ممکن است دهن شما به چندین موضوع مشغول شود. باید این را تمرین کنید که در موقع استراحت فقط استراحت کنید. در این شرایط از انجام کارهای سنگین فکری خود داری کنید. فراموش نکنید که قرار است کاری نکنید.
  • فعالیت تمرکزی خود را بیابید: کارهایی هستند که باعث افزایش تمرکز و مرتب شدن ذهنتان میشود. آن کار را پیدا کنید. ممکن است پازل تصویر، جدول کلمات متقاطع، دومینو، دیدن ویدیو های حیات وحش یا …. برای شما این نقش را بازی کنند.
  • یوگا بیاموزید: یوگا را می‌توان علم کنترل امواج فکری و علم مهار قوای ذهن برای مسلط شدن برجسم و روح دانست. با استفاده از آموزه های یوگا میتوانید فعالیتهای تمرکزی برای سبک کردن ذهن مشوش و شلوغ از افکار متفاوت انجام دهید.
  • برای کارهای پیش و پا افتاده داوطلب شوید: شستن ظرفهای غذا، جارو کردن اتاق کار، اتو زدن لباسها و … فعالیتهایی هستند که نیاز به فکر زیادی ندارند و میتوانند روش خوبی برای دور شدن از موقعیت فعلی و ازاد سازی فکر باشند. برای این کارها داوطلب شوید و برای خودتان رمان استراحت بخرید.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
بارگذاری بیشتر در روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

بگو چرا حافظه ما در یادآوری خاطرات ممکن است اشتباه کند؟

دلایل محکم برای اعتماد نکردن به حافظه شخصی دلایل دقیق نبودن حافظه    تقریبا همه فکر میکنیم…