خانه سلامت بیماری ها بگو چطور به طور طبیعی کم خونی را درمان کنم؟

بگو چطور به طور طبیعی کم خونی را درمان کنم؟

۰
11
درمان کم خونی

راهکارهای درمان کم خونی به کمک رژیم تغذیه ای

درمان کم خونی

اندک + ۱۵ سال اندک بدون مشورت با پزشک تصمیم نگیرید
 

کم خون بودن اتفاقی است که یک نفر از هر چهار نفر، به صورت کم و بیش با آن طرف است. مهمترین دلیل کم خونی، فقر آهن و ویتامین B12‌در رژیم غذایی افراد است.

به همین دلیل در صورت بهبود شرایط تغذیه به نفع این مواد، میتوان اثرات این بیماری را از بین برد یا تا حد زیادی کاهش داد.

در این مقاله پیشنهادهایی برای بهبود رژیم غذایی برای درمان کم خونی ارایه شده است:

دلیل کم خونی خود را پیدا کنید

دلیل کم خونی خود را پیدا کنید

اگر احساس میکنید که کم خونی دارید بهتر است ابتدا مقاله بگو چطور بدانم که کم خونی دارم؟ را مطالعه کنید و به کمک آن وضعیت بیماری خود را مشخص کنید. در صورتی که کم خونی شما بر اثر فقر آهن باشد در ادامه راهکارهای حل مشکل را بخوانید.

آهن بیشتری دریافت کنید

آهن بیشتری دریافت کنید

در صورتی که کم خونی شما به دلیل کمبود آهن باشد، دریافت مقدار بیشتری آهن در رژیم غذایی اثرات این بیماری را به خوبی کاهش خواهد داد. هر فرد بالغ تقریبا روزی ۱۰ میلی گرم آهن نیاز دارد. این مقدار برای خانم ها در دوران قاعدگی و دوران شیردهی ۱۵ میلی گرم در روز و خانم های باردار باید تا ۳۰ میلی گرم در روز باشد. برای این منظور باید در روز حداقل دو تا سه ماده غذایی غنی از آهن مصرف شود.

در این فهرست، با بهترین مواد غذایی که غنی از آهن هستند آشنا شوید:

  • گوشت قرمز، جگر، گوشت سفید (مرغ و دیگر پرندگان اهلی) و ماهی (آهن این مواد غذایی بیشترین جذب را در بدن دارند)
  • اسفناج، شنبلیله یا تخم آن، کلم بروکلی و سبزیجات سبز تیره برگدار
  • سویا، شیر سویا و فرآورده های مرتبط
  • حبوبات مانند لوبیا، عدس، نخود
  • میوه های تازه و خشک شده مانند انگور،کشمش، زردآلو، آلو بخارا

از غذاهای مانع جذب آهن پرهیز کنید

از غذاهای مانع جذب آهن پرهیز کنید

برخی مواد غذایی میتوانند جذب آهن توسط بدن را کاهش دهند. خوردن چای، قهوه یا شکلات داغ بلافاصله بعد از غذا جذب آهن را کاهش خواهد داد.

در صورت مصرف مکمل آهن، آن را به همراه وعده غذایی مصرف نکنید.

شیر و لبنیات را حداقل یک ساعت بعد از مصرف مواد غذایی آهن دار یا مکمل مصرف کنید، چون کلسیم موجود در لبنیات مانع جذب آهن میشود.

ویتامین B12 بیشتری دریافت کنید

ویتامین B12 بیشتری دریافت کنید

درصورتی که از کمبود ویتامین B12 به کم خونی رسیده باشید باید این ماده را در رژیم غذایی خود افزایش دهید. این ویتامین نقش مهمی در تولید گلبول های قرمز تازه در بدن دارد و هر فرد باید در روز ۲٫۵ میکرو گرم دریافت کند. خانم های باردار ۲٫۶ و خانم ها در دوران شیردهی ۲٫۸ میکرو گرم B12 در روز نیاز دارند.

مواد غذایی سرشار از ویتامین B12 :

  • گوشت، جگر، گوشت سفید، ماهی به خصوص قزل آلا و تن
  • تخم مرغ، شیر، ماست و پنیر

فولات یا فولیک اسید بیشتری دریافت کنید

فولات یا فولیک اسید بیشتری دریافت کنید

کمبود فولات که نوع دیگری از ویتامین B‌ محسوب میشود هم میتواند به کم خونی تبدیل شود. مردان بالای ۱۳ سال باید ۴ میلی گرم فولات در روز دریافت کنند. این مقدار برای خانم ها، به خصوص خانم های باردار و شیرده، تا ۶ میلی گرم  در روز فولات نیاز دارند.

برای دریافت این مقدار فولات در روز، باید دو تا سه وعده غذای سرشار از فولات مصرف کنید. غذاهای غنی از فولات در این دسته ها قرار میگیرند:

  • نان، پاستا و برنج های غنی شده با فولیک اسید
  • بروکلی، اسفناج و دیگر سبزیجات سبز تیره و برگدار
  • تخم مرغ
  • موز، پرتقال و دیگر مرکبات و آب آنها
  • حبوبات

ویتامین C‌بیشتری دریافت کنید

ویتامین C‌بیشتری دریافت کنید

برای ساخت گلبول های قرمز تندرست و سالم، به ویتامین سی نیاز دارید. افراد بالای ۱۹ سال هر روز یه ۸۵ میلی گرم ویتامین C‌دریافت کنند. سیگاری ها باید ۱۲۰ میلی گرم ویتامین سی بگیرند. علاوه بر این مزیت، ویتامین سی جذب آهن را افزایش خواهد داد بنابراین میتوانید با مصرف همزمان غذاهای حاوی ویتامین سی و آهن، به جذب آهن نیز کمک کنید.ویتامین سی در مواد غذایی زیر بیشتر دیده میشود:

  • مرکبات مانند پرتقال، گریپ فروت، نارنگی و لیمو
  • کیوی، آناناس و پاپایا
  • توت فرنگی و میوه های مشابه
  • گرمک
  • سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، گوجه فرنگی، فلفل قرمز، سیب زمینی

مکمل مصرف کنید

مکمل مصرف کنید

اگر متوجه شدید که با کمک تغییر رژیم تغذیه نمیتوانید مواد مورد نیاز خود را جذب کنید باید از مکمل ها کمک بگیرید. سعی کنید ویتامین و مواد معدنی را از مکمل هایی تامین کنید که از مواد طبیعی و ارگانیک استرخاج شده باشند. این مکمل ها معمولا به صورت ماده تک و یا به صورت مجموعه های مولتی ویتامین در دسترس هستند. فقط توجه داشته باشید که حتما با نظر پزشک مقدار مصرف خود را مشخص کنید چون مصرف بیش از اندازه این مکمل ها هم میتواند برای سلامتی مضر باشد.

از مصرف بی رویه پرهیز کنید

از مصرف بی رویه پرهیز کنید

ممکن است تصور کنید که چون آهن و ویتامین ها درمواد غذایی طبیعی وجود دارند، مصرف بیش از حد آنها برایتان ضرری نخواهد داشت. وقتی پای مکمل های غذایی هم به این معادله باز شود، کار پیچیده تر خواهد شد.

باید توجه داشته باشید که مصرف بیش از اندازه آهن و ویتامین ها هم میتواند برای سلامتی شما مشکل ایجاد کند. در صورتی که آهن بیش از اندازه دریافت کنید، شرایطی به نام هموکروماتوزیز ایجاد خواهد شد که بسیار خطرناک است. بیماری های قلبی، نارسایی کبد و لوزالمعده از دیگر نتایج دریافت بیش از اندازه آهن در بدن است.

آزمایشات خود را تکرار کنیدس

آزمایشات خود را تکرار کنیدس

با پزشک خود مشورت کنید و آزمایش های خود را در فاصله های طمانی منظم تکرار کنید تا تغیبیرات کم خونی شما مشخص شود. به طور کلی این آزمایش ها هر ۶ تا ۸ هفته تکرار میشود.

خود را از عوامل تشدید کننده کم خونی دور کنید

خود را از عوامل تشدید کننده کم خونی دور کنید

برخی شرایط کم خونی مانند عوامل ارثی همیشه با شما هستند و از بین نخواهند رفت. بهترین راه برای فعال نشدن این عوامل، دوری کردن از عامل هایی است که باعث تخریب و از بین رفتن گلبول های قرمز شما میشود.

بنابراین سعی کنید سلامت کلی خود را حفظ کنید، در فصل سرما خود را گرم نگاه دارید، اب کافی بنوشید، مواد غذایی مزاحم جذب آهن را کمتر مصرف کنید، با افرادی که بیماریهایی همچون آنفولانزا و سرماخوردگی یا بیماریهای باکتریایی دارند کمتر تماس داشته باشید.

  • علائم و نشانه های کم خونی

    بگو چطور بدانم که کم خونی دارم؟

    علائم و نشانه های کم خونی علائم و نشانه های کم خونی     ممکن است بیماری کم خونی یا آنمی An…
بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
بارگذاری بیشتر در بیماری ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

بگو چرا روغن گیاهی ممکن است از روغن حیوانی مضر تر باشد؟

دلایلی برای اینکه روغن های گیاهی میتواند از چربی حیوانی مضر تر باشد روغن گیاهی    روغن گیا…