خانه تغذیه و خوراک آشپزی و غذا بگو چطور بدانم که چاق هستم یا لاغر؟

بگو چطور بدانم که چاق هستم یا لاغر؟

۰
14
چاق هستم یا لاغر

روشهای بررسی وضعیت تناسب اندام

چاق هستم یا لاغر

 اندک + ۱۵ سال اندک  این روشها تخمینی هستند
چاق هستم یا لاغر؟ مسئله این است. خیلی از افراد هستند که با شرایط بدنی خود مشکل دارند. خیلی ها هم مشکلی ندارند ولی اطرافیان هستند که با شرایط بدنی آنها مشکل دارند.

چگونه میتوان فهمید که چه شرایط وزنی ای داریم و ایا باید نگران چاقی یا لاغری خود باشیم یا خیر؟ روشهای علمی گوناگونی برای اندازه گیری و بررسی وضعیت چاقی و لاغری وجود دارد. آسانترین و در دسترس ترین روش ها، محاسبه   BMI یا شاخص توده بدنی و نسبت دور کمر به دور باسن یا WHR است که تخمین خوبی از وضعیت وزن شما با توجه به قد شما به دست میدهد.

مقاله مرتبط: بگو چطور میزان کالری مورد نیاز بدنم را محاسبه کنم؟

البته این روش ها، روشی صد درصد دقیق نیست و اعداد به دست آمده نیز تخمینی هستند ولی برای داشتن دید کلی نسبت به شرایط تناسب اندام فرد، روشهایی کارا و کاربردی است. در ادامه به روش محاسبه   BMI و WHR و تحلیل نتایج آن میپردازیم:

بخش اول: محاسبه و تحلیل BMI

محاسبه شاخص توده بدنی یا BMI

محاسبه شاخص توده بدنی یا BMI

محاسبه   BMI‌بسیار ساده است. کافی است وزن خود را به مجذور قد خود (به متر) تقسیم کنید. به عبارت دیگر BMI  = وزن (کیلوگرم) تقسیم بر { قد (متر) به توان دو}

به عنوان مثال برای فردی با قد ۱٫۷۵ متر و وزن ۸۰ کیلو گرم، شاخص   BMI‌ اینگونه محاسبه میشود:

  BMI = 80 / (1.75)^2 = 80 / 3.0625 = 26.12

تفسیر شاخص توده بدنی یا BMI

تفسیر شاخص توده بدنی یا BMI

با توجه به محدوده ‌هر فرد میتوان وضعیت وزنی او را مشخص کرد:

  • افراد با BMI کمتر از ۱۸٫۵ – کمبود وزن
  • افراد با BMI بین ۱۸٫۵ تا ۲۵ – وزن نرمال یا متناسب
  • افراد با BMI بین ۲۵ تا ۳۰ – اضافه وزن
  • افراد با BMI بیش از ۳۰ – چاق محسوب میشوند.

مقدار شاخص توده بدنی نرمال در سنین مختلف  اینگونه طبقه بندی میشود:

  • برای افراد در رده سنی ۱۹-۲۴ سال = ۲۲
  • برای افراد در رده سنی ۲۵-۳۴ سال = ۲۳
  • برای افراد در رده سنی ۳۵-۴۴ سال = ۲۴
  • برای افراد در رده سنی ۴۵-۵۴ سال = ۲۵
  • برای افراد در رده سنی ۵۵-۶۴ سال = ۲۶
  • برای افراد در رده سنی ۶۵ سال به بالا = ۲۷

نکته: این شاخص درباره نسبت و چگونگی انتشار چربی در بدن توضیحی نمیدهد.

نکته: BMI برای کودکان، زنان باردار و افرادی که بدنی عضلانی دارند (ورزشکارانی با نسبت کم چربی به عضله) اندازه گیری نمیشود.

مقاله مرتبط: بگو چطور مقدار کالری مصرفی روزانه ام را حساب کنم؟

بخش دوم : محاسبه و تحلیل نسبت دورکمر به دور باسن WHR

یکی دیگر از مقیاس هایی که چگونگی پخش شدن چربی در بدن را نشان میدهد نسبت دورکمر به دور باسن  که میتواند مقیاس خوبی برای بررسی تناسب اندام فرد باشد. در این اندازه گیری، محیط دور کمر در باریکترین قسمت بر محیط دور باسن و ران در پهن ترین قسمت تقسیم میشود.

اندازه گیری نسبت دورکمر به دور باسن WHR

اندازه گیری نسبت دورکمر به دور باسن WHR

برای اندازه گیری نسبت WHR اینگونه عمل کنید:

  • یک متر خیاطی یا پارچه ای تهیه کنید
  • لباس نازکی بپوشید تا اندازه گیری دقیق باشد
  • راحت و آرام بایستید در حالی که پاها را به یکدیگر چسبانده اید. شکم در حالت طبیعی باشد یعنی نه به داخل کشیده شود و نه به بیرون انداخته شود.
  • اندازه گیری ها را بین بازدم و دم بعدی انجام دهید
  • متر پارچه ای را به دور باریکترین قسمت کمر که کمی بالاتر از ناف است حلقه کنید و عدد آن را یادداشت کنید.
  • متر را به دور باسن و ران، در پهن ترین قسمت آن حلقه کنید و عدد آن را یادداشت کنید.
  • از تقسیم دور کمر به دور باسن، مقدار WHR بدن شما محاسبه میشود.

تصویر زیر محل اندازه گیری دور کمر و باسن را نشان میدهد:

چاق هستم یا لاغر

تفسیر نسبت دورکمر به دور باسن WHR

تفسیر نسبت دورکمر به دور باسن WHR

در مردان، نسبت WHR هر چه از ۰٫۹ کمتر باشد، شرایط تناسب اندام بهتری داشته و خطر احتمالی بیماری های قلبی و عروقی آنها را کمتر تهدید میکند. کسانی که مقدار WHR بیش از ۱ دارند نیز بهتر است با یک متخصص مشورت کنند چون بر اساس یافته ها، این افراد ریسک بالایی براری این بیماری ها دارند.

در خانم ها معمولا این نسبت عدد کوچک تری است. در خانم ها WHR کمتر از ۰٫۸ عدد ایده آل و خوبی است و خطر بیماریهای قلبی عروقی در این افراد کمتر و قدرت باروری بهتری نیز دارند. خانمهایی که WHR بیشتر از ۰٫۸۵ دارند ریسک بیشتری برای بیماریهای قلبی، دیابت و فشار خون دارند.

مقاله مرتبط: بگو چطور کالری مواد غذایی را بدانم؟

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
بارگذاری بیشتر در آشپزی و غذا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

بگو چطور از عسل نگهداری کنم؟

نکته های مهم در حفظ و نگهداری از عسل      عسل ماده غذایی اعجاب آوری است که علاوه بر داشتن …