خانه خودرو رانندگی بگو چطور از لاستیک خودرو مراقبت کنم؟

بگو چطور از لاستیک خودرو مراقبت کنم؟

۰
16
نگهداری و مراقبت از لاستیک ماشین

نکته های مهم در نگهداری و مراقبت از لاستیک ماشین

لاستیک ماشین

 اندک + ۱۸ سال اندک  لاستیک آسیب دیده را تعویض کنید
همانطور که برای نگهداری از کفش خود اقداماتی انجام میدهید تا عمر آن افزایش یافته و پای شما را اذیت نکند،  لاستیک خودرو نیز نیاز به مراقبت نگهداری و رعایت یک سری مسائل دارد.

نگهداری بد و استفاده نامناسب از لاستیک ماشین باعث فرسودگی زودهنگام لاستیک، آسیب به خودرو و افزایش احتمال تصادف و سانحه خواهد شد.

مقاله مرتبط: بگو چطور زمان تعویض لاستیک ماشین را متوجه شوم؟

در ادامه خواهیم دید که چگونه میتوان با نگهداری و رعایت برخی مسائل عمر لاستیک خودرو را افزایش داد:

اصول نگهداری لاستیک

باد لاستیک را تنظیم کنید

باد لاستیک را تنظیم کنید

مهمترین چیز در نگهداری خودرو تنظیم بودن باد لاستیک ها است. هرگونه کم یا زیاد بودن باد لاستیک از مقدار مجاز میتواند برای لاستیک، خودرو و شما دردسر ایجاد کند. لاستیک کم باد احتمال داغ شدن و ترکیدگی بیشتری دارد و مصرف بنزین را نیز افزایش خواهد داد. لاستیک پر باد هم فقط روی آجها سوار شده و زودتر فرسوده میشود. همچنین کنترل چنین خودرویی نیز مشکل تر است.

باد لاستیک ها را وقتی هنوز سرد هستند و تازه رانندگی را شروع کرده اید بررسی کنید. ایده آل ترین حالت این است که کمتر از دو کیلومتر از رانندگی شما گذشته باشد و یا خودرو شما حداقل سه ساعت بعد از رانندگی طولانی بررسی شود.

لاستیک ها به طور طبیعی هر ماه دو psi از فشار خود را از دست میدهند. از طرفی گرم و سرد شدن هوا نیز فشار باد لاستیک ها را کم و زیاد خواهد کرد. بنابراین بازدید دوره ای باد لاستیک امری اجتناب ناپذیر است.

سنگ ریزه و خرده شیشه را از بین آجها خارج کنید

سنگ ریزه و خرده شیشه را از بین آجها خارج کنید

سنگ های ریز و خرده های شیه خیابان که بین آج ها گیر کرده اند میتوانند به مرور و در آینده لاستیک را سوراخ و خراب کنند. بنابراین در بازدید دوره ای لاستیک به این موضوع اهمیت دهید و تکه های کوچک و به ظاهر بی آزار را از لاستیک جدا کنید.

به فرسایش نامتقارن لاستیک توجه کنید

به فرسایش نامتقارن لاستیک توجه کنید

در صورتی که قسمتی از لاستیک بیش از بخشهای دیگر فسوده و خورده شد یعنی یا لاستیک شما بالانس نیست و یا جلوبندی خودرو ایراد دارد. هر چه سریعتر برای رفع نقص اقدام کنید.

تنظیم فرمان و چرخها

تنظیم فرمان و چرخها

حداقل سالی یک بار وضعیت فرمان و چرخها را بررسی کنید. هم راستا نبودن چرخها باعث فشار بیشتر بر لاستیکها، کاهش عمر آنها و افزایش مصرف سوخت میشود. برای اینکه از این موضع مطمئن شوید در اتوبان خلوت، برای لحظاتی فرمان را رها کنید، اگر خودرو به یک طرف کشیده شد یعنی چرخ یا فرمان تنظیم نیست.

بالانس چرخها

بالانس چرخها

بالانس چرخ باعث تقسیم متناسب وزن ادوات و قسمتهای مختلف چرخ روی لاستیک میشود. بالانس نبودن لاستیک یعنی فشار بیش از حد به آن و کاهش عمر لاستیک.

پس حداقل هر ۲۰۰۰۰ کیلومتر یک بار لاستیک ها را بالانس کنید.

تعویض لاستیکهای عقب و جلو

تعویض لاستیکهای عقب و جلو

در خودرو های دیفرانسیل جلو، لاستیک جلو به دلیل فرمان گرفتن و فشار بیشتر در پیچ ها، بیشتر ساییده میشود بنابراین بهتر است که هر ۸۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کیلومتر جفت لاستیکهای جلو را با جفت لاستیکهای عقب به صورت ضربدری تعویض کنید.

یعنی دو چرخ جلو مستقیم به عقب بروند. چرخ عقب سمت راننده به جلو سمت شاگرد و چرخ عقب شاگرد به جلو سمت راننده منتقل شود.

لاستیکهای نو را ابتدا روی چرخ عقب ببندید

لاستیکهای نو را ابتدا روی چرخ عقب ببندید

اشتباه رایجی وجود دارد که وقتی یک جفت لاستیک نو خریداری میشود، آن را روی چرخهای جلو سوار میکنند. این کار به خصوص در خودروهای دیفرانسیل جلو غلط است.

چرخهای عقب وظیفه پایداری خودرو را به عهده دارند.  کنترل چرخهای جلو به دلیل اینکه در اختیار راننده هستند در شرایط سر خوردن راحت تر است. پس اگر یک جفت لاستیک آج کمتری از دیگر جفت دارد، باید روی چرخ جلو قرار بگیرد.

بنابراین فراموش نکنید همیشه جفت لاستیک جدید را روی چرخهای عقب نصب کنید.

نکته: در خودروهای دو دیفرانسیل بهتر است هر چهار لاستیک با هم تعویض شوند.

در مسیرهای طولانی به لاستیک استراحت بدهید

در مسیرهای طولانی به لاستیک استراحت بدهید

حتی اگر به سلامت خودتان هم توجه ندارید و با راندن یک نفس تا مسیر قصد دارید کمر، گردن و دیگر اعضا و جوارح خود را مورد عنایت قرار دهید، به خاطر جان لاستیکهای ماشین هم که شده دست کم در هر یکی دو ساعت رانندگی، توقف داشته باشید.

کارهایی که به لاستیک آسیب میزند

کارهایی که به لاستیک آسیب میزند

  • علاوه بر اینکه باید اصول نگهداری لاستیک مانند تنظیم فشار و بالانس و .. را رعایت کنید، برای جلوگیری از فرسودگی زودهنگام لاستیک موارد زیر را نیز در نظر داشته باشید:

    سرعت بالا: رانندگی در سرعتهای بالا عمر لاستیک را کاهش خواهد داد. تحقیقات نشان داده است که رانندگی با سرعت بالای ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت تا ۳۵ درصد عمر لاستیکرا کاهش خواهد داد.

  • نحوه رانندگی: ترمز و گاز شدید، بکسوات کردن در جاده، راندن در جاده های ناهموار و ضربه های پیاپی به لاستیک، عمر آن را به شدت کاهش خواهد داد.
  • راندن بی وقفه و گرم شدن لاستیک: در زمان رانندگی دمای لاستیک بالا خواهد رفت. در صورتی که راندن را چندین ساعت بی وقفه انجام دهید و به خصوص که اگر این کار را در یک جاده گرم کویری بکنید باید منتظر آسیب دیدن و فرسودگی زودهنگام لاستیک باشید.
  • قرار دادن لاستیک در برابر هوای گرم و سرد: قرار گرفتن خودرو در معرض تابش شدید آفتاب و یا سرمای یخبندان نه تنها بخش رویی لاستیک را فرسوده میکند بلکه باعث انبساط و انقباض هوای درون لاستیک شده و عمر لاستی را کاهش میدهد.
  • تماس لاستیک با بدنه: در صورتی که بخشی از لاستیک به گلگیر یا بدنه سایش دارد باید هر چه سریعتر این مشکل برطرف شود والا لاستیک در کمترین زمان مکن از بین خواهد رفت. توجه به این موضوع برای ماشین بازها و کسانی که خودرو را اصطلاحا “بخواب” میکنند بسایر ضروری است.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
بارگذاری بیشتر در رانندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

بگو چطور معاینه فنی خودرو بگیرم؟

مراحل و نکات دریافت معاینه فنی خودرو مراحل و نکات معاینه فنی خودرو     معاینه فنی ماشین یع…