خانه سبک زندگی بازی و سرگرمی بگو چطور از بازی های ویدیویی دست بکشم؟

بگو چطور از بازی های ویدیویی دست بکشم؟

۲
15
روشهای ترک بازیهای کامپیوتری

روشهای ترک عادت بازیهای کامپیوتری

ترک بازیهای کامپیوتری

اندک + ۱۵سال اندک به برنامه ریزی خود پایبند باشید

تابستان تمام شده است و دوران درس و مدرسه ودانشگاه فرا رسیده است. احساس میکنید که باید از همدم و رفیق درجه یک شما در مدت تعطیلی یعنی کنسول بازی یا کامپیوترتان فاصله بگیرید و بیشتر به وظایف درسی خودتان بپردازید.
شاید هم ازدواج کرده اید و وقتی خسته از سر کار بازمیگردید، ترجیح میدهید یک لیوان چای برای خود بریزید و تا ساعتها با کامپیوتر و گیم پد سر کنید. اینجاست که همسرتان احساس میکند، اگر شما با کنسول بازی خود ازدواج میکردید، زندگی موفق تری برایتان رقم میخورد.
ترک عادت بازی ویدیویی یکی از سخت ترین کارهاست. صبح وقتی چشم باز میکنید، دکمه پاور کامپیوتر شما را وسوسه میکند که استارت ماراتن گیم امروز را بزنید، با اینکه میدانید که دیگر فرصت این کار را ندارید باز هم انگشت شما به سویش کشیده میشود.
میدانید که باید باید راه حلی برای دور شدن از این عادت بیابید ولی چگونه میتوان عادت بازی های ویدیویی را ترک کرد؟ در ادامه، راه حل هایی میبینیم که به شما برای ترک این عادت کمک خواهد کرد:
در صورتی که پدر و مادری هستید که میخواهید این عادت را از سر نوجوان یا جوانتان بیرون کنید میتوانید مقاله بگو چطور عادت فرزندم به بازیهای کامپیوتری را کنترل کنم؟ را مطالعه کنید.

بخش اول: وضعیت خود را بررسی کنید
بخش دوم: برای ترک عادت بازیهای کامپیوتری برنامه ریزی کنید
بخش سوم: راهکارهایی برای جلوگیری از بازی کردن
بخش چهارم: کارهای جایگزین بازی کردن

بخش اول: وضعیت خود را بررسی کنید

آیا کنترل از دستان شما خارج شده است؟

آیا کنترل از دستان شما خارج شده است؟

بسیاری از افراد هستند که روزانه زمانی را به بازیهای ویدیویی میگذرانند ولی مطمئنا همه آنها معتاد به بازی نیستند. یک سری علائم و نشانه ها وجود دارد که میتوان از آنها به این نتیجه رسید که کسی در وضعیت قرمز اعتیاد به بازیهای رایانه ای قرار دارد یا خیر.
نشانه های زیر را در روند زندگی خود بررسی کنید و ببینید تا چه حد درگیر این شرایط شده اید:

  • صرف وقت برای بازی به صورت مستمر، روزانه (تا حدود سه ساعت در روز)
  • افزایش زمان مشغول بودن به بازیهای ویدیویی. هر روز بیشتر از دیروز
  • احساس بی قراری، بی حوصلگی و تحریک پذیر شدن وقتی فرصت بازی پیدا نمیکنید
  • ناتوانی از دست گشیدن از بازی حتی در شرایط سخت و کمبود وقت
  • رها کردن برنامه های دیگر زندگی مانند قرارها، فعالیت های ورزشی و اجتماعی به خاطر بازی کردن
  • فراموش کردن انجام تکالیف درسی، امتحانات؛ پروژه های شغلی و غیره به دلیل اشتغال به بازی
  • به هم خوردن سیستم خواب و بیداری، شب زنده داری به خاطر انجام بازی
  • فراموش کردن رسیدگی به خود مانند نظافت شخصی، وعده های غذایی یا داروهای بیماری
  • خستگی و پرخون شدن چشمها، سردرد، گردن درد و کمردرد، دردناک شدن مچ و ساعد
  • دروغ گفتن درباره زمان بازی کردن و پنهان کاری هنگام انجام بازی ها

دلایل شما برای تمایل به ترک بازیهای کامپیوتری چیست

دلایل شما برای تمایل به ترک بازیهای کامپیوتری چیست

نگاهی به گذشته داشته باشید. وضعیت خود را قبل و بعد از درگیر شدن به عادت بازی های ویدیویی مقایسه کنید. دلیل یا دلایل موجهی برای ترک عادت بیابید. ضعیف شدن وضعیت درسی، ضعیف شدن موقعیت شغلی و کاهش ارتقا درجه، سست شدن رابطه بین شما و همسر یا خانواده و مشکلات جسمی و روحی میتوانند دلایل خوبی برای ترک و کنترل این عادت باشند.
توجه داشته باشید که بازیهای رایانه ای فقط یک سرگرمی هستند و زمانی که از کنترل خارج شوند میتوانند اثرات مخربی بر مشخصات فردی و اجتماعی شما وارد کنند.

وضعیت حال خود را مشخص کنید

وضعیت حال خود را مشخص کنید

از خودتان فاصله بگیرید و در یک برگه یا دفترچه، وضعیت خود را مشخص کنید. ببینید در حال حاضر روزی چند ساعت بازی میکنید، چه بازیهایی انجام میدهید، با چه کسانی و در کجا بازی میکنید، از کجا بازی تهیه میکنید و ….
با کمک این نوشته ها هم وضعیت خود را بهتر درک میکنید و هم نقشه و طرح بهتری برای ترک بازیهای کامپیوتری طراحی خواهید کرد.

بخش دوم: برای ترک عادت بازیهای کامپیوتری برنامه ریزی کنید

زمان بازی کردن را محدود کنید

زمان بازی کردن را محدود کنید

خود را مقید به زمان کنید. ترک ناگهانی عادت معمولا جواب نمیدهد و افراد دوباره به آن بازخواهند گشت ولی کنترل و کاهش مرحله ای عادت ذهن شما را آماده ترک آن خواهد نمود.
زمان مشخص و محدودی مثلا بین ساعت ۸ تا نه شب را برای بازی برنامه ریزی کنید. سعی کنید دقیقا با پایان زمان، دست از بازی بکشید. تمدید حتی پنج دقیقه ای زمان هم جایز نیست و به مرور زمانبندنی شما را نابود خواهد کرد.

مقاله مرتبط: بگو چطور عادت بد را ترک کنم؟

بلافاصله بعد از بیدار شدن بازی نکنید

بلافاصله بعد از بیدار شدن بازی نکنید

وقتی در شروع روز دست به گیم پد ببرید، تا پایان روز به سوی بازی کشیده خواهید شد. حتی در آخر هفته که کاملا وقت آزاد دارید نیز این کار را نکنید. انجام ندادن بازی وقتی آن را شروع کرده اید کار سخت تری است تا اینکه اصلا به سراغش نرفته باشید.
به گونه ای برنامه ریزی کنید که اول همه کارهای درسی، اجتماعی و خانگی خود را انجام دهید و سپس برای مدت محدود و مشخصی نیز بازی انجام دهید.

بدانید که ترک عادت، کاری سخت و آزاردهنده است

بدانید که ترک عادت، کاری سخت و آزاردهنده است

بسیاری از افراد که به عادتی دچار هستند احساس میکنند که هر وقت بخواهند میتوانند آن را ترک کنند. از نظر آنها ترک عادت به اندازه انجام آن آسان و دلپذیر است. اما در واقعیت اینگونه نیست. خود را برای دوران برزخی و سختی آماده کنید.
بدانید که در دوران ترک و کنترل بازی ها کامپیوتری به شما سخت خواهد گذشت، ممکن است تمرکزتان کاهش پیدا کند و ذهنتان به دنبال تمام کردن فلان مرحله از بازی باشد. کشش به سوی بازی را در خود کنترل کنید و به پیشرفت ها و اتفاقات خوب آینده فکر کنید.
برای افزایش قدرت تمرکز به مقاله بگو چطور هنگام کار و مطالعه تمرکز بیشتری داشته باشم؟ مراجعه کنید.

با خودتان وارد چالش شوید

با خودتان وارد چالش شوید

با خودتان و وسوسه بازی وارد چالش شوید. هر موقع به سمت بازی کشیده شدید با خودتان بگویید: این منم که بر روی این ذهن و این بدن کنترل دارد و چیزی نباید من را مجبور به انجام کاری کند.
اعتماد به نفس داشته باشید و به خودتان اثبات کنید که میتوانید پای تصمیمتان بایستید.

از بازیهایی که زمان مشخصی ندارند دست بکشید

از بازیهایی که زمان مشخصی ندارند دست بکشید

یک کلش باز باید لحظه به لحظه به قبیله خود سر بزند. این یعنی بازی در اختیار شما نیست بلکه شما در اختیار او هستید. بازیهای نظیر Clash of Clans را ترک کنید و به بازیهایی بپردازید که بتوانید زمان بازی کردن در آن را کاملا در اختیار داشته باشید.

از محل های خرید بازی فاصله بگیرید

از محل های خرید بازی فاصله بگیرید

یک فرد گرسنه در یک ساندویچی مجلل با بوی انواع فست فود و غذا چه کار میکند؟ غذا میخرد و میخورد. شما هم که دوران تشنگی و کم بازی کردن را سپری میکنید باید سعی کنید از محل هایی که از آن بازی میخریدید یا گیم نتها فاصله بگیرید. هر چه کمتر در معرض انواع بازی ها باشید، کمتر به سمت آن کشیده میشود.

به سایتها، کانال ها و مجلات بازی سر نزنید

به سایتها، کانال ها و مجلات بازی سر نزنید

مرورگر خود را از سایتهای معرفی و تریلر های بازی خالی کنید.مجله های بازی را ترک کنید و سعی کنید کمتر در معرض اخبار و اطلاعات مربوط به بازی های تازه قرار بگیرید تا کمتر به سمت آنها کشش پیدا کنید.

بخش سوم: راهکارهایی برای جلوگیری از بازی کردن

از خانواده خود بخواهید که زمان بازی شما را کنترل کنند

از خانواده خود بخواهید که زمان بازی شما را کنترل کنند

به شما حق میدهیم که وقتی دسته بازی را به دست گرفتید، زمان را فراموش کنید. از اعضای خانواده خود بخواهید که زمان بازی شما را کنترل کنند و وقتی به پایان رسید به شما تذکر سفت و سخت بدهند.

عادت تمام کردن بازی را ترک کنید

عادت تمام کردن بازی را ترک کنید

از دلایلی که بازی کردن شما را طولانی میکند، ولع تمام کردن یک مرحله یا کل بازی است. سعی کنید با این وسوسه مبارزه کنید و با خودتان عهد کنید، با پایان یافتن زمان، در هر مرحله ای هستید بازی را ترک کنید.

از نرم افزارهای خاموش کردن اتوماتیک رایانه کمک بگیرید

از نرم افزارهای خاموش کردن اتوماتیک رایانه کمک بگیرید

در صورتی که با کامپیوتر بازی میکنید، از نرم افزارهاییی که این قابلیت را دارند که در ساعتی خاص رایانه را خاموش کنند کمک بگیرید.
نرم افزار Auto PowerOn & ShutDown را از اینجا دانلود و نصب کنید و آن را به گونه ای تنظیم کنید که رایانه را در پایان زمان مقرر، خاموش کند.

تصمیمتان را به دوستان گیم باز اطلاع دهید

تصمیمتان را به دوستان گیم باز اطلاع دهید

در صورتی که با دوستان گیم باز ارتباط دارید و یا در برخی گروه ها و کانال های مجازی عضو هستید، موضوع ترک و یا کنترل زمان گیم بازی خود را به آنها اطلاع دهید، از آنها بخواهید که به تصمیم شما احترام بگذارند و از انجام دادن کاری که به وسوسه  و تحریک بیشتر شما به بازی منجر میشوند بپرهیزند.

از دست بازی ها و دستگاه بازی خلاص شوید

از دست بازی ها و دستگاه بازی خلاص شوید

از قدیم گفتند، از دل برود هر آنکه از دیده رود. یک کنسول پلی استیشن که همیشه جلوی تلویزیون پهن باشد و دسکتاپی که پر از آیکون های بازی باشد، خواه نا خواه شما را به بازی کردن وسوسه خواهد کرد. دستگاه بازی را از جلوی دید جمع کنید، بازی ها را از روی رایانه پاک کنید، دیسک های بازی ها را جمع آوری کنید و آنها را بفروشید یا به کس دیگری هدیه بدهید.
در صورتی که این کارها هم جواب نداد، از اعضای خانواده بخواهید دستگاه بازی شما را در محلی مخفی کنند و فقط در ساعتهای معین آن را به شما بدهند. یا روی کامپیوتر رمزی بگذارند که فقط در موقع خاص آن را برای شما باز کنند.

بخش چهارم: کارهای جایگزین بازی کردن

سرگرمی جدید برای خود راه بیندازید

سرگرمی جدید برای خود راه بیندازید

احتمالا به این فکر میکنید که خلا ناشی از بازی نکردن را چکونه باید پر کرد. حق هم دارید، روزی چند ساعت از وقتتان به بازی کردن میگذشت و احتمالا یکی دو ساعتی را هم به گشت و گذار و مطالعه و مجادله درباره آن در فضای حقیقی و مجازی میگذراندید.
سرگرمی تازه ای برای خودتان فراهم کنید تا این زمانهای آزاد را پوشش دهد. این سرگرمی میتواند انجام یک کار هنری، ورزش تازه، یادگیری یک هنر و .. باشد. در صورتی که ایده ای برای سرگرمی جدید ندارید از مقاله بگو چطور یک سرگرمی کم هزینه انتخاب کنم؟ کمک بگیرید.

یک فعالیت خانوادگی را آغاز کنید

یک فعالیت خانوادگی را آغاز کنید

یک سرگرمی یا فعالیت مشترک با اعضای خانواده یا همسر خود آغاز کنید. شرکت در یک فعالیت جمعی میتواند شما را از وسوسه بازی کردن دور کند و از طرفی روابط شما را با اعضای خانواده گرمتر کند و آسیبهای احتمالی بازی کردن زیاد را جبران کند.
یک کار هنری مشترک یا حتی کار در خانه مانند آشپزی، دیدن فیلم، ساختن پازل های هزار تکه و … نمونه ای از این فعالیت ها میتواند باشد.

انرژی خود را از روش های دیگر تخلیه کنید

انرژی خود را از روش های دیگر تخلیه کنید

بازی کردن انرژی زیادی از فرد میگیرد و شاید احساس کنید زندگی عادی این هیجان و لذت را برای شما ندارد. سعی کنید فعالیتی پیدا کنید که هیجان بازی کردن را به روش دیگری به شما بدهد. بیشتر ورزشها میتوانند هیجان و انرژی خوبی داشته باشند.
علائق خود را پیدا کنید و در ورزشهای هیجان انگیز فعال مانند کوهنوردی، پارکور، فوتبال و … شرکت کنید.
نکته: البته توجه داشته باشید که ایمنی شرط اول است.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
بارگذاری بیشتر در بازی و سرگرمی

۲ دیدگاه ها

  1. قیمت موبایل سامسونگ

    ۹۷/۰۳/۲۲ در ۱۱:۱۶ ق.ظ

    سپاس از اشتراک گذاری عالیتون

    دیدگاه

  2. تجهیز سالن کنفرانس

    ۹۷/۰۳/۱۳ در ۹:۰۹ ق.ظ

    محتوا و مطالبی که به اشتراک میزارید بسیار آموزنده ست

    دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

بگو چطور هزینه سرگرمی هایم را کاهش دهم؟

پیشنهادهایی برای کم کردن هزینه سرگرمی ها کاهش هزینه های سرگرمی      امروزه روز برای مخارج …