خانه سلامت بگو چطور خود را برای اهدای خون آماده کنم؟

بگو چطور خود را برای اهدای خون آماده کنم؟

۰
11
آمادگی برای اهدای خون

دلایل، شرایط و چگونگی آمادگی برای اهدای خون

آمادگی برای اهدای خون

 صفر + ۱۸ سال اندک اصل شناسنامه، کارت ملی یا گواهینامه را همراه ببرید
شعار (اهدای خون اهدای زندگی) آنقدر ساده و گویا است که نیازی به توضیح بیشتر نمیماند. هر واحد خون که از یک نفر گرفته میشود میتواند جان سه نفر را نجات دهد و این موضوع کمی نیست. اهمیت اهدای خون زمانی بیشتر درک میشود که بدانیم از هر سه نفر، حداقل یک نفر در عمر خود نیاز به خون پیدا میکند.

از طرف دیگر اهدای خون مزایای زیادی برای اهدا کننده خواهد داشت. کاهش خطر ابتلا به سرطان، پیشگیری از برخی بیماریها و سلامت قلب و کبد تنها بخشی از مزایای اهدای خون هستند. همین امر باعث میشود که اهدای خون به کاری برد – برد برای اهدا کننده و گیرنده خون تبدیل شود. در مقاله بگو چطور خون اهدا کنم؟ درباره مراحل اهدای خون و اقدامات پس از آن بیشتر بدانید.

در ادامه نکاتی که باید درباره اهدای خون، شرایط و اقدامات آمادگی برای اهدای خون بدانید را با هم میخوانیم:

چرا خون اهدا کنیم؟

چرا خون اهدا کنیم؟

بگذارید همین ابتدا کمی خودخواهانه بیندیشیم و بپرسیم: اهدای خون چه نفعی برای من دارد؟

اهدای خون مزیت های جسمی و روحی زیادی برای اهدا کننده خون دارد که برخی از آنها در فهرست زیر آمده است:

  • کاهش خطر ابتلا به سرطان: با اهدای خون، خون پاکسازی شده و از تولید مواد سمی و مضر که عامل سرطان هستند تا مدتها جلوگیری میشود.
  • کاهش خطر بیماری هموکروماتوز: این بیماری یعنی جذب بیش از حد آهن در بدن. آهن زیادی موجود در خون، این مایع حیاتی را غلیظ میکند، این غلظت چسبندگی مخاط خونی را بیشتر کرده و در اثر افزایش اصطکاک، احتمال پاره شدن رگهای خونی را بیشتر میکند. نتیجه این موضوع که میتواند علل ارثی داشته باشد و یا در اثر برخی اختلالات رخ دهد، بیماری های عروقی و قلبی خواهد بود. با اهدای خون، غلظت آهن خون کاهش یافته و خطر هموکروماتوز کاهش می یابد.
  • کمک به سلامت قلب و کبد: آهن اضافی که در اثر مصرف رژیم غذایی غنی از آهن به خصوص پروتئین های حیوانی وارد بدن میشود، در قلب، کبد و پانکراس ذخیره میشود. سیروز و نارسایی کبد، آسیب به پانکراس و یا اختلالات قلبی مانند ریتم نامنظم قلب نتیجه این اتفاق است که با اهدای منظم خون این خطر کاهش پیدا میکند.
  • ساخت گلبول های تازه خونی: بدن پس از خروج خون، اقدام به ساخت خون تازه و تمیز و گلبول های تازه کرده و خود را ترمیم میکند. به این ترتیب خون تازه تر، تمیز تری خواهیم داشت.
  • سوزاندن کالری: تحقیقات نشان داده که اهدای خون، حداقل ۶۵۰ کالری میسوزاند که به نوبه خود مبلغ!! قابل توجهی به نظر میرسد.
  • بررسی رایگان وضعیت خون: برای تزریق خون به بیمار، باید خون اهدا شده مورد آزمایشهای مهمی قرار بگیرد. این موضوع فرصت خوبی برای اهداکننده است که از وضعیت خود در برخی بیماری ها و خطرات مهم مانند ایدز، هپاتیت های B و C و همچنین سیفیلیس به رایگان آگاه شود.
  • احساس خوب ناشی از کار خیر: کسی نمیتواند منکر این موضوع شود که انجام کاری نیکو، تاثیر مثبتی بر شریاط روحی او و احساس رضایت قلبی اش خواهد داشت. اهدای خون، کاری است بسیار مفید، که نه از طریق مالی که از طریق اهدای بخشی از شیره وجود فرد صورت میگیرد و احساس خوشایند و نابی در پی خواهد داشت.

چرا نیاز به خون وجود دارد؟

چرا نیاز به خون وجود دارد؟

خون یکی از معدود فرآورده هایی است که هنوز علم نتوانسته است آن را در آزمایشگاه تولید کند و تامین خون کافی یکی از دغدغه های علم پزشکی به شمار میرود. خونریزی های ناشی از تصادفات، زایمان، حوادث طبیعی و غیرطبیعی و برخی بیماری های خاص مانند تالاسمی، نیاز به دریافت خون را در افراد به وجود می آورد.

از طرفی خون را نمیتوان برای مدت طولانی نگه داری کرد و به همین دلیل در تمام طول سال به خون و اهدای خون نیاز است.

آیا شرایط اهدای خون دارید؟

آیا شرایط اهدای خون دارید؟

برای اهدای خون باید حداقل های فیزیکی و بدنی داشته باشید. شرط های مهم برای پذیرش اهدای خون باید سن شما بین ۱۸ تا ۶۰ سال تمام (اهداکننده های مستمر تا ۶۵ سال)  بوده و وزنی بیش از ۵۰ کیلوگرم با سلامت کلی روحی و جسمی داشته باشید. همچنین از آخرین اهدای خون شما حداقل ۸ هفته گذشته باشد و تعداد دفعات خون دادن شما در یک سال بیش از ۴ بار برای آقایان و ۳ بار برای خانم ها نباشد.

در کنار این موضوعات درجه حرارت بدن نباید بیش از ۳۷٫۵ درجه سانتیگراد بوده، ضربان قلبی بین ۵۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه داشته باشید و فشار خون بیشینه بین ۸ تا ۱۹ و فشار خون کمینه بین ۵ تا ۱۰ باشد.

جدای از این شرایط، برخی بیماریها و سبک زندگی میتواند شرایط اهدای خون را از فرد به صورت دائم یا موقت سلب کند:

  • برخی آلرژیها مانند تب یونجه
  • مصرف برخی داروها
  • سابقه بیماریهای قلبی و عروقی ـ ریوی ـ کلیوی ـ کبدی
  • سابقه زندان یا بازداشت طولانی مدت در یک سال گذشته
  • تزریق خون و فرآورده های آن در یک سال گذشته
  • سابقه مصرف مواد روانگردان
  • سابقه تزریق خون و فرآورده های آن
  • سابقه غش ـ صرع ـ تشنج
  • سابقه اعتیاد به مواد مخدر تزریقی
  • سابقه اعمال جراحی و دریافت یا اهدای عضو
  • سابقه رفتارهای پر خطر جنسی (تماس جنسی خارج از چارچوب خانواده)
  • سابقه خالکوبی ـ حجامت ـ تاتو
  • سابقه زردی یا یرقان در خود و خانواده
  • مسافرت به مناطق آندمیک مالاریا
  • حامله بودن فرد
  • فشارخون بالا و دیابت

انتخاب و شناسایی پایگاههای انتقال خون

انتخاب و شناسایی پایگاههای انتقال خون

برای رفتن به پایگاه انتقال خون از قبل برنامه ریزی و زمانبندی کنید. نزدیک ترین یا خوش مسیر ترین پایگاه به خود را از طریق پرتال سازمان انتقال خون استان خود پیدا کنید. پایگاه های انتقال خون معمولا از هفت و نیم صبح تا شش و نیم عصر به صورت یکسره فعالیت میکنند .

بهتر است به گونه ای برنامه ریزی کنید که بعد از اهدای خون، مجبور به انجام کار فیزیکی یا رانندگی زیاد نباشید و بتوانید استراحت کنید. از طرفی قبل از اهدای خون هم تغذیه مناسبی داشته باشید که بعد از اهدا دچار مشکل نشوید.

اقدامات و آمادگی پیش از اهدای خون

اقدامات و آمادگی پیش از اهدای خون

  • شب قبل از اهدای خون خواب خوب و کافی داشته باشید.
  • صبحانه یا ناهار کافی و مغذی بخورید. منظور از غذاهای مغذی، غذاهای غنی از آهن مانند پروتئین حیوانی نظیر گوشت قرمز، مرغ، ماهی و جگر یا لوبیا، غلات غنی‌شده با آهن، آجیل و برگه میوه ها مثل کشمش و آلو است.
  • قبل از اهدای خون میزان آب و مایعات بیشتری نسبت به روزهای گذشته میل کنیداین کار موجب بهبود جریان خون در بدن شما شده و از سرگیجه های احتمالی پس از اهدای خون جلوگیری میکند. البته باید از خوردن نوشیدنی‌هایی مانند چای، قهوه و نوشابه‌های کافئین‌دار که ادرار آور هستند، پرهیز کنید. بنابراین سعی کنید قبل از اهدای خون حدود نیم لیتر آب نوشیده باشید.
  • پیش از اهدای خون از خوردن غذاهای چرب اجتناب کنید. این چربی ها ممکن است نتایج آزمایش ها را تحت تاثیر قرار داده و در نتیجه خون شما از شرایط اهدا خارج شده و زحمت شما هدر برود.
  • روز اهدای خون لباسی راحت بپوشید که بتوانید آستین آن را به راحتی تا بالای آرنج جمع کنید.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
بارگذاری بیشتر در سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

بگو چطور در هوای سرد بدن خود را گرم نگاه دارم؟

نکته هایی برای گرم ماندن بدن در هوای سرد و زمستانی گرم ماندن بدن     اولین چیزی که با شنید…