خانه سلامت بیماری ها بگو چطور از ابتلا به یبوست در سفر پیشگیری کنم؟

بگو چطور از ابتلا به یبوست در سفر پیشگیری کنم؟

۰
9
پیشگیری از یبوست در سفر

راهکارهایی برای جلوگیری از یبوست در سفر

یبوست در سفر

اندک + ۱۵ سال اندک در توالت آرام و خونسرد باشید
سفر و گردش و مدتی دور از خانه بودن جذاب و لذت بخش است اما وقتی تجربه سفر قبلی را به یاد می آورید که دچار یبوست شده و حسابی اذیت شده اید کمی انگیزه سفر را در شما کم می کند.

اجابت مزاج در سفر یک چالش بزرگ محسوب می شود و دلایل مختلف دارد. در این مقاله با هم به راهکارهای پیشگیری از یبوست در سفر می پردازیم تا سفر پیش رو برایتان لذت بخش تر شود.

حل مشکل سندورم تغییر منطقه زمانی

حل مشکل سندورم تغییر منطقه زمانی

اگر سفر دور و درازی به نیمکره دیگر زمین دارید بخاطر تغییر در ساعت، گوارش شما مختل خواهد شد. مثلا زمانی که در رختخوابید و مشغول شمردن گوسفندان، روده های شما تصمیم می گیرد مشغول به کار شود. بدن بخاطر تغییر ناگهانی ریتم همیشگیش نیاز به زمان دارد تا خود را با شرایط جدید وفق دهد.

برای حل این مشکل سعی کنید هروقت روده هایتان حرکت کرد سریع به توالت بروید و مدت زمان طولانی تری را به حالت چمباتمه در توالت بنشینید تا بدنتان زودتر به ریتم جدید عادت کند.

مصرف فیبر زیاد

مصرف فیبر زیاد

بعد از اینکه هر روز صبح در خانه صبحانه مفصل فیبردار مصرف می کردید حالا بخاطر تغییر روال تغذیه در سفر میزان فیبر کافی دریافت نمی کنید و همین باعث مشکل در اجابت مزاج خواهد شد. روده شما به فیبر معتاد است و بدون آن تحریک نمی شود. پس خیلی از عادات تغذیه ای روتین خود دور نشوید و غذاهای فیبردار مصرف کنید.

همراه وعده های غذایی سالاد بخورید. صبح ها با پنیر گوجه مصرف کنید. همچنین مصرف میوه مخصوصا مرکبات از یبوست پیشگیری خواهد کرد. فقط برخی میوه های کال مانند سیب و موز نارس موجب تشدید یبوست خواهد شد.

آرامش در سرویس های بهداشتی عمومی(بهترین راه پیشگیری از یبوست در سفر)

آرامش در سرویس های بهداشتی عمومی(بهترین راه پیشگیری از یبوست در سفر)

استرس هنگام استفاده از سرویس های بهداشتی بین راهی، عمومی و یا حتی هر سرویسی غیر از توالت خانه به علت احساس رعایت نشدن حریم خصوصی و یا غیر بهداشتی بودن فضا، موجب می شود تحرک روده ها هنگام دفع مختل شود و اجابت مزاج صورت نگیرد.

برای حل این مشکل به خودتان زمان بدهید. به حالت چمباتمه در توالت بنشینید و آرام باشید. می توانید در گوشتان هدفون گذاشته و با موبایلتان آهنگ گوش کنید و یا اگر توالت فرنگی استفاده می کنید کتاب یا مجله بخوانید. اگر ده دقیقه طول کشید و خبری نبود از توالت خارج شوید و شانستان را برای دفعه دیگری که روده ها علامت دادند امتحان کنید.

از قفل بودن در توالت مطمئن شوید

توالت فرنگی یا ایرانی

توالت فرنگی یا ایرانی

سبک کاسه ی توالت فرنگی و ایرانی و نوع نشستن آن متفاوت است. در سفرها مخصوصا سفرهای خارجی که فقط توالت فرنگی یافت می شود اجابت مزاج کمی پیچیده می شود و اگر در خانه توالت فرنگی نداشته باشید کمی سختتان خواهد بود.

در استفاده از توالت فرنگی برای اینکه فرم رکتوم مانند زمانی که از توالت ایرانی استفاده می کنید شود وقتی نشستید کمی خودتان را رو به جلو خم کنید تا راحت تر دفع صورت گیرد.

نوشیدن مایعات فراوان

نوشیدن مایعات فراوان

وقتی در سفر هستیم چون مدام بیرون از فضای خانه ایم خیلی دلمان نمی خواهد به دستشویی نیاز پیدا کنیم به همین خاطر ترجیح می دهیم آب کمتر بنوشیم اما این اشتباه است. مایعات زیاد باعث می شود جداره روده نرم تر شود و راحت تر کار کند. برای سلامتی عمومی بدنتان نیز نوشیدن آب مهم است. پس سعی کنید آب و مایعات فراوان بنوشید.

هر جا می روید یک بطری آب به همراه داشته باشید و مدام جرعه جرعه از آن بنوشید.

مصرف نکردن غذاهای خشک و کم فیبر

مصرف نکردن غذاهای خشک و کم فیبر

مصرف غذاهای کم فیبر و چرب و خشک همچون پیتزا و ساندویچ موجب یبوست می شود. پس بجای آن از غذاهای روان همچون سوپ و سالاد تغذیه کنید و همراهتان میوه و سبزیجات و تنقلاتی چون انجیر خشک و برگه آلو داشته باشید که خود ملین های قوی محسوب می شوند. از مصرف میان وعده هایی همچون بستنی، چیپس و پفک و شکلات ها خودداری کنید.

عدم مصرف مصرف کافئین و الکل

عدم مصرف مصرف کافئین و الکل

مصرف زیاد کافئین موجب یبوست می شود پس سعی کنید نوشیدنی هایی همچون چای و قهوه را کنترل شده مصرف کنید. الکل نیز موجب اختلال در اجابت مزاج خواهد شد پس از مصرف ان اجتناب کنید.

افزایش میزان تحرک

افزایش میزان تحرک

وقتی با اتومبیل سفر می کنیم مدام نشسته ایم وقتی با هواپیما تا مقصدی دور می رویم مدتها نشسته ایم. متاسفانه با عدم تحرک ما روده های ما نیز حرکت نمی کنند. سعی کنید برای مدت طولانی ننشینید. اگر با اتومبیل شخصی سفر می کنید هر از چند گاهی از خودرو پیاده شده راه بروید و یا نرمش کنید.

اگر با وسیله نقلیه دیگری سفر می کنید و امکان ایستادن و راه رفتن نیست در فاصله هایی معین پاهای خود را به داخل شکم جمع کنید و آن را باز کنید. این کار را چند مرتبه تکرار کنید. صبح ها قبل از صبحانه کمی پیاده روی کنید. ورزش هایی چون دوچرخه سواری، دویدن و شنا به تحرک روده هایتان کمک زیادی خواهد کرد.

جدی گرفتن علائم روده

جدی گرفتن علائم روده

وقتی روده های شما برای نیاز به دفع نشانه هایی از خود بروز داد آن را جدی بگیرید و هر چه سریع تر خود را به سرویس بهداشتی برسانید. اگر این کار را نکنید و دفع را به تاخیر بیندازید روده بزرگ آب بیشتری از مدفوع جذب خواهد کرد و هر چه طولانی تر شود وضعیتتان حاد تر خواهد شد.

درمان یبوست مزمن

درمان یبوست مزمن

اگر دچار یبوست مزمن هستید و میدانید درسفر شرایطتان بدتر میشود با پزشک مشورت کنید و همراه خود داروهای ملین داشته باشید تا در صورت بروز یبوست در سفر بتوانید آن را حل کنید. فقط دارو را هوشمندانه مصرف کنید تا از آن سوی پل نیفتید و اسهال سفرتان را خراب نکند. از داروهای ملین به صورت مداوم نیز نباید استفاده کرد زیرا روده ها به وجود آنها عادت خواهد کرد و در صورت عدم مصرف ملین دیگر روده ها تحریک نخواهند شد.

اگر مشکل خیلی جدی شد و یبوست شدید موجب بیرون زدگی مقعد و شقاق و خونریزی شد به پزشک مراجعه کنید.

برای لذت بیشتر از سفر مقاله بگو چطور سفر خوبی داشته باشم؟ را مطالعه کنید.

 

 

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
بارگذاری بیشتر در بیماری ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

بگو چطور از حوادث کویری نجات یابم؟

راهکارها و اقدامات قبل و هنگام حوادث و اتفاقات برای نجات از کویر و بیایان نجات از کویر    …