خانه سبک زندگی روانشناسی بگو چطور به دوستی که به تازگی از اقدام به خودکشی منصرف شده، کمک کنم؟

بگو چطور به دوستی که به تازگی از اقدام به خودکشی منصرف شده، کمک کنم؟

۰
9
کمک به فرد بعد از خودکشی

راهکارهایی برای کمک به فردی که از اقدام به خودکشی منصرف شده و بازگشت او به زندگی

خودکشی

اندک + ۱۸سال اندک آرامش و صبر داشته باشید
در جریان معاشرت با یکی از دوستان یا اعضای خانواده متوجه تغییر حالات او شده اید. از مقاله بگو چطور تشخیص دهیم که کسی به فکر خودکشی است؟ احساس کردید که او تمایل به خودکشی دارد و برای نجات او با استفاده از راهکارهای مقاله بگو چطور کسی را از فکر خودکشی منصرف کنم؟ دست به عمل زدید و توانستید خطر جدی را از او دور کنید.

اما با انصراف او از خودکشی، مشکلات و دلایلی که او را به این سمت سوق داده اند از بین نمیروند و هر آینه امکان دارد با کمی فشار، دوستتان به تفکرات قبلی خود بازگردد و راه نابودی را در پیش بگیرد.

در این مقاله خواهیم دید که چگونه میتوان به ردی که به تازگی از خودکشی منصرف شده است کمک کرد تا به جریان عادی زندگی بازگردد و با امید ادامه دهد:

او را به یک مشاور خوب معرفی کنید

او را به یک مشاور خوب معرفی کنید

یک روان کاو و روان شناس تعلیم دیده است که با مشکلات روحی و روانی دست و پنجه نرم کند و راه برون رفت از آن را با کمک فرد مشکل دار پیدا کند. هر چقدر هم که شما اطلاعات و فکر بازی داشته باشید باز هم برای کمک و حل مشکل دوستتان به همفکری یک مشاور کارکشته نیاز هست.

دوستی که به تازگی از افکار خودکشی دور شده است را به یک مشاور خوب معرفی کنید و اجازه دهید یک حرفه ای به او کمک کند.

ارتباط نزدیک با او را قطع نکنید

ارتباط نزدیک با او را قطع نکنید

مشکلات روحی در یک پروسه خاص و طولانی برطرف یا کم اثر خواهند شد بنابراین انتظار نداشته باشید که با یک هفته مراقبت و پیگیری از او مشکلاتش حل شده و خطر را کاملا رفع کرده اید.

مدت طولانی ازتباط نزدیک و صمیمی با او داشته باشید و در جریان اقدامات و کارهای او باشید.

به افراد نزدیک یا خانواده او خبر بدهید

به افراد نزدیک یا خانواده او خبر بدهید

ممکن است دوستتان از شما خواهش کند که این موضوع راز بین شما باشد. اما خودکشی چیزی نیست که به عنوان راز با خودتان نگاه دارید. حتما به نزدیکان او موضوع را اطلاع دهید و از آنها بخواهید که او را بیشتر مورد حمایت و پشتیبانی قرار دهند.

البته این تشخیص با شماست که موضوع را با چه جزییاتی و به چه کسی بگویید. ولی اعلام عمومی موضوع یا مطرح کردن موضوع با کسی که فرد اسیب دیده را اذیت میکند و یا احتمال سو استفاده از این موقعیت را دارد، کار درستی نیست.

شاید هم ترجیح دهید موضوع را سربسته و بدون به کار بردن لفظ خودکشی مطرح کنید. مثلا بگویید : فلانی تازگی ها از نظر روحی شرایط خوبی ندارد و نیاز به همراهی و کمک شما دارد و ….

پیشنهاد بدهید که با هم نزد روانکاو یا پزشک بروید

پیشنهاد بدهید که با هم نزد روانکاو یا پزشک بروید

افکار پوچ و ناراحت کننده ممکن است بعد از مدتی دوستتان را از پیگیری درمان و مشاوره باز بدارند، همزمان با اینکه از نزدیک این موضوعات را پیگیری میکنید، میتوانید پیشنهاد دهید که خود تان یا یکی از افراد معتمد که در جریان موضوع قرار داردف به همراه فرد آسیب دیده در مسیر رفت و برگشت نزد پزشک و مشاور او را همراهی کند.

فرآیند درمان او را دنبال کنید

فرآیند درمان او را دنبال کنید

با پزرشک یا روانکاو دوستتان صحبت کنید و وضعیت بهبودش را زیر نظر بگیرید. در صورتی که احساس میکنید، مشاور موضوع را به اندازه کافی جدی نگرفته است، از مشاور دیگری کمک بگیرید و منفعل نباشید.

او را تشویق به سبک زندگی سالم کنید

او را تشویق به سبک زندگی سالم کنید

یکی از راههای جلوگیری و پیشگیری از خودکشی، تشویق و تهیج فرد آسیب دیده به سبک زندگی ای است که به سلامت عمومی بدن او می انجامد. تغذیه خوب و سالمف خواب کافی، ورزش و حضور در اجتماع، رفتارهایی هستند که به فرد برای خلاصی از فکر خودکشی کمک میکند.

اگر فعالیت ورزشی دارید میتوانید از دوستتان بخواهید که شما را همراهی کند. دویدن، ورزش های گروهی نشاط آور و نرمش های صبح گاهی میتوانند گزینه های خوبی باشند.

ارتباط او با افراد منفی را قطع کنید

ارتباط او با افراد منفی را قطع کنید

برخی افراد و گروهها خواسته یا ناخواسته با رفتار و گفتار خود تاثیر منفی بر ذهن و روح دوستتان میگذارند. او را از این افراد و محیط ها دور کنید و سعی کنید فقط با افرادی معاشرت کند که او را به خوبی میپذیرند و دید مثبتی به اینده و زندگی دارند.

کمک کنید که مفید واقع شوند

کمک کنید که مفید واقع شوند

اگر دوستتان توانایی و هنر خاصی دارد، کمک کنید که از این توانایی اش بهره بگیرد. به او سفارش کار دهید و یا از دوستان دیگر بخواهید که از هنرش کمک بگیرند.

همچنین میتوانید از او بخواهید در نگهداری فرزندتان به شما کمک کند، در فعالیتهای خیرخواهانه شرکت کنید و به نوعی کمک کنید تا احساس مفید و کارا بودن به او دست دهد.

به او کمک کنید که با مشکلاتش روبرو شود

به او کمک کنید که با مشکلاتش روبرو شود

اگر احسس کردید که شرایط دوستتان بهبود کافی پیدا کرده است، از او بخواهید که کم کم با مشکلات و اتفاقاتی که او را به ورطه خودکشی نزدیک کرد، روبرو شود و برای حل و یا عبور از آن تلاش کند.

پیشنهاد دهید که افکار و ایده هایش را روی کاغذ بیاورد. در این صورت هم راحت تر با موضوع کنار خواهد آمد و هم ایده ها و راهکارهای بهتری به نظرش خواهد رسید.

به او کمک کنید که به صورت مرحله به مرحله و گام به گام، برنامه و زمانبندی ای برای عبور و حل مشکلاتش تدارک ببیند.

به او کمک کنید که بیشتر با علائقش در ارتباط باشد

به او کمک کنید که بیشتر با علائقش در ارتباط باشد

همه ما موضوعات و کارهایی داریم که از انجام آنها لذت میبریم. تماشای فیلم، فوتبال، خواندن کتاب، سفر به طبیعت و … از این جمله هستند که در صورت مشکلات روحی و روانیف از آنها دور میشویم و ارتباطمان کاهش پیدا میکند.

به دوستتان کمک کنید تا به علائقش بازگردد و از این طریق لذت بیشتری از زمان و زندگی اش ببرد.

یک نقشه پشتیبان برای مواقع خاص پیش بینی کنید

یک نقشه پشتیبان برای مواقع خاص پیش بینی کنید

کسی که یک بار فکر خودکشی به سرش زده است دوباره میتواند به آن سمت کشیده شود. برای این موضوع چه برنامه ای دارید؟ سعی کنید فرآیندی تدارک ببینید که اگر دوستتان دوباره در شرایط حاد خودکشی قرار گرفت بتوانید به موقع به کمکش بشتابید.

از او قول بگیرید که هر وقت این افکار دوباره به ذهنش آمد، سریع با شما تماس بگیرد. از افرادی که با او زندگی میکنند بخواهید که رفتار و گفتار او را رصد کنند و اگر علامتی مشاهده کردند برای پیشگیری از مشکل اقدام کنند.

سعی کنید موقعیتهایی که ممکن است این جرقه را در ذهن او روشن کند از مسیر دوستتان حذف کنید. مواد دخانی و نوشیدنی های الکلی هم میتوانند این موضوع را تشدید کنند و باید از دسترس او دور شوند.

از خودتان در برابر فکر خودکشی مراقبت کنید

از خودتان در برابر فکر خودکشی مراقبت کنید

همانقدر که شما میتوانید روی دوستتان تاثیر بگذارید ممکن است مسیر برعکس طی شود و شما تحت تاثیر افکار پوچی انگارانه قرار بگیرید. سعی کنید که خودتان هم به اندازه کافی روشهای بالا را به کار بگیرید.

خواب کافی، غذای کافی و مناسب و گذراندن وقت کافی با دیگر دوستان و افراد خانواده میتواند ذهن شما را فعالف پویا و امیدوار نگاه دارد.

مقاله بگو چطور با فکر خودکشی مبارزه کنم؟ به شما برای مراقبت از خود کمک خواهد کرد.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
بارگذاری بیشتر در روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

بگو چرا حافظه ما در یادآوری خاطرات ممکن است اشتباه کند؟

دلایل محکم برای اعتماد نکردن به حافظه شخصی دلایل دقیق نبودن حافظه    تقریبا همه فکر میکنیم…