خانه سلامت بیماری ها بگو چطور با فکر خودکشی مبارزه کنم؟

بگو چطور با فکر خودکشی مبارزه کنم؟

۰
10
مبارزه با فکر خودکشی

راهکارهایی برای مبارزه با فکر خودکشی و بازگشت به زندگی

مبارزه با فکر خودکشی

اندک + ۱۰سال اندک از متخصصان کمک بگیرید
فکر خودکشی انتخابی نیست و هیچ کس از ابتدا علاقه ای به نابودی خود ندارد. میل به زندگی در وجود همه انسانهاست ولی برخی بر اثر مواجههه با ناملایمات زندگی، به سمت حذف خود و راحت شدن از شر مشکلات سوق پیدا میکنند.
با اینکه همه میدانیم که خودکشی بدترین راه برای فرار از دست مشکلات است ولی گاهی این افکار در ذهن ما قدرتمند میشوند. حال چگونه میتوان از فکر خودکشی رها شد و دوباره با دید مثبت به آینده نگریست.
در ادامه راهکارهایی را میخوانیم که کمک میکند از خیالات پوچ و فکر خودکشی رهاو برای مبارزه با فکر خودکشی آماده شویم:

بخش اول : اقدامات اولیه برای مبارزه با فکر خودکشی
بخش دوم: اقدامات ایمنی برای دور کردن فکر خودکشی
بخش سوم: تلاش برای حل مشکلات
بخش چهارم: بازگشت به زندگی

بخش اول: اقدامات اولیه برای مبارزه با فکر خودکشی

به یک دوست نزدیک اطلاع دهید

به یک دوست نزدیک اطلاع دهید

هیچ کس بهتر از خودتان حالتان را نمیداند. اگر احساس میکنید افکار خودکشی در شما قدرتمند شده اند و ممکن است هر لحظه کاری دست خودتان بدهید درنگ نکنید و به دوست یا فردی از نزدیکان که در مکانی نزدیک به شما باشد این موضوع را اطلاع دهید.
برای این موضوع اصلا نباید خجالت زده باشید، افراد زیادی مانند شما به چنین احساساتی میرسند و از دیگران کمک میخواهند. دقیقا توضیح دهید که چه احساسی دارید و چه افکاری شما را احاطه کرده است تا دوستتان وضعیت را درک کند و هر چه سریعتر خودش را به شما برساند. از دوستتان بخواهید تا زمانی که وضعیتتان آرام نشده شما را ترک نکند.
در صورتی که به کسی دسترسی ندارید یا با پلیس تماس بگیرید و یا خود را به یک بیمارستان برسانید و موضوع را با پزشکان اورژانس مطرح کنید. حداقل اینکه تنها نمانید و سعی کنید به خیابان بروید و قدم بزنیدو تنهایی عامل مهمی برای فکر و خیالهای باطل است.

با یک مشاور صحبت کنید

با یک مشاور صحبت کنید

برخی از این میترسند که اگر نزد مشاور روان شناس و یا روانکاو بروند در نگاه دیگران دیوانه یا روانی به نظر برسند. در صورتی که روان شناس کسی است که تخصص دارد تا با مشکلات روحی و روانی انسانها مبارزه کند و کیست که در زندگی چنین مشکلاتی را تجربه نکرده باشد.
کمک خواستن نه نشانه ای از ضعف که نشانه قدرت شماست. این نشاندهنده این است که شما آنقدر برای خودتان ارزش قائل هستید که برای حفظ خود تلاش کنید.
به اولین مشاوری که در دسترس شماست مراجعه کنید و سریعترین نوبت را بگیرید. مشاور روانکاو میتواند تحمل این مشکلات را برای شما آسانتر نموده، پیشنهاد هایی برای گذار از این درگیری های ذهنی ارایه دهد و در صورت نیاز شما را به یک روانپزشک معرفی کند تا درمان های دارویی دریافت کنید.

به افکارتان منفی دستبند بزنید

به افکارتان منفی دستبند بزنید

تا نخواهید هیچ فکر بدی نمیتواند شما را وادار به انجام کاری کند. به خودتان قول بدهید که قبل از هر تصمیمی برای نابودی خود، ۴۸ ساعت تامل کنید. برخی اوقات دردها و مشکلات میتوانند ما را به لبه پرتگاه ببرند با صبر و تامل بسیاری از این دردها قابل تحمل میشوند. پس قبل از هر تصمیمی به ذهنتان استراحت بدهید.
در زمانی که منتظرید تا دوست نزدیکتان برسد یا نوبت مشاوره شما نزدیک شود، سعی کنید به طریقی ذهنتان ر از موضوع خودکشی منحرف کنید. دوش بگیرید، ورزش کنید، غذا بخورید و به افکار نامربوط اجازه فعالیت ندهید.

از مواد مخدر و الکل فاصله بگیرید

از مواد مخدر و الکل فاصله بگیرید

برخی احساس میکنند که با مصرف این مواد، ذهنشان راحت تر و آزاد تر میشود ولی سخت در اشتباهند. با مصرف مواد اعتیاد آور و شیمیایی، عملا توانایی ذهن برای تفکر و محاسبه کاهش پیدا میکند و فرد حساس تر میشود و در مجموع این موضوع به نفع افکار خودکشی و خود نابودگر خواهد بود.

بخش دوم: اقدامات ایمنی برای دور کردن فکر خودکشی

به علایم و نشانه های خودکشی توجه کنید

به علایم و نشانه های خودکشی توجه کنید

همه انسانها میتوانند در معرض خطر خودکشی قرار بگیرند. فکر نکنید که شما هیچ وقت درگیر این افکار نمیشوید و سعی کنید علائم و نشانه های این موضوع را جدی بگیرید.
علائمی مانند احساس دوری کردن از دوستان و جامعه، تنفر از خود و احساس بدرد نخور بودن و سربار بودن، بی خوابی یا خواب آشفته، تفکرات خود نابودگر و نقشه کشیدن برای خودکشی و نظایر این میتوانند شما را به سمت خودکشی سوق دهند.
مقاله بگو چطور تشخیص دهیم که کسی به فکر خودکشی است؟ را مطالعه کنید و در صورت احساس خطر، پیش از اینکه دیر شود برای دریافت مشاوره و کمک اقدام کنید.

خانه خود را امن کنید

خانه خود را امن کنید

نگهداری یک دشنه بزرگ و یا چاقوی برنده، یک تناب بلند بلا استفاده، مواد سمی و کشنده در دسترس یعنی کمک به افکار پوچ. تصور کنید که در حال قدم زدن در خانه هستید و این لوازم کشنده جلوی چشمان شما رژه بروند و ناخودآگاه نقشه های خودکشی متنوعی را در ذهنتان تداعی کنند.
از طرفی در دسترس بودن این لوازم، اقدام به خودکشی را نیز سرعت میدهند. کافی است لحظه ای اختیار افکارتان را از دست بدهید و در کمترین فاصله یک وسیله تیز و برنده قرار داشته باشد.
سعی کنید هر وسیله ای که احساس میکنید برای شما خطر آفرین باشد را از دسترس دور کنید و در مکانی دور از چشم قرار دهید.
در صورتی که در خانه خود احساس امنیت نمیکنید نزد خانواده یا دوستان نزدیک خود بروید و مدتی با آنها زندگی کنید.

فهرستی از چیزهای دوست داشتنی زندگی خود بنویسید

فهرستی از چیزهای دوست داشتنی زندگی خود بنویسید

دفتری بردارید و اتفاقات، نکته ها، افراد و لحظه های شیرین زندگی خود را در آن یادداشت کنید. این کار به شما یادآوری میکند که زندگی در مقابل، پستی، بلندی نیز دارد و همیشه یادها و افرادی وجود دارند که دلیل شوند برای امیدواری به آینده و تلاش برای زندگی بهتر.
در این فهرست میتوانید نکته های مثبت شخصیت خود را نیز یادداشت کنید. همه ما نقاطی در شخصیت خود داریم که برایمان قابل توجه و اتکا است.
شاید بهتر باشد از یک دوست عزیز و نزدیکتان بخواهید شما را در نوشتن این فهرست یاری کند. گاهی اوقات تفکرات نا امید کننده جلوی تمرکز شما را میگیرند و ممکن است احساس کنید این کار بی فایده است.

فهرستی از کارهای سرگرم کننده بنویسیدی

فهرستی از کارهای سرگرم کننده بنویسیدی

در فهرستی دیگر، مجموعه ای از کارها و اقداماتی که برای شما لذت بخش است و میتواند حواس شما را از افکار پوچ و نا امیدانه خالی کند بنویسید.
رفتن به یک رستوران، رفتن به طبیعت، قدم زدن در بازار تماشای یک فیلم یا سریال خاص و … میتوانند کارهایی باشند که به ذهنتان استراحت میدهند.

با یک فرد مورد اعتماد صحبت کنید

با یک فرد مورد اعتماد صحبت کنید

هیچ چیز بهتر از این نیست که افکارتان را بیان کنید. این موضوع باعث میشود که به این افکار از فاصله بنگرید و شرایط خود را بهتر درک کنید.
با دوست یا فردی مورد اعتماد از خانواده صحبت کنید و موضوع را با او درمیان بگذارید. فردی را انتخاب کنید که دلسوز شما باشد و بدون قضاوت و موضع گیری به حرفهای شما گوش بدهد.

برنامه مرحله به مرحله برای مواقع بحرانی طراحی کنید

برنامه مرحله به مرحله برای مواقع بحرانی طراحی کنید

فهرستی از کارها را معین کنید که باید در زمان حساس شدن و تقویت افکار بد، انجام بدهید. این فهرست را در دید خود قرار دهید و همیشه مرور کنید و در مواقع لزوم به کار ببندید:

  • مطالعه فهرست  چیزهای دوست داشتنی زندگی
  • مطالعه فهرستی از کارهای سرگرم کننده
  • تماس با یک دوست نزدیک
  • تماس با مشاور روانکاو
  • درخواست از کسی که مدتی در کنار شما باشد
  • رفتن موقت به منزل یک دوست یا اعضای خانواده
  • دور کردن لوازم خطرناک از دسترس.
  • مراجعه به اورژانس بیمارستان

بخش سوم: تلاش برای حل مشکلات

ادامه دادن به جلسات درمانی

ادامه دادن به جلسات درمانی

تا زمانی که پزشک و مشاور روان شناس شما تایید نکرد نباید جلسات مشاوره را قطع کنید. ممکن است از نظرز ظاهری احساس بهبود و راحتی کنید ولی در زاویه هایی از مغزتان هنوز آثار افکار مخرب وجود داشته باشند که با تلنگری موجب روشن شدن شعله های خودکشی شود.
برخی افراد هم هستند که در سرشان صداهایی میشنوند که آنها را به این کار تشویق میکنند. این از علائم بیماری روحی است و باید هر چه سریعتر با روالنکاوتان در اینباره صحبت کنید.
پس تا زمانی که پزشکتان اعلام نکرد به کار درمان ادامه دهید.

دلایل رسیدن به پرتگاه خودکشی را بیابید

دلایل رسیدن به پرتگاه خودکشی را بیابید

وقتی کاملا ارام شدید و ذهنتان باز و آماده تجزیه و تحلیل وقایع شد، نگاهی به عقب بیندازید و ببینید چه چیزی شما را به این نقطه رساند. آنها را بیابید و برای حل هر کدام به متخصص آن کار مراجعه کنید.
از خودتان بپرسید آیا این مشکل سابقه ای در گذشته دارد یا اولین بار است که برایتان رخ داده است؟ افکاری که به خودکشی منجر شوند دلایل متنوعی میتوانند داشته باشند و فهمیدن عامل اصلی و شروع کننده کمک خوبی برای پایان دادن به این افکار است.
بسیاری از بیماری های روحی مانند افسردگی اگر درمان نشوند میتوانند به خودکشی منجر شوند. نگاهی بی پرده به خود بیندازید و اگر احساس میکنید در چنین شرایطی قرار دارید موضوع را جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید. بیشتر این مشکلات روحی با کمک درمان های روحی و جسمی قابل کنترل و درمان هستند.
برخی اتفاقات خاص و سخت در طول زندگی نیز میتوانند جرقه خودکشی را در ذهن انسان بیدار کنند. بیماری های سخت، بیکاری، ورشکستگی، از دست دان یک عزیز و نظایر اینها. در صورتی که با چنین اتفاقات سختی مواجه شدید و احساس میکنید در وضعیت روزمره خود دچار اختلال و مشکل هستید حتما از دوستان کمک بگیرید تا به شما در عبور از این سراشیبی کمک کنند.
در صورتی که نتوانستید عامل اصلی احساسات منفی را در خود و اطرافتان بیابید حتما این موضوع را با روانکاو در میان بگذارید تا بلا استفاده از روش های علمی، به شما در این زمینه یاری برساند.

عوامل تشدید کننده افکار خودکشی را پیدا و حذف کنید

عوامل تشدید کننده افکار خودکشی را پیدا و حذف کنید

برخی افراد، مکان ها و شرایط خاص ممکن است افکار خودکشی را در شما بیدار کند. باید این شرایط را پیدا کنید و از خود دور نگاه دارید.
برای یافتن این موضوعات کافی است نگاهی به عقب بیندازید. بعد از فلان اتفاق ناگهان این افکار در شما قوی شد. دیدن یک شخص خاص و معاشرت با او، احساس بد شما را قدرتمند تر کرد. وقتی با دوستانتان به فلان مکان تفریحی سفر کردید، شرایط و محیط شما را بیشتر افسرده و نگران کرد.
ممکن است این تشدید کننده ها در یک فیلم سینمایی، یک کتاب یا موسیقی پنهان شده باشند. فیلمی درباره فردی که با بیماری لاعلاجی دست و پنجه نرم میکند میتواند ذهن شما را به سمت خودتان و شرایطتان برگرداند و افکار نامربوط را در شما روشن کند.
برخی از این افکار در تنهایی و بیکاری شعله میگیرند. سعی کنید خود را محبوس نکنید. نوشیدن الکل و مواد اعتیاد آور هم میتواند به پوچی منجر شوند.
پس چیزهای تشدید کننده افکار خودکشی را از خود و اطرافتان دور کنید.

بخش چهارم: بازگشت به زندگی

ارتباطاتتان را گسترش دهید

ارتباطاتتان را گسترش دهید

تنهایی اولین دشمن شماست. ارتباطات اجتماعی خود را گسترش دهید. با افراد مثبت و پر انرژی رفت و آمد کنید. دوستان خوب و دلسوز را قدر بدانید و با انها معاشرت کنید. در فعالیت های گروهی و جمعی شرکت کنید و سعی کنید برای گروه مفید و فعال باشید.
شرکت در فعالیت های اجتماعی نیز میتواند به شما برای رهایی و بازگشت به خویش کمک کند. انواع موسسات و ان جی او های دوستداران طبیعت، حمایثت از حیوانات در حال انقراض، حمایت از انواع بیماری های سخت و .. وجود دارند که میتوانید در آنها مشغول به کار شوید و بذر امید و زندگی را میان دیگر افراد دچار مشکل منتشر کنید.

خودتان را دوست داشته باشید

خودتان را دوست داشته باشید

مهمترین سرمایه هر انسان، جان اوست. این سرمایه را قدر بدانید. شما مانند هر انسان دیگری نقاط مثبت و منفی ای دارید. تمرکز بیش از حد روی نکات منفی میتواند افکارتان را پوچ و شما را از خود بیزار کند. با خودتان مهربان باشید، قدر خودتان را بدانید، نقاط مثبت خود را تقویت کنید و به افراد عیب جو توجهی نکنید.
ممکن است شنیده باشید که خودکشی کار خودپسندانه ای است و به همین دلیل به خاطر افکارتان شرمگین و خجل باشید. این مسائل را کنار بگذارید. به خودتان فکر کنید ولی وجودتان را با راهنمایی خود به مسیر مثبت بارور و با ارزش تر کنید.
اعتماد به نفستان را تقویت کنید و از این افکار شرمنده نباشید. هر انسانی ممکن است وارد این وادی شود ولی هر کسی نمیتواند مانند شما از این مهلکه سالم و سلامت بیرون بیاید. پس قدر خود را بدانید، محکم به آینده بنگرید.

هدفهایی برای آینده ترسیم کنید

هدفهایی برای آینده ترسیم کنید

زندگی بی هدف نهایتا نتیجه ای جز افکار پوچ و منفی ندارد. برای خود هدفی معین کنید و تمام تلاشتان را برای رسیدن به آن انجام دهید. در پایان مهم نیست که چقدر به این هدفها دست پیدا کنید، مهم این است که چیزی برای جنگیدن و تلاش داشته اید و برای رسیدن به آن مایه گذاشته اید.

به جسمتان رسیدگی کنید

به جسمتان رسیدگی کنید

یک ذهن سالم در یک بدن سالم رشد میکند. افکار پوچ و از خود بیزار شدن باعث میشود که به بدنتان کمتر توجه کنید. این کم توجهی به شما باز میگردد و افکار بد را تشدید خواهد کرد. به اندازه کافی ورزشو تمرین کنید و بدنتان را روی فرم نگاه دارید. در این مسیر میتوانید با دوستان خوبتان همراه شوید و از ورزش و تمرین گروهی لذت بیشتری ببرید.
به اندازه کافی بخوابید و به ذهنتان آرامش هدیه کنید. خواب خوب و کافی به مغز کمک میکند تا افکار بیهوده و بی منطق را از خود دور کند. اگر نمیتوانید خوب بخوابید حتما این موضوع را با روانکاوتان در میان بگذارید و از او کمک بخواهید.

یک سرگرمی جمع و جور برای خود دست و پا کنید

یک سرگرمی جمع و جور برای خود دست و پا کنید

یک گلدان کوچک، یک حیوان خانگی، یک نقاشی جمع و جور و یک هنر دستی میتواند ذهن شما را از افکار پوچ و منفی دور کند و شما را به زندگی امیدوار بسازد.
میتوانید یک سرگرمی قدیمی را که مدتی است از آن دور شده اید دوباره رو به راه کنید. ساز قدیمی را از کنج کمد بیرون بیاورید و دوباره دست به کار نوازندگی شوید.
اگر ایده ای ندارید مقاله بگو چطور یک سرگرمی کم هزینه انتخاب کنم؟ را مطالعه کنید.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
بارگذاری بیشتر در بیماری ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

بگو چرا روغن گیاهی ممکن است از روغن حیوانی مضر تر باشد؟

دلایلی برای اینکه روغن های گیاهی میتواند از چربی حیوانی مضر تر باشد روغن گیاهی    روغن گیا…