خانه خودرو رانندگی بگو چطور در گل و لای رانندگی کنم؟

بگو چطور در گل و لای رانندگی کنم؟

۸
10
رانندگی در گل و لای

نکته های مهم در رانندگی در گل و لای و جاده های گل آلود

رانندگی در گل

اندک + ۱۸ سال تجربه رانندگی گاز و ترمز شدید نزنید
رانندگی در گل و لای یکی از سخت ترین بخش های رانندگی است. دوری کردن از جاده های گل آلود یکی از شروط عقل است ولی باران های سیل آسا و جاده های نا آشنا میتوانند هر راننده آینده نگری را غافلگیر کنند.

شرایط رانندگی در گل و لای بسیار با رانندگی در جاده های آسفالته متفاوت است و کیفیت رانندگی در آن به عوامل زیادی وابسته است. هنگام رانندگی در گل و لای، کوچکترین گاز و ترمز اضافه و دستپاچگی راننده میتواند شرایط را پیچیده و سخت کند.

مهمترین نکته در این شرایط، حفظ خونسردی و تمرکز و دوری از ترمز ناگهانی و گاز دادن بی محابا است. ترمز بیجا سرعت شما را کاهش داده، ماشین را میلغزاد و کنترل را از دست شما خارج میکند. گاز دادن سریع هم تماس چرخها را با زمین کاهش داده و باعث هرزگردی چزخ و فرو رفتن هر چه بیشتر در گل میشود. هر گاه احساس کردید با گاز دادن ملایم، خودرو به سمت عقب و جلو حرکتی نمیکند، بهتر است دست از این کار بردارید و برای از گل درآوردن خودرو چاره ای بیندیشید. در بگو چطور خودرو را از گل و لای خارج کن؟ راهکارهایی اساسی در این مورد خواهید دید.

با این همه، رانندگی در چنین شرایطی با کمی دقت و آمادگی میتواند چالشی سخت ولی جذاب باشد.در ادامه نکته های مهم در مواجهه با یک جاده خاکی پر گل و لای را با هم مرور میکنیم:
بخش اول: آمادگی راننده و خودرو پیش از حرکت
بخش دوم: مقدمات ورود به جاده گل آلود
بخش سوم: رانندگی در جاده گل آلود

بخش اول: آمادگی راننده و خودرو پیش از حرکت

آمادگی قبلی داشته باشید

آمادگی قبلی داشته باشید

بی محابا به دل کوه و کمر زدن با یک خودرو سواری ساده و به تنهایی یعنی اینکه خودتان به دنبال شر میگردید. قبل از اینکه به دل جاده بزنید درباره آن تحقیق کنید و مشخصات محیط و طبیعت منظقه را بدانید.

کیفیت جاده، نوع خاک یا سنگ آن، وضعیت آب و هوای منطقه در چند روز گذشته تا چند روز آینده، شیب و پرتگاهی بودن جاده، همه و همه میتوانند عبور شما را مختل برای شما خطر آفرین باشند.

سعی کنید زمانی که احتمال بارش باران و سیلاب وجود دارد، از جاده های خاکی و مستعد گل و لای دوری کنید و در صورت امکان مسیر دیگری را برای حرکت انتخاب کنید.

خودرو مناسب جاده داشته باشید

خودرو مناسب جاده داشته باشید

با یک پژو ۲۰۶ که بخواب هم شده باشد، نهایتا از سرعت گیرهای نرم و نازک خیابان های شهر بتوانید عبور کنید. راه انداختن یک ماشین سواری معمولی که در خواب طراحش هم ورود به جاده های پر پیچ و خم گل آلود وجود ندارد، یعنی استقبال از دردسر.

قبل از هر کاری، اتومبیلتان را بشناسید، ارتفاع کف از زمینف قدرت موتور، وضعیت موتور و لاستیکها و …

همه میتوانند برایتان مشکل ایجاد کرده و یا شما را از مخمصه نجات دهند.

تنهایی به چنین سفری نروید

تنهایی به چنین سفری نروید

یک اتومبیل در میانه جاده ای خاکی، کوهستانی ای جنگلی کم رفت و آمد به اندازه کافی وهم انگیز هست. گیر کردن در گل و لای که به آن افزوده شود دیگر باید ژانر وحشت را تکمیل شده دید.

حتی اگر بهترین خودرو آفرود را دارید باز هم ورود تنها به جاده های خطرناک مجاز نیست. بسیاری از کسانی که دچار مشکل شده و خود و همراهان را به خطر می اندازند، چوب اعتماد به نفس بیجا به خود و اتومبیلشان را خورده اند.

در صورتی که حتما قصد سفر با یک اتومبیل را دارید حتما دوستان یا خانواده را از مسیر سفر خود آگاه کنید و وضعیت آنتن دهی تلفن همراه منطقه را هم استعلام کنید.

لاستیک مناسب جاده انتخاب کنید

لاستیک مناسب جاده انتخاب کنید

اگر میدانید که قرار است به چنین جاده های عجیبی وارد شوید، توجه به نوع و وضعیت لاستیک که حکم پاپوش و کفش خودرو شما را دارد، بسیار ضروری است.

لاستیک خودرو شما باید آجهایی خشن و عمیق داشته باشد تا گل و لای نتوانند به راحتی آنها را پر کنند. اگر لاستیک کارکرده و صاف دارید بهتر است از همان راهی که آمدید برگردید.

باد لاستیک را تنظیم کنید

باد لاستیک را تنظیم کنید

کاهش فشار باد لاستیک در زمین و جاده پر گل و لای، چسبندگی و سطح تماس لاستیک با جاده را بیشتر کرده و به عبور از گل کمک میکند.

فشار باد لاستیک را متناسب با مقادیر پیشنهادی شرکت سازنده که معمولا روی بدنه خودرو یا دفترچه آن نوشته شده است تنظیم کنید. به طور کلی میتوان گفت بهتر است که فشار باد لاستیک روی حدود ۲۰ تنظیم شود.

وضعیت موتور را بررسی کنید

وضعیت موتور را بررسی کنید

رانندگی در گل و لای یعنی فشار اضافه به موتورف بنابراین کمی کاهش اب رادیاتور یا نامناسب بودن وضعیت روغن موتور ممکن است برایتان دردسر ایجاد کند.

وضعیت مایع رادیاتور، روغن های موتور و گیربکس و ترمز، اب شیشه شوی و .. را بررسی کنید و در صورت نیاز، آماده سفر سخت کنید.

لوازم کمکی و ایمنی به همراه داشه باشید

لوازم کمکی و ایمنی به همراه داشه باشید

در گل و لای جاده، یک بیلچه کوچک گاهی به اندازه یک جرثقیل برای شما کارایی دارد. اوازم کمکی و امنی مناسب جاده را به همراه داشته باشید. بیلچه، جک، طناب ضخیم، چراغ قوه و جعبه ابزار از این جمله هستند.

با توجه به وضعیت آب و هوای منطقه، به همراه داشتن لباس های گرم، پتو و چتر هم به کمکتان خواهد آمد.

بخش دوم: مقدمات ورود به جاده گل آلود

وضعیت جاده را بررسی کنید

وضعیت جاده را بررسی کنید

قبل از ورود به گل و لای باید از عمق و وضعیت لایه های زیر گل مطلع شوید. با یک تکه چوب عمق گل را اندازه بگیرید. اتومبیل های عادی معمولا از گل و لای تا عمق پنج سانتیمتر عبور خواهند کرد. البته نوع خاک و میزان چسبندگی گل هم در این موضع تاثیر خواهد گذاشت. مثلا گل های رسی چسبندگی بالایی دارند و در مواجهه با آنها باید بیشتر دقت کرد.

همچنین با کمک تکه چوب، به دنبال سن گ و لاخ هایی بگردید که ممکن است زیر لایه گل پنهان باشند و برای لاستیک های خودرو شما دردسر و خطر ایجاد کنند.

در صورتی که چاره ای برای عبور وجود ندارد، با کمک سنگ های اطراف جاده، سعی کنید که قسمت های عمیق را کمی پر کنید تا عمقشان کاهش پیدا کرده و عبور راحت تر شود.

انتخاب مسیر حرکت

انتخاب مسیر حرکت

هدف شما باید کمترین عبور از چاله ها و گل و لای عمیق باشد.

در صورتی که خودرو دیگری پیش از شما از مسیری عبور کرده باشد، وضعیت و عمق گل جای چرخها را بررسی کنید. در بسیاری از موارد این راه لغزنده تر و خیس تر از بخشهای دیگر است ولی گاهی نیز ممکن است بهترین گزینه همان باشد.

اگر احساس کردید عمق گل زیاد است یا با ورود به رد چرخ های اتومبیل قبلی ممکن است کف ماشین در گل گیر کند، به دنبال مسیری سفت تر و تازه برای عبور بگردید.

اگر مسیر به گونه ایست که نمیتوانید به طور کلی از یک خط حرکت تازه استفاده کنید حداقل به گونه ای حرکت کنید که دو چرخ یک سمت (مثلا سمت راننده) در خط چرخ باشد و دو چرخ دیگر در مسیر جدید قرار بگیرد که در صورت سر خوردن و لغزش، هر دو چرخ رانش گر اتومبیلتان از کنترل خارج نشود.

اتومبیل را آماده ورود به گل و لای کنید

اتومبیل را آماده ورود به گل و لای کنید

در صورتی که خودرو شما سیستم ضد لغزش یا traction control دارد ان را فعال کنید. همچنین اگر خودرو شما دو دیفرانسیل است، الان وقت استفاده از آن است.

دنده را سنگین کنید، معمولا دنده دو بهترین حالت است. به صورت یکنواخت گاز بدهید و از ترمز ناگهانی بپرهیزید. کلید موفقیت در عبور از گل و لای، حفظ سرعت و حرکت بدون شتاب و یکنواخت با دنده سنگین است.

بخش سوم: رانندگی در جاده گل آلود

رانندگی در جاده گل آلود تخت

رانندگی در جاده گل آلود تخت

به نرمی و با سرعت یکنواخت وارد شوید. اگر نیاز به گاز دادن احساس شد، پدال را به آرامی فشار دهید تا از هرز گردیدن چرخ و از دست رفتن کنترل خودرو جلوگیری شود. ترمز زدن نیز همین حکم را دارد و میتواند کنترل خودرو را از دستتان خارج کند.

سعی کنید در مسیر مستقیم حرکت کنید و تا حد امکان از فرمان گرفتن به چپ و راست خودداری کنید تا از کشیده شدن خودرو و کاهش گشتاور جلوگیری کنید.

اگر گشتاور خودرو کم شد و احساس کردید که چرخهای جلو از کنترل شما خارج میشوند، یک لحظه پدال گاز را خلاص کنید تا سرعت خودرو کاهش پیدا کند و دوباره کنترل حرکت خودور به دستتان بیفتد، سپس گاز دهید و چرخ را در همان مسیر اولیه حفظ کنید.

اگر این کار جواب نداد خودتان دست به کار شوید و چرخ های جلو را به چپ و راست حرکت دهید. با این کار ممکن است سطح درگیری لاستیکها بیشتر شده و از مخمصه عبورتان دهد.

توجه داشته باشید که نیازی نیست که حتما رو به جلو حرکت کنید، گاهی ممکن است خودرو در حال گیر کردن را، با دنده عقب بهتر جابجا کنید. تا زمانی که جهتی برای حرکت خودرو پیدا بکنید یعنی امیدی به عبور هست.

رانندگی در سربالایی گل آلود

رانندگی در سربالایی گل آلود

وقتی با جاده گل آلود شیب دار  رو به بالا مواجه شدید، باید در درجه اول وضعیت جاده را بررسی کرده و برای خود مسیر بالا رفتن را مجسم کنید.

برای اینکه با یک حرکت و بدون توقف در میانه سربالایی بتوانید از این شرایط عبور کنید، دورخیز مناسبی قبل از ورود به سربالایی بکنید و با دنده نیمه سبک (مثل ۳) و حداکثر سرعت ممکن (البته با رعایت وضعیت گل و شیب و کناره های جاده که به از دست رفتن کنترل خودرو و خارج شدن از مسیر منجر نشود) حرکت کنید. در صورتی که خودرو شما دو دیفرانسیل است، کمک را روی دنده سنگین قرار دهید.

اگر همه چیز خوب پیش برود شما با کمترین مشکل به بالای شیب خواهید رسید. در طول مسیر به یهچ وجه با پدال گاز بازی نکنید و در صورت نیاز اندکی با فرمان بازی کنید ولی با توجه به سرعت خودرو در این کار احتیاط کنید.

ممکن است به دلیل وضعیت جاده و تخمین اشتباه سرعتف خودرو شما در میانه راه متوقف شود، در این حالت به هیچ وجه ترمز نزنید چون به دلیل لغزندگی، قفل شدن چرخها فقط منجر به لغزیدن خودرو و از دست رفتن کنترل آن و حتی احتمال چپ کردن خواهد شد.

بنابراین در صورتی که در میانه راه متوقف شدید، بلافاصله دنده را روی دنده عقب بگذارید تا چرخ دنده ها وظیفه کنترل سرعت را به عهده بگیرند و بتوانید با کمترین مشکل به پایین جاده برگردید.

رانندگی در جاده گل آلود سرپایینی

رانندگی در جاده گل آلود سرپایینی

در پایین آمدن از سراشیبی کار شما کمی راحت تر است چون جاذبه زحمت پایین آوردن خودرو را خواهد کشید. مشکل اما جایی است که سرعت خودرو بیش از حد شده و کنترل ان از دستتان خارج شود.

در صورتی که خودرو شما سیستم کنترل سرعت در سراشیبی دارد آن را فعال کنید ولی همچنان مراقب باشید که اتفاق ناخوشایندی نیفتد و کنترل خودرو از دستتان خارج نشود.

برای خودروهای معمولی بهترین روش، کنترل سرعت خودرو با دنده سنگین است. همانند سربالایی، ترمز زدن در سراشیبی هم منجر به لغزیدن خودرو و از دست رفتن کنترل خودرو خواهد شد.

بنابراین دنده را روی یک یا دو قرار دهید و به خط مستقیم به سمت پایین حرکت کنید.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
بارگذاری بیشتر در رانندگی

۸ دیدگاه ها

  1. سل

    ۹۷/۰۷/۱۰ در ۱۲:۲۵ ب.ظ

    نوشته های خیلی خوبی در وبسایت قرار دادید

    دیدگاه

  2. دانلود آهنگ جدید

    ۹۶/۰۷/۱۸ در ۱:۱۹ ب.ظ

    ممنون مطلب خوبی بود

    دیدگاه

  3. سایبان خودرو

    ۹۶/۰۷/۱۷ در ۸:۲۴ ب.ظ

    ممنون از مطالب خوبتون. به سایت کوچک
    ما هم سر بزنید

    دیدگاه

    • مدیر سایت

      ۹۶/۰۷/۱۸ در ۵:۰۶ ق.ظ

      ممنون – حتما

      دیدگاه

  4. مناقصه

    ۹۶/۰۷/۰۲ در ۷:۱۳ ب.ظ

    خیلی خوب بود ممنون

    دیدگاه

    • مدیر سایت

      ۹۶/۰۷/۰۳ در ۱۰:۲۰ ق.ظ

      اگر تجربه کاربرد دارید به ما اطلاع بدید

      دیدگاه

  5. آزمون آیین نامه

    ۹۶/۰۷/۰۲ در ۲:۱۴ ب.ظ

    ممنون از سایت خوبتون. من هم توی
    سایتمون آموزش های زیادی گداشتم به سایت من هم سر بزنید

    دیدگاه

    • مدیر سایت

      ۹۶/۰۷/۰۳ در ۱۰:۲۱ ق.ظ

      حتما..ممنون

      دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

بگو چطور مصرف بنزین ماشین را محاسبه کنم؟

دقیق ترین روش محاسبه متوسط مصرف بنزین خودرو مصرف بنزین ماشین     این که موتور خودرو چقدر م…