خانه سلامت بیماری ها بگو چطور از ریزش مو جلوگیری کنم؟

بگو چطور از ریزش مو جلوگیری کنم؟

۰
17
جلوگیری از ریزش مو

راهکارهایی برای کاهش و یا جلوگیری از ریزش مو

جلوگیری از ریزش مو

اندک + ۱۸سال اندک از متخصصان کمک بگیرید

ریزش مو اصلا اتفاق عجیبی نیست. هر انسانی روزانه ۵۰ تا صد تار مو را از دست میدهد و جایگزین میکند ولی اگر موهای ریخته شده تان از صد و یک به بالا بود! باید کمی تامل کنید و خطر ریزش موی غیرطبیعی را جدی بگیرید.
ریزش مو دلایل متنوعی دارد دلایل ارثی که خیلی شایع است، بالا رفتن سن، نوع تغذیه و سبک زندگی، برخی بیماریهای پوستی و داخلی و .. میتوانند عامل آن باشند.

برخی دلایل ریزش مو مانند دلایل ارثی قابل پیشگیری نیستند و باید به سرنوشت خودتان احترام بگذارید ولی برخی رفتارها و سبک زندگی هم هستند که علی رغم داشتن ژن خوب! باعث ایجاد روند ریزش مو میشوند. چگونه میتوان از ریزش مو پیشگیری کرد. یا چطور میتوان با تغییر سبک زندگی ریزش مو را متوقف نمود یا حداقل حداقل سرعتش را کاهش داد؟

مقاله مرتبط: بگو چطور ریزش مو را درمان کنم؟

کلید پاسخ این پرسش در رعایت اصول و راهکارهایی است که در ادامه خواهیم دید:

بخش اول:شناسایی ماهیت ریزش مو
بخش دوم: کاهش و جلوگیری از ریزش مو

بخش اول: شناسایی ماهیت ریزش مو

نوع ریزش موی خود را مشخص کنید

نوع ریزش موی خود را مشخص کنید

ابتدا باید بدانید که ریزش موی شما به چه صورتی انجام میشود. آیا روزی چند تار مو از موهای سرتان میریزد یا تعداد این تارها از حد معمول خیلی بیشتر است؟آیا این ریزش در یک مکان خاص اتفقا میافتد یا از همه جای سر ریزش دارید؟ آیا در بخش های دیگر بدن نیز ریزش مشاهده میکنید؟ ایا روی پوست خود لکه یا ضایعه پوستی خاصی مشاهده کرده اید؟
دانستن وضعیت ریزش مو به شما در شناخت علت و درمان آن کمک خواهد کرد.

دلیل ریزش مو را پیدا کنید

دلیل ریزش مو را پیدا کنید

ریزش مو برای هر کسی و در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد. دلایل هورمونی و ارثی تا بیماریها و شرایط و سبک زندگی میتواند به صورت جدا یا ترکیبی به عاملی برای ریزش مو بدل شوند.
ریزش مو به دو نوع کلی هورمونی و غیر هورمونی تقسیم میشود. علت اصلی ریزش مو دقیقا مشخص نیست اما معمولا در خانومها علل ریزش غیر هورمونی است و به عواملی مانند استرس، تغذیه یا عوامل محیطی مرتبط است.
مصرف برخی داروها، اعمال جراحی، حاملگی نیز میتوانند علت ریزش مو باشند. از طرف دیگر سو تغذیه و یا تغذیه نامناسب ، کمبود پروتئین، اسیدهای چرب ضروری، کمبود برخی ویتامینها، انواع کم خونی و فقر آهن هم از عوامل ریزش مو هستند.
برخی صدمات فیزیکی و محیطی مانند شستشوی بد و استفاده از مواد شیمیایی و رنگ هم میتوانند به ضعیف شدن و ریزش موها منجر شوند.
در صورتی که احساس میکنید که نمیتوانید علت ریزش موی خود را شناسایی کنید، شدت ریزش موی شما زیاد است و یا علائم خاصی روی پوست خود مشاهده میکنید بهتر است ابتدا با یک پزشک متخصص مشورت کنید.
نکته: برخلاف تصور رایج تاثیر شوره سر یا کلاه بر سر گذاشتن بر ریزش مو اثبات نشده است.

تست ریزش مو انجام دهید

تست ریزش مو انجام دهید

اگر فکر میکنید که ریزش مو دارید و میخواهید این موضوع را تست کنید قانون شش تار مو را استفاده کنید. در این آزمایش انتهای بیست تا سی تار مو را با انگشت اشاره و شست بگیرید و آرام و بدون فشار بیش از حد، بکشید. اگر بیش از شش تار موی شما کنده شد میتوانید به داشتن ریزش مو شک کنید.
البته این تست هیچ نتیجه قطعی ای به شما نمیدهد ولی میتواند اشاره ای باشد برای اینکه اقدام به مشاوره با متخصص بکنید یا نگرانی را کنار بگذارید.

بخش دوم: کاهش و جلوگیری از ریزش مو

به موهایتان آسیب نزنید

به موهایتان آسیب نزنید

رفتارها و سبک برخورد با موها میتواند به آسیب دیدگی، ضعیف شدن و در نهایت ریزش موو منجر شود. در این بخش برخی از رفتارهای پرخطر روی موها را خواهیم شناخت:

  • رنگ کردن و دکلره کردن موها: ریشه های مو حساس تر از آن هستند که هر هفته رنگ شوند و دوباره هفته بعد بی رنگ و دکلره شوند. مواد شیمیایی مو ها را ضعیف کرده و آنها را آماده آسیب و ریزش میکند. سعی کنید حداقل چهار تا شش هفته بین رنگ کردن موها فاصله بیندازید. دکلره کردن مو نیز رنگدانه های مو را از بین برده و با تغییر ساختار مو، آن را مستعد ریزش میکند.
  • کشیدن موها :کلیپ کشیدن کامیون با موها را فراموش کنید، ریشه موهای شما تحمل این نوع کشش ها راندارند. برخی روشهای آرایش موها مستلزم کشیدن موها به یک سمت و زدن کلیپس و بستن آنهاست. سعی کنید این روشها را فراموش کنید و زلف را به دست باد بسپارید.
  • حرارت دادن موها با سشوار، اتو مو و … : حرارت دشمن پروتئین های مو است. تا میتوانید استفاده از سشوار را محدود کنید و اجازه دهید موها به صورت طبیعی خشک شوند. دستگاههای دیگر مانند اتوی مو نیز همین تاثیر را دارند و باعث ضعیف شدن موها میشوند.
    نکته: در حالتهای خاص، گرم شدن بیش از حد میتواند آسیب جبران ناپذیری بر فولیکول های مو داشته باشند.
  • فر کردن موها: فر کردن و صاف کردن موها، چه با مواد شیمیایی انجام شود و چه با دستگاه های حرارتی، به موها آسیب میزنند. فرایند فر شدن مو یعنی شکستن پیوندهای درونی مو و این یعنی ضعیف شدن و خشک شدن موها و بالا رفتن استعداد ریزش موها.
  • شانه زدن تند و خشک کردن بی رحمانه موهای خیس: موهای خیس به هم چسبیده سوژه خوبی برای مبارزه طلبی و برس کشیدن نیستند. حوله کشیدن های بی رحمانه درست است که فرایند خشک شدن موها را سریعتر میکند ولی در کنارش، سلامت موها را نیز تهید خواهد کرد. اجازه دهید موهایتان پس از خشک شدن ملایم با حوله، به صورت طبیعی خشک شده و سپس به نرمی برس کشی شود.
  • استفاده از کلاه گیس و اکستنشن: استفاده از کلاه گیس و اکستنشن های مو با اینکه تجربه جذابی میتواند باشد و در ظاهر شما تغییر ایجاد کند ولی میتوانند موها را مستعد ریزش هم بکنند. بنابراین سعی کنید استفاده از این ابزارها را محدود به چند مجلس خاص کنید.
  • استرس و هیجان: آرام باشید. استرس میتواند موجب نوعی خاص از ریزش مو خواهد شد. بنابراین سعی کنید از تنش دوری کنید، با استفاده از ورزش، یوگا و مدیتیشن خستگی های روحی و جسمی را از خود دور کنید.
    در اثر استرس ممکن است برخی از فولیکولهای مو به حالت استراحت بروند و در نتیجه بعد از مدتی خواهید دید که تعداد زیادی از رشته های مو روی شانه شما جا خوش کرده اند. برخی حالتهای استرسی میتواند منجر به شرایطی شوند که فرد ناخودآگاه موهای خود را بکند. همچنین گزارش شده است که در اثر استرس، سیستم ایمنی بدن به فولیکولهای مو حمله کرده و موجب ریزش مو شده است.

شستشو اصولی برای جلوگیری از ریزش مو

شستشو اصولی برای جلوگیری از ریزش مو

  • شستشوی صحیح مو و سر: شستشوی صحیح و اصولی موها میتواند به تقویت مو و حفظ قدرت و کیفیت آن منجر شود. موها را در فاصله زمانی کم بشویید و هنگام شستشو خیلی ملایم و یکنواخت به موها شامپو بزنید. تمیز بودن موها موجب افزایش حجم و پف آنها شده و احتمال آسیب دیدن آنها را کاهش میدهد. در مقاله بگو چطور موهایم را بشویم؟ به طور کامل در این باره صحبت شده است.
    نکته: شستن هر روزه موها توصیه نمیشود. چون با این کار عملا چربی طبیعی و مفید مو توسط شامپو گرفته شده و به مو آسیب خواهد رسید. متخصصان شستشوی یک روز در میان را پیشنهاد کرده اند.
  • استفاده از شامپوی متناسب نوع مو: شامپوی مناسب موی سر خود را پیدا کنید و از مصرف بی برنامه شامپوها خودداری کنید. ببینید موی شما جز کدام دسته اصلی چرب، خشک و معمولی است. در صورتی که شوره سر دارید، و یا موهای حساسی دارید از شامپوهای خاص استفاده کنید.
    در صورتی که بعد از اتمام حمام کردن، پوست سرتان به خارش افتاد و یکی دو روز بعد هنوز موهایتان خشک است یعنی موهای خشکی دارید و اگر هنوز موها را خشک نکرده، پوست و مویتان چرب شد که یعنی موهایتان چرب است. بینابین این موضوع را هم موهای معمولی تشکیل میدهند. برای انتخاب یک شامپوی مناسب از مقاله بگو چطور شامپوی مناسب برای موهایم انتخاب کنم؟ کمک بگیرید.
    نکته: شامپوهای پروتئینه و حجم دهنده ممکن است به صورت موقت شرایط موها را بهبود دهند ولی نمیتوانند موهای آسیب دیده را درمان کنند.
  • شامپوی ملایم استفاده کنید: از شامپوهایی استفاده کنید که حاوی مواد تند و آسیب زننده نباشند. محتویات شامپو را مطالعه کنید، در صورتی که ترکیباتی با نام سولفات sulfate ، سولفونات sulfonate و پارابنز parabens مشاهده کردید از خریدن آن خودداری کنید. در عوض دقت کنید که ترکیباتی مانند ایزتیونیت Isethionate و گلوکساید Glucoside در شامپو وجود داشته باشد.
  • شانه مناسب استفاده کنید: شانه یا برسی انتخاب کنید که نرم بوده و ترجیحا از مواد اولیه طبیعی ساخته شده باشند. موها را با ملایمت شانه کنید و شانه را به جای اینکه از بالا به پایین بکشید، از زیر موها به بیرون بکشید.به موهای خیس برس نکشید و نهایتا از شانه هایی با فاصله دندانه زیادتر استفاده کنید.

تغذیه مناسب برای جلوگیری و کاهش ریزش مو

تغذیه مناسب برای جلوگیری و کاهش ریزش مو

  • تغذیه سالم داشته باشید: تغذیه سالم و مصرف مواد غذایی طبیعی تاثیر مستقیمی بر سلامت بدن دارد و طبیعتا احتمال ریزش مو در بدن سالم تر، کمتر از یک بدن ناسالم است. سعی کنید میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی خود استفاده کنید.
  • مواد غذایی سرشار از آهن مصرف کنید: آهن یی از مواد معدنی مهم در بدن است. کمبود آهن باعث ضعف خون در تغذیه فولیکولهای مو شده و در نهایت موی شما آسیب پذیرتر خواهد شد. گوشت قرمز، سفقید و ماهی منابع غنی آهن هستند. همچنین برخی سبزیجات مانند بروکلی و اسفناج هم منابع خوبی برای تقویت قوای آهنی بدن هستند.
  • به اندازه کافی پروتئین به بدن برسانید: کمبود پروتئین منجر به خشکی و ضعف موها و در نتیجه ریزش مو میشود. شاید بگویید که از شامپوهای پروتئینه استفاده میکنید ولی باید بدانید پروتئینی مناسب و کارآمد است که در رژیم غذایی شما وجود داشته باشد.
    غذاهای دریایی، گوشت، لبنیات، تخم مرغ ، نخود ها و … منابع غنی پروتئین هستند.
  • ویتامین C به بدن برسانید: غذاهای غنی از ویتامین سی باعث جذب بهتر آهن در بدن میشوند، بنابراین سعی کنید رژیم غذایی خود را به صورت ترکیبی از غذاهای آهن دار و ویتامین دار برنامه ریزی کنید. همچنین ویتامین سی به بدن در ساخت کلاژن کمک میکند که این خود برای محکم تر شدن تارهای مو مفید است.
    مرکبات، کلم بروکلی، گوجه و سیب زمینی آب پز و بیشتر میوه ها منابع خوب ویتامین سی هستند.
  • امگا ۳ کافی در رژیم غذایی مصرف کنید: اسیدهای چرب ملقب به امگا سه تاثیر بسزایی در جلوگیری از خشک شدن مو دارد. این اسیدها سلولهای پوست و مو را نیز سیراب و شاداب نگاه میدارند. نکته مهم این است که بدن این اسیدهای چرب را تولید نمیکند و حتما باید در رژیم غذایی شما موجود باشد.
    امگا سه در غذاهای دریایی، آجیل ها و انواع تخم ها مانند تخم کدو به وفور یافت میشود.
  • مواد غذایی سرشار از بیوتین مصرف کنید: بیوتین نوعی از ویتامین ب است که در آب قابل حل است. مو برای قدرتمند شدن و بالا رفتن کیفیت نیاز به این ویتامین دارد و کمبود آن مو را نازک و رنگ پریده خواهد کرد.
    برای دریافت بیوتین کافی از جگر، گل کلم، موز، سفیده تخم مرغ پخته، ساردین، حبوبات، قارچ و مخمر و محصولات تخمیری، بادام و پیاز در رژیم غذایی خود بهره ببرید.
  • کالری به مقدار نیازتان دریافت کنید: رژیم غذایی ای که کالری کافی به بدن نرساند میتواند باعث ریزش موقت مو شود. قطع یا کاهش زیاد کالری به موها استرس وارد کرده و موجب توقف رشد یا ریزش موها میشود.
    بنابراین از گرفتن رژیم های سخت غذایی خودداری کنید و مواد مورد نیاز بدن را به آن برسانید.
  • مواد غذایی ممنوعه را بشناسید: همانطور که رعایت تعادل و مصرف برخی مواد معدنی و ویتامینها برای رشد موها مفید است، برخی مواد هم هستند که میتوانند سلامت موها را تهدید کنند.شیرین کننده های صنعتی، آسپارتام، افزودنی های غذایی سنعتی به عنوان آسیب زننده به موها معرفی شده اند.سفیده خام تخم مرغ هم موادی دارد که جذب بیوتین را کاهش میدهد و مصرفش به صورت خام توصیه نمیشود.
  • آب کافی بنوشید: شاید جالب باشد بدانید که موی شما حاوی ۲۵ درصد اب است. کمبود آب بدن میتواند موهای شما را ضعیف و شکننده کند. به مقدار کافی در روز آب و مایعات بنوشید.

    در مقاله بگو چطور روزانه آب بیشتری بنوشم؟ درباره چگونگی سیرآب شدن و نوشیدن آب کافی در روز صحبت شده است.

  • درمان ریزش مو

    بگو چطور ریزش مو را درمان کنم؟

    راهکارهای دارویی و درمانی برای کاهش و توقف ریزش مو درمان ریزش مو     ریزش مو دارید و این ن…
بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
بارگذاری بیشتر در بیماری ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

بگو چرا روغن گیاهی ممکن است از روغن حیوانی مضر تر باشد؟

دلایلی برای اینکه روغن های گیاهی میتواند از چربی حیوانی مضر تر باشد روغن گیاهی    روغن گیا…