خانه فرهنگ و هنر کتاب بگو چطور هنگام کار و مطالعه تمرکز بیشتری داشته باشم؟

بگو چطور هنگام کار و مطالعه تمرکز بیشتری داشته باشم؟

۰
9
تمرکز در کار و مطالعه

راهکارهایی برای افزایش تمرکز در کار و مطالعه

تمرکز در کار و مطالعه

اندک + ۱۰ سال اندک برنامه ریزی داشته باشید
یک صحنه تکراری: ساعت کاری تمام شده است ولی وقتی نگاهی به روز پشت سر گذاشته می اندازید متوجه میشوید با این که کل روز را مشغول تلاش و بیا و برو بوده اید، تقریبا کاری انجام نداده اید و هنوز حجم انبوهی از کارهای ناتمام و شروع نشده روی میزتان باقی مانده است.

یک صحنه تکراری دیگر: یک هفته تا آزمون مهم فرصت دارید، کل هفته خود را در اتاق حبس کرده اید و مشغول بالا و پایین کردن مواد امتحانی هستید ولی نتیجه کار شرم آور است. دوستتان که کل این مدت درگیر کارهای دیگر بود نتیجه بهتری از شما گرفت.

ایراد کار در کجاست که با صرف وقت و زمان زیاد، بهره وری پایینی داریم؟ مهم ترین دلیل نداشتن تمرکز در کار است. این نداشتن تمرکز در کار و مطالعه میتواند ناشی از عوامل محیطی باشد و هم ناشی از بی نظمی و درگیری های ذهنی..

این بی نظمی ها و عدم تمرکز را میتوان با استفاده از راهکارهایی به تمرکز در کار و مطالعه تبدیل کرد. در ادامه برخی از مهمترین راهکارها را با هم مرور میکنیم:

بخش اول: آماده سازی فردی پیش از آغاز کار
بخش دوم: آماده سازی محیط برای کار و مطالعه
بخش سوم: راهکارهای افزایش تمرکز هنگام انجام کار و مطالعه

آماده سازی فردی پیش از آغاز کار

برنامه ریزی داشته باشید

برنامه ریزی داشته باشید

مشخص کنید که قرار است چه کاری انجام دهید. برنامه هفتگی یا حداقل روز به روز داشته باشید. عصر هنگام پایان کار یا شب قبل از خواب، برنامه ساعتهای فردا را بریزید. در این صورت ذهن شما از پیش آماده شده و آرامش بیشتری هنگام استراحت و خواب خواهید داشت.

نرم افزارهای زیادی وجود دارند که با نصب روی تلفن همراه به شما برای برنامه ریزی منظم تر کمک میکنند.

توجه کنید که برنامه را منعطف بریزید. یعنی زمان ها را به گونه ای تقسیم بندی کنید که در صورت به هم خوردن یکی، همه برنامه نابود نشود. به عنوان مثال، اگر احساس میکنید کاری یک ساعت طول میکشد، برایش حداقل یک ربع بیشتر لحاظ کنید.

برنامه ای متناسب با ویژگی های شخصی و کاری خود بریزید

برنامه ای متناسب با ویژگی های شخصی و کاری خود بریزید

هر فردی توانایی های خاص ذهنی و فیزیکی و شرایط کاری و زندگی خاص خود را دارد که در برنامه کاری و مطالعه او تاثیر خواهد گذاشت. هنگام برنامه ریزی به این شرایط توجه کنید. ایده آل و خشک برنامه ریزی کردن باعث میشود که علی رغم فشار مضاعفی که به خود وارد میکنید، نتیجه ضعیف تری بگیرید.

ببینید در چه ساعتی از روز بدن شاداب تری دارید، ذهن شما قبل از غذا بهتر عمل میکند یا بعد از آن. چه عوامل بیرونی میتواند کار شما را تحت الشعاع قرار دهد، آنها را مهار یا مدیریت کنید.

به عنوان مثال اگر وظیفه نگهداری از یک کودک را به عهده دارید طبیعی است که در زمان بیداری او تمرکز کاری کمتری خواهید داشت و بهتر است برنامه های پیچیده تر را به گونه ای زمان بندی کنید که با زمان استراحت کودک همزمان شود.

مهمترین و سخت ترین کار را اول انجام دهید

مهمترین و سخت ترین کار را اول انجام دهید

ممکن است فکر کنید که در آغاز روز کاری بهتر است به سراغ کارهای دست گرمی بروید تا ذهنتان آماده انجام کارهای بزرگ تر شود ولی این تصور اشتباه است. در شروع کار هم ذهن و هم بدن شما در آماده ترین حالت است. خرج کردن این انرژی برای کارهای خودره ریز یا مطالعه درس های سبک، باعث میشود که کیفیت مطالب سنگین تر و کارهای پیچیده تر از دستتان در برود.

از طرفی همیشه کارهای سخت و مهم در گوشه ذهن شما لانه میکنند و ترس و استرس انجامشان شما را اذیت خواهد کرد. بهترین کار این است که سخت ترین کار را زودتر انجام دهید و ذهنتان را زا آن ازاد کنید.

بنابراین بهتر است که پر چالش ترین موضوع و برنامه کاری را برای شروع انتخاب کنید. کارهای کوچک تر و سبک تر را میتوانید در ادامه روز، وقتی ظرفیت ذهنی شما تحلیل رفت انجام دهید.

کارها را به بخش های کوچکتر تقسیم کنید

کارها را به بخش های کوچکتر تقسیم کنید

جویدن و هضم کردن یک لقمه درشت، سخت تر از خوردن چند لقمه کوچک است. انجام یک کار بزرگ که اول و وسط و آخرش مشخص نیست هم همین حکم را دارد.

در بسیاری از موادر یکی از عوامل عدم تمرکز درکار و مطالعه این است که کار بسیار بزرگی را به دست گرفته اید و همیشه احساس میکنید عقب هستید و پیشرفتی نمیکنید.

سعی کنید کارها یا موضوعات کاری خود را به بخش های کوچک تر تقسیم کنید تا بتوانید در فرصت کمتری آنها را به سرانجام برسانید. این کار پیشرفت کاری شما را محسوس تر میکند و انجام کارها به دلیل دسته بندی شدن، راحت تر و سریع تر خواهد بود.

تغذیه مناسب داشته باشید

تغذیه مناسب داشته باشید

با خوردن یک دانه بیسکوییت و یک لیوان چای، بیشتر به زخم معده کمک میکنید تا به خودتان. تغذیه خوب کمک میکند که انرژی کافی برای فعالیت های ذهنی به مغز برسد و بدن نیز امادگی کافی برای استقامت حین کار داشته باشد.

صبح صبحانه خوبی بخورید و اگر عصر است، عصرانه سبکی نوش جان کنید که حین کار، آلارم سیستم گوارش مزاحم تمرکز شما نشود.

قبل از شروع به کار ریلکس و آرام شوید

قبل از شروع به کار ریلکس و آرام شوید

تازه از راه رسیده اید و خسته و نفس نفس زنان پشت میز مینشینید. طبیعی است که در شرایطی چنین آشفته انتظار تمرکز داشتن کمی زیادی است. قبل از شروع کار یا آغاز به مطالعه، سرو وضع خود را مرتب کنید و عوامل مغشوش کننده ذهن را به نحوی رفع و رجوع کنید.

برخی حرکات نرمشی و کششی آرام نیز میتواند به شما کمک کند. در بگو چطور پشت میز کار نرمش کنم ؟ برخی از این حرکات که به صورت درجا قابل انجام است، آمده است.

برنامه کاری خود را مرور کنید

برنامه کاری خود را مرور کنید

نگاهی به برنامه کاری خود بیندازید. ببینید چقدر از برنامه جلویید یا عقب افتاده اید. متناسب با شرایط پیش آمده، برنامه را بازسازی کنید. برنامه ها را از نظر اهمیت رتبه بندی کنید که در صورت از دست رفتن وقتف کم اهمیت ترینشان را قربانی کنید.

برنامه جایگزین داشته باشید که در صورت اجرا نشدن یک کار، بتوانید بدون برهم خوردن تمرکز، کار دیگری را آغاز کنید..

نکته: گاهی اوقات آنقدر غرق یک کار میشوید که گذشت زمان را فراموش میکنید. بد نیست از الارم روی تلفن همراهتان استفاده کنید تا به شما گذشت زمان را گوشزد کند.

آماده سازی محیط برای کار و مطالعه

محیط را تا حد امکان ساکت و آماده کار کنید

محیط را تا حد امکان ساکت و آماده کار کنید

گوشه دنجی برای کار پیدا کنید. در حضور کودک بازیگوشی که هر لحظه صدایی ایجاد میکند، تلویزیونی که در جال پخش فوتبال است یا همکاری که یک لحظه از حرف زدن باز نمی ایستد، تمرکز در کار و مطالعه نشدنی است.

سعی کنید از طارافیان بخواهید که به شما برای تمرکز بهتر کمک کنند. مثلا بخواهید که در مدت زمان مشخصی به شما مراجعه نکنند. یا محل شما را ترک کنند و به شما فضای ازادی عمل بیشتری بدهند.

سعی کنید در مکانی مشغول به کار شوید که دیگر فعالیت های روزمره خود را در ان انجام نمیدهید. مثلا روی تخت خواب مطالعه نکنید. یا در آشپزخانه به فعالیت علمی تحقیقی نپردازید که بوی غذا تمرکز شما را زایل کند.

از روش هایی که تمرکز شما را افزایش میدهد کمک بگیرید

از روش هایی که تمرکز شما را افزایش میدهد کمک بگیرید

برخی ممکن است با گوش دادن یک موسیقی ملایم، به حداکثر تمرکز در کار برسند. برخی نیز اگر کمی لباسشان ناراحت باشد، حواسشان پرت میشود. عده ای پیش از شروع به کار دعا یا شعری میخوانند. ممکن است با خوشبو شدن محیط آرامش ذهنی بیشتری پیدا کنید. برخی نیز با استفاده از نوع خاصی از خودکار یا کاغذ تمرکز و ارامش بهتری خواهند داشت.

تا امکانش هست، خود را محدود نکنید. اگر طبق عادت، کار یا روشی به افزایش تمرکز در کار و مطالعه کمک میکند، از آن استفاده کنید.

یک مکان خاص را برای تمرکز انتخاب کنید

یک مکان خاص را برای تمرکز انتخاب کنید

همیشه سعی کنید در یک مکان خاص به کار یا مطالعه بپردازید. با این کار ناخودآگاه ذهن شما با ورود به فضای کار، برای آن آماده تر خواهد شد و میداند که قرار است چه اتفاقی رخ بدهد.

بعد از اینکه چند بار از یک مکان استفاده کردید، ذهن شما به این موضوع عادت میکند و از این به بعد، تمرکز کردن برای شما کار ساده تری خواهد شد.

محیط و میز کار را مرتب کنید

محیط و میز کار را مرتب کنید

میز کار را متناسب با کارهایی که میخواهید انجام دهید مرتب کنید. ده پرونده رنگارنگ روی میز دارید که فقط میتوانید به دو تای آنها رسیدگی کنید. هشت پرونده اضافه را از دسترس خود دور کنید تا هم دست وبالتان آزاد تر شود و هم فضای بهتر و راحت تری برای کار داشته باشید. دیدن لحظه به لحظه پرونده های ناتمام باعث آشفتگی ذهن شما شده و مانند آینه دق عمل خواهند کرد..

لوازم شخصی خود را نیز به گونه ای روی میز قرار دهید که در سمت دست کاری شما نباشند. مثلا اگر راست دست هستید، وسیله ها را در کنار دست چپتان قرار دهید تا به راحتی به آنها دسترسی پیدا نکنید و حواستان کمتر پرت شود.

راهکارهای افزایش تمرکز هنگام انجام کار و مطالعه

در یک زمان فقط روی یک کار تمرکز کنید

در یک زمان فقط روی یک کار تمرکز کنید

توجه به چند موضوع و تلاش برای پیشبرد هر کدام به صورت همزمان، نتیجه ای جز چند کار نصفه و نیمه به جا نخواهد گذاشت. بنابراین در یک زمان خاص، روی یک موضوع تمرکز کنید و تا آن را به نتیجه مطلوبی نرساندید به سراغ کار دیگری نروید.

در صورتی که درست برنامه ریزی و تقسیم بندی کرده باشید، خواه نا خواه این مهم را رعیات خواهید کرد. پس بار دیگر بر اهمیت برنامه ریزی کردن تاکید میکنیم.

به برنامه خود وفادار باشید

به برنامه خود وفادار باشید

اگر قرار گذاشته اید که ده دقیقه استراحت کنید، سر ده دقیقه باید روی میز کار و آماده انجام باشید. اگر برنامه شما اینگونه است که راس ساعت یازده به مطالعه فلان پرونده بپردازید، وقت خود را درگیر موضوع دیگری نکنید.

رعایت برنامه ریزی از عوامل مهم حفظ تمرکز در کار است. البته به شرط این که برنامه را درست و اصولی تنظیم کرده باشد و ضروریات شخصی و اجتماعی را در آن لحاظ کرده باشید.

نسبت به کارتان علاقه مند باشید

نسبت به کارتان علاقه مند باشید

َکاری که از روی بی میلی انجام شود نهایتا کیفیت درخوری نخواهد داشت. سعی کنید کار و مطالعه ای انتخاب کنید که نسبت به آن هیجان و علاقه داشته باشید و هر رزو آن برای شما اتفاق تازه ای باشد.

حتی اگر کار و مطالعه تان در موضوع مورد علاقه نیست، اهداف روشن و مثبتی برای خود تعریف کنید تا تحمل این زمان برایتان بهتر شود. به عنوان مثال بسیاری از پشت کنکوری ها به درسهای معارف و عربی علاقه ای ندارند ولی اگر هدفشان موفقیت و رتبه خوب در کنکور باشد، سختی و نچسبی این مباحث را بهتر تحمل کرده و تمرکز بیشتری هنگام مطالعه آن ها خواهند داشت.

به خودتان جایزه بدهید

به خودتان جایزه بدهید

در صورتی که کار و فعالیتی را به خوبی و سر موعد انجام دادید به خودتان جایزه بدهید. این جایزه میتواند خوردن یک بستنی کره گردو باشد یا تماشای چند ویدیوی آنلاین و یا صحبت با یک عزیز.

این موضوع میتواند انگیزه شما را هنگام کار و مطالعه بالاتر برده و کمک کند که تمرکز بیشتری روی کار بگذارید و برای رسیدن به جایزه تان بهتر تلاش کنید.

این جایزه میتواند با توجه به نوع و حجم کار ابعاد گسترده تری نیز داشته باشد. یک سفر تفریحی آخر هفته میتواند جایزه خوبی برای یک آزمون موفق یا پایان یافتن یک پروژه کاری باشد.

زمان استراحت کافی در نظر بگیرید

زمان استراحت کافی در نظر بگیرید

از صبح ساعت هشت وارد اداره شده اید و یک بند پشت میز نشسته اید تا ظهر. بعد هم اضافه کار را تا عصر پر کرده اید. اما عملا کار مفیدتان یکی دو ساعت بیشتر نبوده است. درس خواندن و مطالعه یک بند و یک نفس هم همین نتیجه را دارد. چند ساعت مطالعه بدون استراحت در نتیجه به اندازه یک ساعت مفید خواهد بود.

پژوهش ها نشان داده است که مغز انسان برای زمان محدودی میتواند روی یک موضوع تمرکز کند. وقتی این موضوع با خستگی ناشی از یکجا نشینی ترکیب شود نتیجه اش این است که بعد از حدود یک ساعت، بازدهی ذهنی کاهش چشمگیری پیدا میکند.

به گونه ای زمان بندی کنید که حداقل هر یک ساعت (بستگی به توان ذهنی و بدنی خود) یک استراحت کوتاه چند دقیقه ای داشته باشید. کمی قدم بزنید و یا به موضوع بی ربطی بپردازید تا ذهن آرامش پیدا کند. البته توجه داشته باشید که این موضوع بی ربط خودش نباید مشغولیت ذهنی تازه ای برای شما ایجاد کند و تمرکزتان را کاهش دهد.

نوشیدنی های کافئین دار مانند چای و قهوه نیز به بیشتر افراد برا افزایش تمرکز کمک میکند.

همچنین دانستن این که زمان استراحتی در کار است، باعث میشود که در طول کار از وسوسه بررسی کردن شبکه های اجتماعی راحت تر عبور کنید و همه چیز را به زمان استراحت موکول کنید.

از تکنیکها و راهکارهای درک مطلب استفاده کنید

از تکنیکها و راهکارهای درک مطلب استفاده کنید

یادداشت برداری، بلند خواندن، پیش آشنایی با موضوع، طرح سوال درباره مطلب و دیگر تکنیکهای درک میطلب میتواند به افزایش تمرکز و تسلط بیشتر شما بر مباحث و کار در حال مطالعه و انجام منجر شود.

در بگو چطور مطالبی که میخوانم را بهتر درک کنم؟ به طور کامل درباره این راهکارها صحبت شده است.

در پایان وقت کاری وضعیت را برای روز بعد آماده کنید

در پایان وقت کاری وضعیت را برای روز بعد آماده کنید

همانطور که افکار خود را برای شروع روز بعد مرتب میکنید. مرتب کردن میز کار برای کار فردا نیز به افزایش تمرکز در کار کمک میکند. فکر کنید که صبح با میزی نامرتب، کثیف و شلوغ مواجه شوید. کمترین اثرش این است که زمانی را باید صرف آماده کردن و چیدمان آن بکنید.

مهمترین اثر این بی نظمی، مواجه شدن با خاطرات چند کار و برنامه متفاوت است. در این صورت که ذهن شما به جای یک راه (که در برنامه ریزی مشخص کرده اید) به هزار راه میرود و جمع کردن مجدد تمرکز حواس، وقت و انرژی زیادی از شما میگیرد.

  • راه های افزایش درک مطلب

    بگو چطور مطالبی که میخوانم را بهتر درک کنم؟

    راهکارهای بهبود و افزایش درک مطلب هنگام مطالعه درک مطلب     در چشم بر هم زدنی یک ساعت گذشت…
بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
بارگذاری بیشتر در کتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

بگو چطور ورزشکار حرفه ای شوم؟ – بخش دوم

نیازها و مقدمات تبدیل شدن به یک ورزشکار حاضر در ورزش حرفه ای ورزش حرفه ای    ویترین ورزش ق…