خانه سلامت خواب و رویا بگو چطور در سر و صدای زیاد بخوابم؟

بگو چطور در سر و صدای زیاد بخوابم؟

۰
12
خوابیدن در شلوغی

راهکارهایی برای خوابیدن در محیط های شلوغ و پر سر و صدا

خوابیدن در شلوغی

ندارد + ۱۵ سال تخصص اندک داروی شیمیایی کمتر مصرف کنید

اجداد ما هر وقت تصمیم می گرفتند بخوابند به غار تاریک خود می رفتند چشمانشان را می بستند و در آرامش می خوابیدند اما اکنون ما به محض اینکه تصمیم می گیریم بخوابیم در و دیوار خانه نیز سر و صدا می کنند.

 صدای ماشین و موتور، صدای بلندگوی مسجد محل، سر و صدای همسایه، صدای تلویزیون و خیلی صداهای دیگر موجب می شود در کمال خستگی نتوانیم بخوابیم. نه تنها برنامه استراحتمان مختل می شود و خسته و کم رمق می شویم بلکه اعصابمان نیز بهم میریزد.

برای بهبود سیستم خواب این مطلب به شما کمک می کند تا بتوانید در محیط شلوغ و پرسر و صدا استراحت کنید. اگر کلا در جاهای ساکت هم برای خوابیدن مشکل دارید مطلب بگو چطور زود خوابم ببرد؟ به شما کمک خواهد کرد:

شناسایی منبع سر و صدا

شناسایی منبع سر و صدا

شاید این موضوع به نظر شما امری بدیهی به نظر برسد ولی قبل از هر اقدامی بهتر است دقایقی تامل کنید و منبع یا منابع سر و صدای اطراف را شناسایی کرده و ماهیت آن را مشخص کنید تا بتوانید تصمیم مناسبی برای تحمل آن پیدا کنید.

بررسی کنید که عامل یا عوامل سر و صدای محیط در کدام دسته قرار میگیرند:

  • همسایه شلوغ و پر سر و صدا
  • نزدیکی به خیابان، ریل راه آهن یا فرودگاه
  • مکان هایی مانند مدرسه بیمارستان یا مراکز مذهبی یا سالن های جشن

گفتگو با عامل سر و صدا

گفتگو با عامل سر و صدا

شاید نتوان مسیر ریل راه آهن یا اتوبان را تغییر داد ولی ممکن است با گفتگو همسایه شلوغ را متوجه عملش کرد. خیلی از ما ممکن است متوجه تاثیر کارمان روی دیگران نباشیم یا احساس کنیم دیوارهای نازک یا سقف های طبل گونه آپارتمان ها همه صدای ایجاد شده توسط افراد و ابزارهای مختلف در خانه را در خود خفه میکنند و اثری به دیگران نمیرسد.

خیلی دوستانه به فرد مورد نظر مراجعه کنید و مشکل را با او درمیان بگذارید. اگر دلایلی برای زود تر خوابیدن دارید بگویید تا همدلی بیشتری برانگیزید. البته این حق شماست که در محیطی ساکت زندگی کنید ولی توجه داشته باشید که خصوصیات انسانها با یکدیگر متفاوت است و رفتار مسالمت آمیز و دوستانه تاثیر بیشتری از یکدندگی دارد.

در صورت امکان راه کاری هم ارایه دهید. مثلا ساعت عدم حضورتان در مجتمع را مشخص کنید و از او بخواهید اگر برنامه تمرین موسیقی یا میهمانی دارد در این ساعات آن را برگزار کند.

البته این تذکر دادن اگر در میانه ایجاد سر و صدا باشد معمولا اثر عکس گذاشته و ممکن است به بالا رفتن تنش هم منجر شود. تصور کنید طرف و همسرش در حال بررسی سوابق خانوادگی یکدیگر هستند و شما در میانه معرکه وارد داستان شوید. طبیعی است که به جای پایین کشیدن موضوع، ممکن است پای نیاکان شما هم به دعوای آنها باز شود.

در صورتی که همسایه شما عکس العمل مثبتی نشان نداد میتوانید از مدیر ساختمان و دیگر اهالی بخواهید که با او صحبت کنند و به حل مشکل کمک کنند. توجه داشته باشید که تماس با پلیس چاره کار نیست و ماموران نیروی انتظامی غیر از مواردی که اتفاق خلاف قانونی در حال رخ دادن باشد، نمیتوانند مشکل شما را حل کنند و این کار به پیچیده تر شدن مشکل خواهد انجامید.

با ذهنتان صداهای اطراف را فیلتر کنید

با ذهنتان صداهای اطراف را فیلتر کنید

شاید در اطراف خود دارید آدم هایی که هر وقت تصمیم بگیرند بدون توجه به صداهای اطراف می خوابند اما صدای ویزویز پشه نیز شما را آزار می دهد. وقتی به رختخواب می روید و چشمانتان را میبندید می توانید حس بینایی را بلاک کنید اما گوشتان همچنان فعال است. باید گفت قابلیت فیلتر کردن صدا ژنتیکی است!

اما شما نیز می توانید با استفاده از متدهایی این قابلیت را در خود تقویت کنید.

صدا را فراموش کنید. تمرکز روی صدا و توجه به آن بزرگترین مشکل برای فیلتر کردن آن است. پس صدا را بپذیرید و آن را نادیده بگیرید. مهم نیست اگر آن را می شنوید تنها آن را قضاوت نکنید و به تفکرتان مسلط باشید. می توانید برای فراموش کردن صدا ذهنتان را روی چیزی ساده مثل ضربان قلبتان متمرکز کنید. فقط قلبتان را در ذهن نگاه کنید و به آرام شدن تپش قلبتان دقت کنید. کم کم صدای مزاحم رافراموش خواهید کرد.

ذهن و بدنتان را آرام کنید. سعی کنید ذهنتان را از افکار بیهوده خالی کنید. تکنیک تنفسی که به شما برای آرامش سریع کمک می کند ۴-۷-۸ است: ابتدا بازدم کامل انجام دهید سپس چشمانتان را ببندید و آرام از طریق بینی برای چهار ثانیه عمل دم را انجام دهید. سپس برای هفت ثانیه نفستان را حبس کنید بعد عمل بازدم را از طریق دهان به مدت هشت ثانیه انجام دهید. چهار بار این حزکت را انجام دهید.

جای خوابتان را بهبود دهید

جای خوابتان را بهبود دهید

جای خوابتان را تغییر دهید. اگر دیوار اتاق خوابتان به دیوار خانه همسایه ی پر سر و صدا چسبیده است یا با هم اتاقی شلوغتان نمی توانید کنار بیایید اگر این امکان را دارید جای خوابتان را عوض کنید و یا زاویه تخت یا تشکتان را تغییر دهید و در دورترین نقطه از منبع سر و صدا قرار دهید. اگر با همسایه هر شب همین داستان را دارید دکور اتاق را عوض کرده یک جسم سنگین و بزرگ مانند کمد یا قفسه کتاب را به دیوار مشترک با همسایه بچسبانید.

دیوارهای اتاق خوابتان را عایق صوتی کنید. برای کاهش صداهایی که ازبیرون شنیده می شود دیوارتان را عایق بندی کنید. پنل های آکوستیک برای این منظور خیلی خوب هستند. اگر نمی خواهید خیلی خرج کنید تشک های آکوستیک نیز برای این منظور طراحی شده اند که به دیوار بچسبند و صداهای بیرون را فیلتر کنند.

کف اتاق را عایق صوتی کنید. ایرانی ها از قدیم آنقدرها هم اصراری به خوابیدن روی تخت نداشتند. اکنون هم در نبود تخت کف زمین تشک می اندازیم و می خوابیم و لذت بخش هم هست. اگر شما از این دسته هستید که روی زمین می خوابید و همسایه طبقه پایینی سر و صدایش زیاد است بهتر است کف را با فرش، موکت های ضخیم و یا عایق های صوتی صنعتی مخصوص کف اتاق عایق بندی کنید.

پنجره اتاقتان را عایق صوتی کنید. اگر صداهای بیرون مزاحم خوابتان است می توانید پنجره هایتان را با پنجره دوجداره تعویض کنید. این کار کمی هزینه بر است اما در دراز مدت از این تغییر راضی خواهید بود. اگر نمی خواهید هزینه کنید با استفاده از پرده های ضخیم مانع ورود صداهای آزار دهنده شوید. به دنبال شکاف در پنجره باشید. از این شکاف های کوچک نه تنها سرما و گرما وارد می شود بلکه روزنی برای ورود امواج صوتی است. سعی کنید این شکاف ها را بپوشانید.

عوامل ایجاد کننده صدا را برطرف کنید. رادیو و تلویزیون را خاموش کنید و گوشی موبایلتان را به حالت سکوت بگذارید. اگر می توانید با همسایه و هم اتاقیتان دوستانه صحبت کرده از او خواهش کنید زمان استراحتتان سر و صدا را کمتر کند. گوشتان را عایق کنید!

گوشتان را عایق صدا کنید

گوشتان را عایق صدا کنید

گوش گیر استفاده کنید. گوش گیر یک شیوه خوب برای بلوک کردن صداهای مزاحم اطراف است. آن را می توانید از داروخانه ها، ابزار فروشی ها یا به صورت آنلاین خریداری کنید.

چند نکته در استفاده از گوش گیر:

  • حتما قبل از استفاده از گوش گیر آن را تمیز کرده یا بشویید تا موجب بیماریهای گوشی نشود.
  • گوش گیری تهیه کنید که اندازه سوراخ گوش شما باشد و مجبور نباشید به گوش فشار بیاورید.
  • برای بیرون آوردن گوش گیر، آن را کمی بچرخانبد و خارج کنید.
  • در صورت استفاده از گوش گیر ممکن است صدای زنگ تلفن یا خانه، زنگ ساعت و صداهای مهم از این دست را به خوبی نشنوید.
  • اگر پرده صماخ گوشتان پاره است یا زخم و التهابی در مجرای گوش دارید یا اینکه دچار عفونت گوش هستید، از گوش گیر استفاده نکنید.

یک بالش روی گوشتان بگذارید. اگر گوش گیر تهیه نکرده اید از روش قدیمی عایق بندی گوش استفاده کنید. به پهلو بخوابید و در حالی که یک گوشتان به بالش چسبیده است روی گوش دیگرتان نیز بالش بگذارید.

صداهای سفید پخش کنید. در گوشی موبایلتان یک اپلیکیشن صداهای سفید نصب کنید و هنگام خواب برای خودتان پخش کنید. یا اینکه موسیقی بی کلام آرامش بخش با صدای کم برای خود پخش کنید تا صداهای اطراف کمتر به گوشتان برسد.

 

 

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
بارگذاری بیشتر در خواب و رویا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کنید

بگو چطور احساس خستگی روزانه را برطرف کنم؟

راهکارهایی برای برطرف کردن احساس خستگی و بالا بردن سطح انرژی در طول روز خستگی       ص…